Search

מה עושים כשיש מפלצת מתחת למיטה: איך לעזור לילד להתגבר על פחדים

מבוא: איך לעזור לילד להתגבר על הפחדים ?

זה לילה אפל וסוער. ילדכם במיטה, החדר שטוף בזוהר הרך והמנחם של אור הלילה. לפתע, צמרמורת, יבבה וקול קטן קורא בפחד: “אמא, אבא, יש מפלצת מתחת למיטה שלי!” פחדים וחרדות בילדות הם חלק נפוץ בהתבגרות. מפחד מהחושך, לדאגה למפלצות מתחת למיטה ועד לחרדת בית הספר, ילדים חווים מגוון רחב של פחדים כשהם גדלים ולומדים על העולם. אבל מתי הפחדים האלה חוצים את הגבול מנורמלי למשהו שעשוי לעורר דאגה? ואולי חשוב מכך, איך לעזור לילד להתגבר על הפחדים, מה אנחנו יכולים לעשות כהורים כדי לעזור לילדינו לנהל את הפחדים שלהם? מאמר זה מתעמק בתחום המסתורי של פחדי ילדות, ומציע תובנה מדוע ילדים מפתחים פחדים מסוימים, ומשתף אסטרטגיות מעשיות שיעזרו להם להתגבר על החרדות שלהם.

הבנת פחדים של ילדים

פחדים של ילדים קשורים לרוב לשלב ההתפתחותי שלהם. למשל, לעתים קרובות תינוקות מפתחים פחד מרעשים חזקים ומוזרים, בעוד שפעוטות עלולים לפתח פחדים סביב פרידה מהוריהם או  פחד להישאר לבד. ילדים בגיל בית הספר חוששים לעתים קרובות מכישלון או להיות ללעג על ידי בני גילם, בעוד שבני גיל העשרה ובני נוער עשויים להתחיל לדאוג לגבי קבלה חברתית ואירועי חיים עתידיים.

 

קחו לדוגמא את אלה בת ה-6 שתמיד פחדה מחרקים. היא אפילו לא יכולה לסבול את המראה של פרת משה רבנו לא מזיק. המראה של עכביש או זבוב גורם לה לבכות. הוריה של אלה עשויים להרגיש מבולבלים מהפחד הבלתי רציונלי שלה, אבל עבור אלה, היצורים הקטנים האלה מייצגים משהו לא ידוע שעלול להוות איום. 

סוגים נפוצים של פחדים אצל ילדים

הבנת סוג הפחד שילדך חווה יכולה לעזור במציאת אסטרטגיות יעילות לנהל אותו. חלק מהפחדים הנפוצים בילדים כוללים:

 

  1. פחד מהחושך: זה נפוץ במיוחד אצל ילדים צעירים. הפחד נובע לרוב מהדמיון הפעיל שלהם ומחוסר היכולת להבחין בין מציאות לפנטזיה.

 

  1. פחד מרעשים: רעשים פתאומיים וחזקים יכולים להיות מבהילים ומפחידים עבור ילדים. אפילו צלילים רגילים כמו שואב אבק או אסלה שוטפת יכולים לעורר חרדה אצל ילדים מסוימים.

 

  1. פחד מלהיות לבד: פחד זה מתייחס לרוב לחרדת פרידה, שבה ילד חושש להיפרד מהוריו או מהמטפלים שלו.

 

  1. פחד מחרקים או בעלי חיים: חרקים ובעלי חיים יכולים להיראות לילד בלתי צפויים ומפחידים, מה שמוביל לפחד משמעותי.

 

  1. פחד ממוות או ממחלה: כאשר ילדים מתחילים להבין את מושג התמותה, הם עלולים לפתח פחדים סביב מוות או מחלה.

 

  1. פחד מכישלון: פחד זה הופך לעתים קרובות יותר בולט ככל שילדים מתחילים בית ספר ומתמודדים עם לחצים לימודיים וחברתיים.

איך לעזור לילד להתגבר על הפחדים בעזרת NLP.

תכנות לשוני פיזיולוגי (NLP) יכול להיות כלי רב עוצמה כתשובה לשאלה- איך לעזור לילד להתגבר על הפחדים. טכניקות NLP יכולות לעזור לילדים לשנות את דפוסי החשיבה שלהם, לתת להם נקודת מבט חדשה על מה שהם חוששים ולעזור להם לבנות ביטחון ביכולת שלהם להתמודד עם מצבים מעוררי חרדה. לדוגמה, טכניקה המכונה “עיגון” יכולה לשמש כדי לעזור לילד להתגבר על פחד מהחושך.

 

דמיינו ילד בן 7 המפחד לישון לבד בחושך. הוריו יכלו ליצור עוגן, כמו סיפור מנחם לפני השינה או צעצוע מיוחד “גבורה”. בכל פעם שהילד נרדם בהצלחה בחושך, הם יכולים לחזק את העוגן. עם הזמן, הוא מתחיל לקשר את העוגן לתחושת ביטחון ונוחות, ומפחית את הפחד שלו מהחושך.

טכניקות NLP ספציפיות לגיל

תכנות לשוני מוחי (NLP) מציע מספר טכניקות שניתן להתאים לילדים בגילאים שונים. עבור ילדים צעירים יותר, שיטה הנקראת “פיסול רגשות” יכולה להיות יעילה במיוחד. בטכניקה זו, ילדים ממחישים את הפחד שלהם על ידי עיצובו לצורה פיזית באמצעות חימר, בצק משחק או פלסטלינה.  המחשה של משהו מופשט עוזרת לתת להם תחושת שליטה ועוזר להם להבין שהם יכולים לשנות ולנהל את הפחדים שלהם. למשל, ילד שמפחד ממפלצות יכול ליצור מפלצת מפחידה מפלסטלינה, ע”י חיבור שלו באמצעות ‘עיגון’ לזיכרון שבו היה אמיץ מאוד, ניתן  לעזור לו לעצב את המפלצת בהדרגה ליצור ידידותי. ייצוג מוחשי זה של הפחד שלהם, ופעולת הפיכתו, עוזרים להם לתפוס את הפחד בצורה שונה ולהרגיש בטוחים יותר להתגבר עליו. כשלפחד יש צורה מוחשית יותר, גודל, משקל וצבע, קל יותר להכניס אותו לפרופורציות. 

 

טכניקת NLP נוספת כוללת שינוי מרכיבי התפיסה החושית של הילד את הפחד שלו. זה יכול להיות כרוך בשינוי ‘הסרט הפנימי’ שילד משחק בראשו כשהוא חושב על הפחד שלו. לדוגמה, אם ילד מפחד מהחושך, הוא עשוי לדמיין את שהותו בחדר חשוך כחוויה מפחידה. NLP יכול לעזור לו לשנות את התפיסה הזו, אולי על ידי דמיון החדר החשוך כמרחב שליו ובטוח במקום זאת, דמיון של צבעים שנוספו, קולות רקע מרגיעים, תחושות נעימות, הוספת דמויות שמשרות עליו ביטחון ושלווה, הפיכת המפלצת למשהו משעשע ושינויים נוספים כיד הדמיון. שינוי זה בתפיסה יכול לעזור להקל משמעותית על הפחד.

אסטרטגיות איך לעזור לילד להתגבר על פחדים

אמנם חשוב להבין ולהכיר בפחדים של ילדכם, אך חשוב לא פחות לעזור להם לפתח מנגנוני התמודדות.
ניהול והתגברות על פחדים יכולים להיות תהליך מאתגר. אבל בעזרת סבלנות, הבנה וגישות אסטרטגיות, הורים יכולים לעזור לילדיהם לנווט בהיבט זה של הנוף הרגשי שלהם. להלן מספר אסטרטגיות, שכל אחת מהן מומחשת בדוגמה קונקרטית:

 

1.  אמפתיה והרגעה, להכיל את הפחד שלהם:

 

הבינו שהפחד של ילדכם אמיתי וספקו ביטחון. המילים והמעשים שלך יכולים לעזור לילדך להרגיש בטוח. הפחדים של ילדים, לא משנה עד כמה הם לא הגיוניים, הם אמיתיים עבורם. חשוב שנכיר ברגשות שלהם במקום לבטל אותם. אימות זה עוזר לילד להרגיש מובן ונתמך, מטפח תחושת ביטחון ואמון. לדוגמה, אם ילדכם מפחד מהחושך, במקום לומר “אין ממה לפחד”, אולי תגידו: “אני מבין שאתה מרגיש חשש כשיש חושך. הרבה ילדים מרגישים כך”.

 

2.  חשיפה הדרגתית:

 

אם ילדכם מפחד ממשהו ספציפי, כמו  פחד מכלבים, חשיפה הדרגתית לפחד שלהם בצורה מבוקרת ובטוחה יכולה להיות מועילה. חשפו את ילדכם בהדרגה לפחד שלו בסביבה מבוקרת ובטוחה. זה יכול לעזור להם להתרגל לאובייקט או למצב שהם מפחדים ממנו, והם ילמדו שהם יכולים לנהל את הפחד שלהם. לדוגמה, אם ילדכם מפחד מכלבים, תוכלו להתחיל בקריאת ספר על כלבים, ללמד אותו שיש סוגים שונים של כלבים, לא כולם אותו הדבר, ואז אולי לצפות בכלב מרחוק, לסגור לאט את המרחק לאורך זמן עד שהם מרגישים בנוח מספיק ללטף כלב.

 

3.      העצימו את ילדכם:

 

עודדו את ילדכם לבטא את הפחדים שלהם ולחשוב על דרכים שבהן הם יכולים להתמודד איתו. זה יכול לשפר את כישורי פתרון הבעיות שלהם ולהגביר את הביטחון העצמי שלהם. לדוגמה, אם ילדכם מפחד מחרקים, תוכלו לשאול: “מה ניתן לעשות כדי לגרום לכם להרגיש בטוחים יותר ליד חרקים?” הם עשויים להציע להשתמש בספריי באגים או ללבוש בגדים עם שרוולים ארוכים כאשר משחקים בחוץ. זה נותן לילד תחושת שליטה על הפחד   ממקד אותו בפתרון ולא בהעצמת הבעיה.

 

4.      הדגמת התנהגות אמיצה

 

ילדים לומדים הרבה מהתבוננות בהוריהם. אם תדגימו כיצד להתמודד עם פחד בצורה רגועה ונכונה, סביר להניח שילדכם יחקה את מעשיכם. אם אתם עצבנים ממצב מסוים, אבל תתמודדו עם זה באומץ, שתפו ברגשות והפעולות שלכם את ילדכם: “אני מרגיש קצת עצבני לגבי הפגישה הזו, אבל התכוננתי היטב, ואני יודע שאני יכול להתמודד עם זה.”

 

5. לימוד טכניקות הרפיה:

 

נשימה עמוקה והדמיה יכולים להיות כלים רבי עוצמה בעזרה לילדכם לנהל את הפחדים שלהם. לדוגמה, תוכל ללמד את ילדך תרגיל נשימה פשוט: ‘נשימה מרובעת’. הסבירו להם שהם צריכים לדמיין ריבוע במוחם. כשהם מציירים את הצלע הראשונה בדמיונם, הם שואפים לספירה של ארבע. בזמן ציור הצלע השניה, הם עוצרים את נשימתם במשך ארבע ספירות. כשהם מציירים את הצלע השלישית, הם נושפים לארבע ספירות, ובזמן ציור הצלע הרביעית, הם עוצרים שוב לארבע ספירות לפני שהם חוזרים. תרגיל פשוט זה יכול לעזור לילדים להפחית חרדה, לקדם תחושת רוגע.

 

6. משחק תפקידים:

 

גלו ממה ילדכם מפחדים. זה יכול לעזור להם לראות את המצב מנקודת מבט אחרת.

משחק תפקידים יכול לאפשר לילדים להתעמת עם הפחדים שלהם בסביבה בטוחה. לדוגמה, אם לילדכם יש  פחד מעכבישים, שניכם יכולים להעמיד פנים שהם אנטומולוגים (מדענים שחוקרים חרקים) החוקרים זן עכבישים חדש. ניתן לדון במאפייני העכביש, מה הוא אוכל, איך הוא צד, היכן הוא חי וכדומה. על ידי כך, אתה עוזר לילדך לראות בחרקים יצורים מרתקים ולא משהו שצריך לפחד ממנו.

 

7.      יצירת תוכנית בטיחות:

 

לילדים גדולים יותר, פיתוח תוכנית למה שהם יכולים לעשות כשהם מרגישים מפוחדים יכול לתת להם תחושה של שליטה על הפחד שלהם. אם לילדכם יש מפחד מלהיות לבד בחדרו, למשל, צרו יחד תוכנית. התוכנית עשויה לכלול שמירה על מנורת לילה, להחזיק חפץ מנחם, ולדעת שאתה בקרבת מקום וניתן להתקשר אליו במידת הצורך. על ידי קיום תוכנית, אתה עוזר לילדך להבין שיכול להיות לו תפקיד בניהול הפחד שלו, מה שיכול להעצים אותו להתמודד עם פחדים עתידיים בצורה יעילה יותר.

מתי לפנות לעזרה?

חשוב לזכור שפחדים אצל ילדים הם חלק נורמלי מהתפתחותם. פחדים רבים ניתנים לניהול בהבנה, בסבלנות ובכמה מהטכניקות שדנו בהן. כאשר ילדכם מביע פחד, נסו לא להגזים בתגובה או לעשות מזה עניין גדול. לעתים קרובות, אם לא נעשה “סיפור” מהפחד, הוא לא יהפוך לכזה.

 

עם זאת, אם הפחד מתחיל להפריע באופן משמעותי בחיי היומיום ובתפקוד של ילדכם, אולי הגיע הזמן לפנות לעזרה מקצועית. לדוגמה, אם פחד מחרקים מונע מילדכם להשתתף בפעילויות בחוץ, או אם הפחד מכישלון מוביל לכך שהוא מסרב ללכת לבית הספר, אלו סימנים לכך שהפחד עלה מעבר לרמה הניתנת לניהול. במקרים כאלה, איש מקצוע בתחום האימון הרגשי למשל NLP המתמחה בעבודה עם ילדים יכול לספק הדרכה ותמיכה ואף לעזור לילד לשנות את התפיסה שלו לגבי הפחד ולהחליפה במשהו מקדם ומעצים.

לסיכום

במאמר זה התעמקנו בנושא המורכב של פחדים אצל ילדים. חקרנו סוגים שונים של פחדים שילדים נתקלים בהם לעתים קרובות, מפחד מהחושך, פחד מחרקים, פחד מזרים ועד פחד ממוות. סיפקנו להורים אסטרטגיות שיעזרו לילדיהם להתגבר על פחדים שלהם, כולל הכרה בפחדים, העצמתם, חשיפתם בהדרגה לפחדים ודוגמא אישית של התנהגות אמיצה. בנוסף, הכרנו להורים את הרעיון של תכנות לשוני מוחי (NLP) וכיצד טכניקות NLP כמו ‘ עיגון’ ‘פיסול רגשות ושינוי מרכיבי חושים , יכולות לסייע בהתמודדות יעילה עם פחדים של ילדים.

 

כשאתם ממשיכים לנווט בנתיב המורכב של ההורות, זכרו שאתם לא לבד במסע הזה. אנו מזמינים אתכם לחקור מאמרים נוספים במדור ההורות שלנו שיכולים לספק תובנות לגבי אתגרים שונים איתם מתמודדים הורים רבים מדי יום.

 

אם הפחד של ילדכם העלה התמודדויות אישיות אחרות, אל תהססו להתעמק באוסף המאמרים הנרחב שלנו המותאמים לטיפול בקשיים נפוצים וייחודיים שכולנו נתקלים בחיי היום יום ובחיים בכלל. כל פיסת תוכן נועדה לצייד אתכם בידע ובכלים להפוך אתגרים לאבני קפיצה לצמיחה.

 

יתרה מזאת, סדרת הפודקאסטים שלנו מציעה הזדמנות מרגשת לקבל ייעוץ מקצועי על מסע ההורות שלך. הוא כולל דיונים מאירים על עולם התפתחות הילד, פסיכולוגיה ואסטרטגיות הורות מעשיות.

 

לבסוף, להכוונה מותאמת יותר, למה לא לקחת שיעור ניסיון עם מומחי ה-NLP שלנו? זו הזדמנות נפלאה ללמוד טכניקות יעילות המותאמות לצרכים ולמצב הספציפיים שלכם. המשימה שלנו היא לתמוך ולהעצים אתכם כשאתם מנחים את ילדכם דרך הפחדים שלהם ואל עתיד של ביטחון וחוסן.

מתעניינים ב-NLP ודמיון מודרך? בואו לחוות את זה מקרוב!

נגן וידאו
דילוג לתוכן