Search

עקרונות ה-NLP

[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text="מהם עקרונות ה-NLP?" font_container="tag:h2|text_align:right" el_class="division-title"][vc_column_text]עקרונות ה-NLP מהווים את הבסיס לשיטה. באמצעות הבנה ויישום של עקרונות אלו, אפשר לפתוח את הדלת לעולם תודעתי חדש ולשפר את איכות החיים. היישום של השיטה בא לידי ביטוי לרוב דרך טכניקות שונות המאפשרות לרתום את כוחו של התת-מודע, אבל NLP הוא לא רק אוסף של טכניקות. זוהי מתודה מקיפה שבאמצעותה אדם בוחן את מאפייני החשיבה והתקשורת שלו, במטרה לחולל שינוי חיובי הנשמר לאורך זמן.

כדי להבין את עקרונות ה-NLP צריך להתחיל בהבנה של העומד מאחורי ראשי התיבות נל"פ:

נוירולוגי (פיזיולוגי) – אופן העיבוד החושי-מוחי של חוויות החיים ותרגומן למחשבות ואמונות. הרעיון הוא שהתנהגויות חיצוניות נוצרות בהשפעת אסטרטגיות פנימיות, פרשנות אישית ואופן עיבוד סובייקטיבי.

לשוני – לשפה יש תפקיד גדול באופן שבו אנו תופסים את העולם סביבנו. התקשורת הפנימית והחיצונית שלנו נגזרת מהשפה מילולית והלא מילולית שלנו. המילים שבהן אנו משתמשים יכולות להשפיע על אופן בו אנו חווים אירועים.

תכנות – היכולת שלנו לייצר שינוי במחשבות, רגשות ואמונות שלנו בעזרת טכניקות ומודלים לשוניים. תכנות מחדש ברמת התת מודע מאפשר ליצור דפוסי מחשבה והתנהגות חדשים ולהשיג מטרות רצויות.[/vc_column_text][vc_custom_heading text="NLP – עקרונות" font_container="tag:h2|text_align:right" el_class="division-title"][vc_column_text]ל-NLP עקרונות ואסטרטגיות רבים. לאחר שהצגנו בקצרה את מהות השיטה, נוכל להמשיך ולהתעמק בכמה מעקרונות ה-NLP המרכזיים:

  1.     עיקרון הגדרת מטרה: בבסיס עקרונות ה-NLP נמצא הדגש על מיקוד והגדרה של מטרה. לפי ה-NLP, הגדרת מטרה ספציפית, ברורה, ברת השגה וחיובית לכל תהליך שינוי חיונית להשגתה. בדיוק כמו חץ המכוון למטרה, ראיית היעד המדויק מגדילה את הסבירות לפגיעה. עם מטרות מוגדרות היטב, התת-מודע מגויס בצורה אידיאלית לתהליך ומתחילה להיווצר מעין מפת דרכים פנימית המשמשת אותו בתהליך ההגעה ליעד הרצוי. באנלוגיה זו, טכניקות NLP משמשות לאחר מכן כמצפן בשלבי הדרך השונים. שמירה על מיקוד במטרה משמש כקו מנחה בולט בתהליכי NLP.
  2.     עיקרון העבודה עם התת מודע: בליבה של השיטה טמון העיקרון הבסיסי של תקשורת ישירה עם התת-המודע לצורך תכנות מחדש של מחשבות והתנהגויות. אפשר להגיד שהתת-מודע פועל מתחת לרובד המודע, אוגר אמונות, זיכרונות וגורם להיווצרות דפוסים שמשליכים על התגובות והבחירות שלנו. גישת ה-NLP מכירה בכך שכדי להביא לשינוי עמוק לטווח ארוך, חיוני לטפל ברובד הלא מודע. על ידי שימוש בטכניקות ה-NLP בשילוב של דמיון מודרך, אפשר לגשת בקלות לשורשים עמוקים של דפוסי חשיבה והתנהגויות בתת מודע ולעצבם מחדש. מתוך עיקרון זה התבססו קווים מנחים מקובלים בשיטה כגון שימוש בהרפיות וב"שפה השלווה".
  3.     עיקרון השימוש בשפה: כפי שהזכרנו מעלה, השפה היא כלי רב עוצמה שמשקף ומעצב את המחשבות והחוויות שלנו. ה-NLP שם דגש על המשמעות של שימוש מודע ומכוון בביטוי מילולי. דוגמא לשימוש בשפה כדי ליצור דיאלוג פנימי חיובי ומניע: במקום לומר "אני לא יכול לעשות את זה", אפשר לנסח את זה מחדש ל"אני שואף ללמוד ולהשתפר". לשינוי הזה בניסוח יכולה להיות השפעה עמוקה על תחושת המסוגלות העצמית, על הביטחון העצמי ועל הבחירות וההתנהגות בפועל. באמצעות מודלים לשוניים ה-NLP מאפשר ללמוד על אופן התקשורת המיטבית עם כל אדם וכן על אופן העיבוד הפנימי והשלכותיו על יצירת אמונות מגבילות וחסמים פנימיים.

     4.     הנחות היסוד:
הנחות היסוד של NLP עומדות בבסיס השיטה. שילוב הנחות היסוד במפגשי NLP משמש כלי תודעתי לקידום שינוי והתפתחות אישית. הן מהוות אבני בניין בטכניקות NLP רבות. ישנן שבע הנחות בסיסיות איתן עובדים לרוב (קיימות הנחות נוספות).
"המפה שונה מהשטח", היא אחת מהנחות היסוד הבסיסיות של ה-NLP. לפיה, לכל אדם יש תפיסה ייחודית של המציאות – החוויות, החינוך והרקע התרבותי שלנו מעצבים את ה"מפות" שאנו יוצרים במוחנו. אבל המפות המנטליות הללו אינן המציאות האמיתית, אלא ייצוגים סובייקטיביים. שני אנשים יכולים לפרש ולחוות שונה את אותו האירוע. ע"י הפנמה של הנחות יסוד כמו זו, אפשר להבין ולקבל זווויות הסתכלות נוספות וכתוצאה מכך לשפר את התקשורת ולשנות אקסיומות וחסמים פנימיים.[/vc_column_text][vc_custom_heading text="NLP – מעקרונות לטכניקות ואסטרטגיות" font_container="tag:h2|text_align:right" el_class="division-title"][vc_column_text]ה-NLP היא שיטה פרקטית מאוד. עקרונות הבסיס "תורגמו" לאסטרטגיות רבות המשולבות במגוון של טכניקות NLP איתן עובדים בפועל. דוגמא נפוצה לכך היא אסטרטגית ה-Modeling. מודלינג הוא הדרך של ה-NLP לעודד למידה של התנהגויות ודפוסי חשיבה של אנשים "מצטיינים", שיכולים להוות מודל השראה וחיקוי בתחום מסוים. תהליך יסודי של מידול מאפיין את האסטרטגיות הפנימיות והחיצוניות התורמות להישגים רצויים אצל האדם המשמש כמודל. 

ע"י שימוש בכלים כגון מידול אפשר להגיע לתובנות מקדמות ואסטרטגיות שאפשר לאמץ על מנת להתגבר על חסמים פנימיים. המודלינג וכלים נוספים שפותחו על בסיס העקרונות המנחים משולבים בטכניקות NLP, אותן מיישמים בתהליכי השגת מטרה. ב-NLP קיימות אסטרטגיות בסיס רבות נוספות, כדוגמת "חיבור למשאבים" ו"שינוי אמונות" (מוזמנים להעמיק בהן בעמודים הייעודיים למונחים באתר).[/vc_column_text][vc_custom_heading text="האפקטיביות של עקרונות ה-NLP" font_container="tag:h2|text_align:right" el_class="division-title"][vc_column_text]היעילות של NLP מבוססת על עקרונות כגון אלו המפורטים מעלה, שמעניקים הצצה ראשונית לייחודיות השיטה. על ידי הבנה ויישום של עקרונות הליבה של NLP, אפשר לצלול לעולם המרתק של ה-NLP ולעבור תהליכים שתוצאתם:

– זיהוי ושינוי אמונות מגבילות המעכבות צמיחה אישית.
– תקשורת יעילה ויצירת קרבה עם אחרים.
– השגת בהירות ופרספקטיבה.
– ניהול מצבים רגשיים מאתגרים.
– יצירת ואימוץ דפוסי התנהגות המובילים למימוש והגשמה.

לסיכום, עקרונות ה-NLP משמשים כמצפן המנחה אותנו לעבר טרנספורמציה אישית, תקשורת יעילה והשגת המטרות שלנו. המסע של NLP מתחיל בסקרנות ובנכונות לחקור את מעמקי הנפש שלך. האם אתה מוכן לשלב הבא? אמץ את כוחה של ה-NLP, וצא לדרך של גילוי והעצמה עצמית. הפוטנציאל הבלתי מוגבל שלך מחכה לך..[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

מתעניינים ב-NLP ודמיון מודרך? בואו לחוות את זה מקרוב!

נגן וידאו
דילוג לתוכן