Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

הפסקת עישון

גישת רטר לדמיון מודרך ו-NLP

NLP מאפשר ליצור תקשורת עם התת-מודע. הרפיה ודמיון מודרך מאפשרים התרכזות בעולם הפנימי וחשיפת גורמים שהיו נסתרים עד כה. כפי שתואר במאמר על הרזיה, לפי גישת רטר נכון יהיה לנוע על פני רצף הזמן. להתחיל בעבר ולגלות את שורשי הבעיה, היכן התחילה, להמשיך הלאה להווה כדי לערוך את השינוי ולהפסיק ממש לעשן ולסיים בהטמעת השינוי בעתיד.

דמיון מודרך ו-NLP לגילוי שורשי העישון

לפי מודל ה-NLP חשוב לאתר את הגורמים הלא מודעים הגורמים לאדם לעשן. מניסיוננו בגמילת אנשים מעישון אספנו מספר גורמים שכיחים. אם אתם מעשנים בדקו את עצמכם ביחס לסיבות אלה ואלי תחשפו גם אחרות:

1. נחמה – העישון יכול לעזור לאדם להתמודד עם בדידות, שיגרה, שעמום ורגשות קשים נוספים. ניתן להשוות את הסיגריות למעין חברים קטנים. בכל פעם שהאדם זקוק לאחד 'מחבריו הקטנים' כל שעליו לעשות, הוא להצית אחד מהם. חפיסת סיגריות מהווה מעין קבוצת תמיכה שבה עשרים הבטחות לנחמה.

2. צורך חברתי – לאנשים רבים קל יותר ליצור קשר בעזרת סיגריה. להיפגש בפינת העישון וליצור שיחה. להתגבר על מבוכה ושעמום בעת תקשורת. לברוח מהמולה חברתית בכדי לעשן ולעיתים לעשן בכדי לדמות למישהו מוערץ.

3. הקלה ממתח – העישון הוא טקס מרגיע. פעולה אוטומטית חסרת מחשבה, שגורמת לנשימה עמוקה ומודעת יותר. בזמן שבין עישון סיגריה אחת לשנייה נבנה מתח. בשל ההתמכרות מתח זה מתפוגג מיד עם הצתת הסיגריה. העישון מקנה הפסקה מהשגרה וציפייה להנאה.

4. שליטה על משקל – רבים מעשנים בכדי שלא לאכול. העישון מדכא תאבון ועוזר לשלוט על המשקל.

5. אמצעי להשלמת הנאות אחרות – העישון משלים הנאות כגון: קפה, שתיית אלכוהול, שהות בבר, סקס, מפגש חברתי, ישיבה במסעדה, מסיבות וכדומה.

6. הרס עצמי – יש אנשים, בדרך כלל בעלי ערך עצמי נמוך או עם רגשות אשם המעשנים כיוון שברצונם לפגוע בבריאותם.

ריפוי העבר
בנוסף לחקירת גורמי העישון, מומלץ לשחזר מה בעברו של המעשן הביא אותו למציאת פתרון זה. פעמים רבות הצורך בהתמכרות קשור בחסך כלשהו בילדות וכאב רב שהאדם מנסה להתמודד עימו. ל-NLP ולדמיון המודרך כלים שונים שבכוחם לעבד זיכרונות מהילדות, לסגור מעגלים פתוחים ולרפא את העבר. מומלץ לעבור תהליך עמוק זה כדי להשתחרר מכבלי העבר.

גמילה פיזית מעישון

כשאדם מפסיק לעשן, עוברים על גופו מספר תהליכים. ההינתקות מהניקוטין אורכת בין 48-96 שעות (פחות ממה שמקובל לחשוב). בתהליך זה יכולים להופיע מספר סימפטומים שבינהם: קשיים בריכוז, תיאבון מוגבר, כאבי ראש, ירידה בקצב הדופק, נדודי שינה ואי שקט. נגמלים מדווחים כי הם חשים בסימפטומים האלה בין שבועיים לשישה שבועות מהפסקת העישון.

רמת תגובתו של האדם לגמילה תלויה בגורמים שונים. נתגלה במחקרים שגורם משמעותי בתהליך זה הוא הרמה הבסיסית של לחץ הדם שלו. הניקוטין (החומר הממכר המצוי בסיגריות) מעלה את לחץ הדם, קשיי הריכוז בגמילה קשורים לירידה בלחץ הדם. עליית לחץ הדם שגורם הניקוטין מביאה עימה ערנות ויעילות בעיבוד מידע ובעקבותיה תחושה נעימה של מעין שיא קטן עם כל סיגריה, תחושה זו חסרה מאוד לנגמלים לאחר הפסקת העישון.

ד"ר אדלין, רופא רוסי שחקר התמכרויות לסמים אלכוהול וניקוטין אבחן במחקריו שינויים כימיים בגוף הנגמלים. הוא גילה שהגוף במהלך שנות החשיפה לחומר הרעיל והממכר מפתח סוג של כימיקל המתפקד כנוגדן לרעל הנצרך ומסייע לגוף לספוג את הרעל ולפלוט אותו. מדהים לראות עד כמה אפשר לסמוך על הגוף שידע לרפא את עצמו, גם כשמרעילים אותו.

אם נמשיל את הנוגדנים הללו ליחידה צבאית מיוחדת שתפקידה להתגבר על האויב, שהוא הרעל, אזי כשהרעל מפסיק להגיע נשארת היחידה הצבאית הזו ללא אויב ובעצם ללא תעסוקה. הכימיקל נוגד הרעל ממשיך להסתובב בגוף ללא רעל לפעול נגדו. הנוגדנים, כדי לשוב לתפקד ולחזור לאיזון, מעוררים תחושה של לחץ על הנגמל ומעודדים אותו להמשיך ולצרוך את הרעל. לוקח לגוף זמן להתרגל למצב החדש, בו אין עוד התמודדות עם רעל והיחידה המיוחדת צריכה להתפרק, אז נעלמות לגמרי תופעות הגמילה.

פתרונות תרופתיים

אחד הפתרונות להתמודדות עם הגמילה הפיזית הוא שימוש בתחליפי ניקוטין, למשך מספר שבועות. תחליפים אלה אפשר לקבל במרשם מרופא או בלי מרשם במסטיקים, מדבקות משאף וכדומה. פתרון תרופתי נוסף הוא התרופה 'זייבן', תרופה שנועדה לטיפול בדיכאון ונמצאה יעילה גם בהתגברות על תסמיני הגמילה ועל הדחף לעשן. הרפיה, דמיון מודרך ו-NLP יכולים להחליף ברוב המקרים את הצורך בתרופות.

מנחים ומטפלים המסייעים לאחרים להיגמל מעישון, חשוב שיכירו תהליכים אלה כדי להכין את הנגמל מראש לסימפטומים הקשורים בגמילה. לעיתים המידע הזה כשלעצמו בכוחו לעודד את המונחה, המטופל, ולתת לגיטימציה לקשיים. המידע יאפשר גם לגופו של הנגמל להכין את עצמו לעתיד לבוא, שהרי הגוף קשוב ומגיב למחשבותינו (קישור להרצאת המבוא לחדר חשוך והדלקת האור).

כדאי להמליץ לאדם בתהליך גמילה מסיגריות למצוא תמיכה בסביבתו. רצוי שהוא ישתף את חבריו ומשפחתו בתהליך, יבקש כי יהיו סובלניים כלפיו ויסלחו לו אם יהיה עצבני יותר בתקופה זו. למעשן שרוב חבריו מעשנים יהיה קשה להפסיק לעשן במחיצתם. יתכן שבתקופה הראשונה יעדיף להישמר מפניהם. קל יותר להפסיק לעשן ביחד עם חבר או בן-זוג ולתמוך זה בזה.

תהליכים שמטרתם גמילה מעישון

סגנונות הפסקת העישון משתנים מאדם לאדם. יש המפסיקים לעשן בבת אחת. יש המפחיתים בהדרגה במספר הסיגריות ובחוזקן (אחוזי ניקוטין ועטרן נמוכים יותר) או עוברים לסיגריות בטעם מנטה, עד להפסקה מוחלטת. יש כאלה המפסיקים ומתחילים שוב מספר פעמים עד שהם מצליחים להפסיק לגמרי.

גמילה התנהגותית מעישון
העישון הוא הרגל התנהגותי מובהק. המרכיב הקשה יותר לגמילה הוא המרכיב ההתנהגותי. על הנגמל לעבור תהליך עמוק שיסייע לו לבצע את השינוי. בדמיון המודרך וב-NLP פותחו תהליכים טיפוליים שונים לשם כך. אחד התהליכים מכונה, מסגור מחדש. בתהליך זה מאתרים את הגורמים לעישון ומחפשים דרכים חדשות לספק את אותם הגורמים שלא בעזרת העישון.

לדוגמא: אישה באחד הקורסים גילתה כי היא מעשנת פעמים רבות מתוך מבוכה, היציאה להפסקת עישון מאפשרת לה להתחמק ממצבים לא נעימים. אותה אישה שרוצה להיגמל מהסיגריות צריכה כעת למצוא דרכים חדשות להתמודדות עם מבוכה. היא יכולה למשל להחליף את הסיגריה בהפסקה כדי לשאוף אוויר נקי, או לצאת לשרותים, ואולי למצוא את העוז ולהתמודד עם המבוכה או כל דרך אחרת שאינה קשורה בעישון.

חשוב לזכור שלרוב העישון משמש לאדם מפלט מפני גורמים רבים (גם יציאה להפסקה וגם פינוק וגם צורך חברתי וגם השלמה של הנאות שונות וגם הפגת מתחים ועוד ועוד). כיוון שמדובר בהתנהגות אחת בלבד, עישון, שבכוחה 'לפתור' כל כך הרבה בעיות, היא הופכת לכפייתית. אז האדם חש שבכל פעם שהוא עצבני הוא חייב סיגריה וגם אחרי כל קיום יחסי מין הוא חייב סיגריה וכדומה.

לכן חשוב למצוא התנהגויות חלופיות רבות ככל האפשר שיענו על כל אחד מגורמי העישון. התנהגות חלופית לסיגריה שבאה עם הקפה והתנהגות חלופית אחרת לסיגריה שבאה בעקבות כעס וכולי. התהליך אינו מבוצע בעבודה אישית של המעשן עם עצמו אלה בעזרת מנחה מוסמך שמכוון את התהליך.

בעבודה עם נגמלים רבים אספנו דוגמאות להתנהגויות חלופיות לסיגריות

1. כשחשים בדידות, עצב וחוסר ביטחון: הרמת טלפון לחבר, בקשת עזרה באופן מפורש, לבקש ממישהו אהוב לחבק אותך או ליזום חיבוק, כתיבת מכתב או יומן, יצירת שיחה גלויה עם חבר טוב, גלישה באינטרנט לפורום מוכר, יציאה מהבית לבילוי או לצעידה, עיסוק בספורט או במדיטציה, נשימה מודעת ועמוקה, שינה, ביטוי הרגש באמצעים יצירתיים שונים כגון: ציור, פיסול, כתיבה, נגינה וכדומה.

2. בעת מבוכה באירוע חברתי: ליזום שיחה ולקחת אחריות על ההנאה שלך.

3. כשחשים לחץ: יציאה לטיול מרגיע בטבע, התרכזות בנשימות, לימוד ויישום של שיטות הרפיה.

4. בעת נהיגה במקום לעשן להקשיב למוזיקה אהובה או לתוכנית רדיו מעניינת.

5. בעת צפייה בטלוויזיה, במקום לעשן לעסוק במלאכת יד או בנשנוש של פרות או יקרות חתוכים.

6. כשממתינים לארוחה: לעסוק בהכנת רשימות, בעבודה, לשוחח עם חבר או לפתור תשבץ.

7. בתום הארוחה לקום מיד מהשולחן, להתרכז בשיחה או לפנות את השולחן.

8. מול המחשב, ללעוס מסטיק, למצוץ סוכרייה או מקל של קינמון.

9. בעת שהות בפאב להזמין בוטנים עם הבירה.

10. באירועים חברתיים להתרחק מהמעשנים וליהנות מחברת אחרים, ליהנות גם מהאוויר הנקי הנכנס לריאותיך…

11. כשזקוקים להפסקה להיות מודעים לכך ולשנות פעילות או לצאת לנשום אוויר נקי.

לעיתים כדאי להשתמש באמצעים שיגרמו למעשן לסלוד מהעישון. אדם המעשן מקשר את הסיגריה בתחושות של הנאה, בילוי, הפוגה, הרפיה ועוד תחושות נעימות. ניתן בכלים של NLP לשנות את הקישור הזה ולהופכו מנעים ללא נעים. אפשר ליצור קשר בין עישון לתחושות אי נוחות, לריח רע, למחלות וכדומה.

ניתן להנחות את המונחה לדמיין סיגריות רטובות צפות בשאריות של קפה קר, ולהריח את ריחן, לראות שיניים צהובות או ראות שחורות. בסרטון אפשר לראות שימוש של NLP ליצירת דחייה כזו על ידי הגדלה של הסיגריה וקרובה למונחה.

הטמעת השינוי בעתיד

אנשים רבים מצליחים להפסיק לעשן ולאחר תקופת הפסקה חוזרים לעשן. כדי להיגמל באופן מוחלט מהסיגריות על המעשן לשעבר לשנות את הדימוי העצמי שלו. מדימוי עצמי של מעשן לדימוי עצמי של 'לא מעשן'. חשוב שהאדם לא יראה עצמו כמי שהפסיק לעשן, והוא 'בהפסקה' מהעישון, אלא כמי שהפך לאדם שאינו מעשן כלל.

כדי להטמיע את השינוי בעתידו של המונחה אפשר להיעזר בדמיון המודרך ולבנות עבור האדם תסריט עתידי בו הוא אינו מעשן בעוד שנה, חמש שנים, עשרים שנה ואף רואה את עצמו כקשיש בריא הזוכר שפעם, בעבר הרחוק היית תקופה בה הוא עישן. בתהליך יש לבנות דימוי שיתאים למונחה ולהקליטו כדי שהאדם שנגמל מהעישון יוכל להטמיע את השינוי ולשרשו בחייו. הדמיה מוקלטת יכולה לסייע בעיתות משבר ובעת התמודדות עם פיתויים.

 

דילוג לתוכן