Search

הילד לא מקשיב לי: עיצוב התנהגות באמצעות כבוד הדדי

הילד לא מקשיב לי: עיצוב התנהגות באמצעות כבוד הדדי

נמאס לכם לשמוע את הקול שלכם מהדהד במסדרון הריק, קול שהילד שלכם העסוק מדי בעולם שלו, לכאורה מתעלם ממנו? או שאולי ביקשתם מילדכם להניח את הצעצועים שלו, אבל הוא מסתכל עליכם בעיניים הגדולות והמקסימות האלה וממשיך לשחק כאילו לא אמרתם מילה? אני יודעת, זה מתסכל, אבל היי, ברוכים הבאים ל’מועדון ההורים המותשים’!

 

גם הבן שלי, היה חבר במועדון הסורר הזה שנקרא ‘הילד לא מקשיב לי’. פעם אחת, אני זוכרת שביקשתי ממנו לא לקפוץ על הספה (בפעם המיליון). במקום זאת, הוא הביט בי, פניו הקטנות מלאות שובבות, והמשיך לקפוץ בתוספת צחקוק. בזמנים כאלה קל להרגיש שאנחנו מפקדים על גדוד חיילים שפתאום איבדו את השמיעה.

 

אבל הנה העניין – ילדים הם לא חיילים צייתנים. הם אנשים קטנים שחוקרים את עולמם, בודקים גבולות ולומדים נורמות חברתיות. זה עולם ענק שם עבורם, והם רק מנסים להבין אותו.

 

אז איך אנחנו מעבירים את המסרים שלנו? מה עושים עם הילד לא מקשיב לי, או ילד שלא יודע לקבל לא, ילד מתפרע בלי גבולות, ילד שלא מקבל מרות או פשוט ילד שלא סופר אותי. כל השאלות האלה שאנחנו לא מעיזים להגיד בקול אבל מרגישים עמוק בתוך הלב.

מה עושים עם הילד לא מקשיב לי? תקשורת הורים ילדים

1.      שנה את הפרספקטיבה

 

 הדרך בה אנו תופסים את ילדינו משפיעה על הדרך בה אנו מתקשרים איתם. אם נתייחס אליהם בכבוד, נכיר באינדיבידואליות שלהם, סביר יותר שהם יחזירו את הכבוד הזה. בפעם הבאה שאתם מרגישים שהמזג מתחיל להתלקח בגלל מחשבות בסגנון הילד לא מקשיב לי, הקדישו רגע לראות את הדברים מנקודת המבט שלו. למה הוא מתנהג כך? מה הוא מנסה לתקשר?

למשל אם הילד מסרב לחלוק צעצוע עם אחיו, במקום להרגיש מיד מתוסכל ולחשוב “מה הבעיה שלו, למה הוא חייב תמיד לייצר מריבות” , הביטו על הדברים לרגע מנקודת המבט של ילדכם אולי הצעצוע הזה בעל משמעות מיוחדת עבורו, אולי לפני שניה אחיו לא נתן לו צעצוע אחר והוא רוצה ללמד אותו שיעור חשוב בשיתוף, אולי הוא סתם צחק איתו. הבנת נקודת המבט שלהם, תעזור לכם להנחות את ילדכם לקראת פתרון שיספק את כולם, למשל אתה תשתף בצעצוע הזה ואחיך ישתף בצעצוע שלו.

 

  1. הפוך את הכבוד לרחוב דו-סטרי

 

יישמו הסכם לכבוד הדדי. הסבירו לילדכם שכמו שמגיע להם כבוד, כך גם לכם. שוחחו על איך נראה ומרגיש כבוד. תנו להם לדעת שמעשיהם יכולים להשפיע על אחרים וללמד אותם את החשיבות של הבנה וחסד. למשל, כאשר הילד קוטע אתכם כל פעם בעת דיבור, במקום להגיב ברוגז, תראו בזה הזדמנות ללימוד על עבוד הדדי. תוכלו לאמר ” שמתי לב שלפעמים אתה קוטע אותי כשאני מדבר, זה גורם לי לתסכול, כיוון שאני מרגיש שמה שאני אומר לא חשוב. אני יודע שחשוב לך שיקשיבו לך שאתה מדבר, האם אתה חושב שאתה יכול לעשות אותו הדבר כשאני מדבר? אפשרו להם להביע את רגשותיהם, הגיעו לעסקה בנושא הקשבה הדדית.

 

  1.     תקשורת ברורה ועקבית- הבנת הצורך 

 

במקום לפקד, לתקשר. “אתה יכול בבקשה לשים את הצעצועים שלך במקום?” לעתים קרובות עובד טוב יותר מאשר “שים את הצעצועים שלך.” ילדים נענים לבקשות שבהם הם מרגישים מעורבים ומכבדים. נניח שהילד שלכם ממהר תמיד בשיעורי הבית שלו. במקום פשוט לומר “אל תמהר”, תשאלו אותו למה הוא ממהר. האם העבודה קלה מדי או קשה מדי? האם הוא להוט להגיע לזמן המשחק? ברגע שתבינו את הצורך שלהם, תוכלו לעזור להם לטפל בו, כמו מתן עבודה מאתגרת יותר או תזמון זמנים ספציפיים לשיעורי בית ולמשחק.

 

  1. הגדר גבולות ברורים

 

כשהילד שלכם משרבט על הקיר גם אחרי שאמרתם לו לא לעשות זאת, אתם עלולים להרגיש מוטרדים וחסר כבוד. אבל אולי, הם לא בטוחים לגבי הכללים. ודא שהגבולות ברורים, שהם יודעים מה הם כן צריכים לעשות ולא רק מה הם לא צריכים לעשות, למשל “אנחנו מציירים רק על נייר, לא על קירות”. כלומר אם הילד לא מקשיב לי, ייתכן שלא ברור לו מה מצופה ממנו. ודא שהציפיות שלך מוגדרות היטב ומאוכפות באופן עקבי. שמרו על הכללים פשוטים ומתאימים לגילם, והבטיחו שהם מועברים בצורה ברורה. חזרו עליהם מדי פעם.

 

5. חיזוקים חיוביים לילדים

 

במקום להתמקד במה שהם עושים לא נכון, חפשו באופן פעיל מה הם עושים נכון וטוב. האם הם חלקו את הצעצועים שלהם עם אחיהם מבלי שאמרו להם? כמה גאווה והקלה הרגשתם!  חזקו ושבחו אותם על ההתנהגות הזו. תגידו, “שמתי לב שניקת את הצעצועים שלך בלי שאמרתי. אני ממש גאה בך שלקחת אחריות. חיזוק התנהגות חיובית יכול להיות מניע רב עוצמה לילדים.

 

6. הסבלנות היא המפתח

 

כאשר לילדכם יש עוד התקף זעם, אתם עלולים להרגיש על קצה גבול היכולת שלכם ולחשוב, “למה שום דבר שאני עושה לא עובד?”  זכרו שסבלנות היא החברה הכי טובה שלכם. אני לא יכולה להדגיש את זה מספיק – שינויים לא יתרחשו בן לילה. יהיו ימים טובים, ימים רעים, ומה שביניהם. חבקו את כולם. הילד שלכם לומד, וגם אתם, זכרול שמור על עקביות,  ולהסתכל קדימה, קו החיים שלנו תמיד עולה ויורד, כשהוא נשאר סטטי אז האדם מת.

 

7. טכניקות NLP לתקשורת אפקטיבית

 

תכנות לשוני מוחי  (NLP) יכול להיות כלי יעיל מאוד בשיפור תקשורת הורים ילדים. טכניקות NLP מתמקדות בהבנה ובשכפול של דפוסי החשיבה של אנשים מצליחים. טכניקות אלו יכולות לעזור להורים ולילדים להבין זה את זה טוב יותר ולתקשר בצורה יעילה יותר.

 

אחת מטכניקות ה-NLP הפשוטות אך החזקות ביותר שתוכלו להשתמש בהן בבית נקראת “שיקוף והתאמה” או “הצטרפות ויצירת ראפור”. זה כרוך בהעתקה עדינה של שפת הגוף, התנועות, טון וקצב הדיבור והמילים של ילדך. הטכניקה עובדת על העיקרון שאנשים אוהבים אנשים שדומים לעצמם, ועל ידי ‘שיקוף’ של ילדכם, ייתכן שתוכלו לבנות קשר חזק יותר ולטפח תקשורת טובה יותר.

 

לדוגמה, אם ילדכם כועס וזרועותיו שלובות, תוכלו גם לשלב את ידיכם כשאתם מדברים אליו. זה מתקשר בעדינות שאתם מותאמים לרגשותיהם. עם הזמן, טכניקה זו יכולה לעזור לכם ליצור קשר רגשי עמוק יותר עם ילדכם, לטפח הבנה וכבוד הדדיים.

 

חשוב לציין שהשיקוף צריך להיעשות בעדינות ובכבוד, ולא מדובר בחיקוי או ללעוג לילדכם. המטרה היא להפגין הבנה ואמפתיה, שיכולות לעזור רבות לעודד את ילדכם להיפתח ולהקשיב לכם.

 

טכניקה נוספת שעושים בדר”כ בליווי מאמן מקצועי נקראת “מסגור מחדש” 
טכניקה זו מסייעת לשנות את התפיסה של אירוע, התנהגות או מחשבה, ובכך לשנות את התגובות הרגשיות ואת התוצאות ההתנהגותיות הקשורות אליו. בעיקרו של דבר, מסגור מחדש משנה את המסגרת או העדשה שדרכם אנו רואים דברים, וכתוצאה מכך, את הפרשנויות שלנו. מבחינת התנהגות של ילדים, מסגור מחדש יכול לעזור להם לראות דברים מנקודת מבט אחרת. זה יכול להעביר את המיקוד מאמונה מגבילה או שלילית (“תמיד מתעלמים ממני”) לאמונה חיובית יותר או מקדמת  (“לפעמים אני צריך להביע את עצמי בצורה ברורה יותר כדי להישמע”). שינוי זה בפרספקטיבה יכול להוביל לשיפור הערכה עצמית והתנהגות טובה יותר

לסיכום:

בתוכנית הגדולה של הקיום, לנו, כהורים, יש השפעה עמוקה על התנהגות ילדינו. אנחנו המודלים לחיקוי שלהם, המרחב הבטוח שלהם והמדריכים שלהם. וזכרו, המטרה היא לא לגדל חיילים צייתנים, אלא אנשים מתחשבים שמקשיבים ומכבדים אחרים.

 

מסע ההורות שלנו הוא אף פעם לא דרך פשוטה. זוהי כביש מפותל מלא בפיתולים בלתי צפויים, אבל כל צעד שאנו לוקחים מעצב את עתידם של הקטנים שלנו. אז בואו נצעד בדרך הזו באמפתיה, בהבנה, והכי חשוב, בכבוד הדדי.

 

במאמר זה דנו בכמה אסטרטגיות יעילות, החל משינוי בפרספקטיבה: ראיית ילדך לא כחייל סורר, אלא כאדם ייחודי עם צרכים ורגשות ספציפיים. התעמקנו בחשיבות הפיכת הכבוד לדו-סטרי, תוך שימוש בהסכם של כבוד הדדי כדוגמה. כיסינו גם תקשורת ברורה ועקבית והצבת גבולות, סיפקנו דוגמאות מעשיות שיעזרו לך להבין וליישם טוב יותר את האסטרטגיות הללו.

 

בכיוון של פתרונות מתקדמים יותר, דנו ביישום של תכנות לשוני מוחי (NLP)  נתנו דוגמה לטכני’ת יצירת ראפור והצטרפות המספקת מדריך מעשי לשימוש ב-NLP בבית. ודנו גם בטכניקות כמו מסגור מחדש שמבוצעת ע”י מאמן מוסמך ב- NLP. המחשנו את שתי הטכניקות.

 

זכרו, הילדים שלנו אינם מבוגרים קטנים, והם גם לא הכפופים לנו. הם ילדים שלומדים איך לנווט בעולם המסובך הזה, בדיוק כמו שעשינו אנחנו פעם. אז בפעם הבאה שילדכם לא יקשיב, קחו נשימה עמוקה, שנו את נקודת המבט שלכם וזכרו – כבוד הדדי עושה פלאים!

 

אם נהנית ממאמר זה ואתה רוצה עצות נוספות בנושא הורות, המשכו לקרוא מאמרים אחרים במדור הורות כדי לקבל תובנות נוספות על אתגרים הוריים אחרים שאתם עלולים להתמודד איתם. האזינו לפודקאסט שלנו או נסו שיעור ניסיון לידע מעמיק יותר. 

מתעניינים ב-NLP ודמיון מודרך? בואו לחוות את זה מקרוב!

נגן וידאו
דילוג לתוכן