Search

בניית חוסן רגשי אצל ילדים: איך להתמודד עם אכזבה או כישלון של ילדך

מבוא: בניית חוסן רגשי אצל ילדים

זה ערב יום רביעי רגיל, והילד שלך על סף דמעות. הוא לא קיבל את התפקיד בהצגה בבית הספר, הפרויקט המדעי שלו לא עלה לגמר, או אולי החבר הכי טוב שלו לא בחר בו לקבוצה שלו במשחק הכדורגל. כהורים, הלב שלכם כואב כשאתם עדים למאבק של ילדכם עם אכזבה וכישלון.

 

אף הורה לא רוצה לראות את הילד שלו כואב. עם זאת, אכזבות וכישלונות הם חלק בלתי נמנע מהחיים. עזרה לנווט בתחושות אלו בשילוב עם פיתוח חוסן רגשי אצל ילדים, מהווים חלק מכריע בהתפתחות הרגשית והנפשית שלהם. אבל איך עושים את זה? מאמר זה מספק הדרכה ואסטרטגיות מעשיות לתמיכה בילדכם ברגעים מאתגרים אלו.

הבנת האכזבה של ילדך:

ראשית, חשוב להבין את הדינמיקה הרגשית מאחורי האכזבה של ילדכם. בין אם זה לא להתקבל לצוות, או להיכשל במבחן, כל כישלון יכול להרגיש כמו מכה גדולה  עבור ילדכם. מה שעשוי להיראות כמו בעיה קטנה למבוגר יכולה להיות בעיה מסיבית בעולמו של ילד. קחו למשל את שרה הקטנה, שהגיעה הביתה בוכה כי לא הוזמנה למסיבת יום ההולדת של חברתה. בנקודת המבט שלה, היא מרגישה עזובה, לא אהובה או מקובלת מספיק, דבר שמאוד קשה לשאת.

 

הסיבה לכך היא שלילדים, במיוחד צעירים יותר, יש פרספקטיבה שונה על זמן ופרופורציה. כישלון בודד יכול להיראות אינסופי ובלתי עביר. אולי עדיין אין להם את ניסיון החיים להבין שאכזבות הן זמניות וחלק מהחיים של כולם. כהורים, חיוני לאמת ולתת מקום לרגשותיהם ולעזור להם לבנות חוסן רגשי.

אסטרטגיות לאיך להתמודד עם כישלון ובניית חוסן רגשי אצל ילדים

1.  להזדהות ולאמת את רגשותיהם:

אימות לא אומר שאתם מסכימים עם נקודת המבט שלהם, אבל אתם מבינים שהרגשות שלהם אמיתיים ונותנים להם מקום. כאשר הבן שלכם כועס על שהפסיד במשחק ומאשים את כל העולם, במקום לומר, “זה רק משחק”, אתם יכולים לומר, “אני יכול לראות שאתה ממש מאוכזב כי השקעת הרבה מאמץ במשחק הזה. קשה להפסיד כאשר ניסית כמיטב יכולתך.”

 

2.  עודדו ביטוי:

עודדו את ילדכם לדבר על רגשותיו. אתם יכולים  לומר, “זה נשמע שאתה מרגיש ממש מוטרד כי לא בחרו אותך לנבחרת. האם אתה רוצה לדבר על זה?” זה מאפשר להם לעבד את הרגשות שלהם, לפרוק ולהתחיל בתהליך הריפוי. 

 

3.  עזרו להם לנסח מחדש את הכישלון:

אחת מהנחות היסוד של ה-NLP אומרת ש” אין כישלון אלא משוב לצמיחה”. למדו אותם לראות כישלון כהזדמנות למידה ולא כישלון אישי וסופי. לדוגמה, אם הפרויקט המדעי של בתכם נכשל, תוכלו לדון במה השתבש וכיצד היא תוכל לגשת אליו אחרת בפעם הבאה וליצור משהו טוב עוד יותר. 

 

4.  קידום פתרון בעיות:

לאחר שאפשרתם לילדכם מספיק זמן להביע ולעבד את רגשותיהם, עודדו אותם לחשוב על דרכים לשיפור המצב. אולי תרגול של המשחק לעיתים קרובות יותר יפתח עוד מיומנויות ויכול לשפר את הביצוע בהמשך.

הציעו להם לחשוב מחשבות מקדמות על פתרון הבעיה במקום מחשבות תוקעות על הבעיה עצמה. 

 

5.  למדו מיומנויות התמודדות:

טכניקות כמו נשימה עמוקה, מדיטציה או תשומת לב יכולות לעזור לילדים לנהל את התגובות הרגשיות שלהם לאכזבה. לדוגמה, אדם יכול לדמיין בלון שמתמלא בזמן שהוא נושם פנימה, ומתרוקן בזמן שהוא נושם החוצה, כדי לעזור להרגיע את עצמו.

 

טכניקת נשימה מתאימה מעולם ה-NLP נקראת נשימת הפרח והנר. 

 

  1. בקשו מילדכם לשבת בנוחות ולעצום את עינהם.
  2. עודדו אותם לדמיין פרח יפהפה בצבע האהוב עליהם. בקשו מהם לקחת מספר נשימות דרך האף, תוך שהם מדמיינים שהם מריחים את הניחוח המקסים של הפרח. 
  3. כעת, בקשו מהם לדמיין נר מולם. הנר נמצא בדיוק במרחק הנכון כך שהם יכולים לנשוף דרך הפה ולהרקיד את הלהבה בעדינות מבלי לכבות אותה.
  4. חזרו על כך מספר פעמים עד שהילדים מוצאים עצמם נינוחים ואופטימים יותר. 

 

6. דוגמא אישית לחוסן:

הראה את החוסן שלך מול כשלונות. כשאתה מטפל באכזבות בחן ובנחישות, אתה נותן להם דוגמא לאיך לבנות חוסן רגשי לעצמם, ילדך ילמדו לעשות את אותו הדבר.

 

טכניקות NLP לניהול אכזבה:

 

תכנות לשוני מוחי (NLP) מציע כלים רבי עוצמה כדי לעזור לילדים להתמודד עם אכזבה. טכניקה אחת היא לעזור לילדכם לשנות את מצבם הנפשי מאכזבה למצב חיובי יותר והרגשת העצמה. ניתן להשיג זאת על ידי היזכרות בתקופה שבה הרגישו בטוחים או מאושרים, ואז “עיגון” התחושה הזו ע”י מגע מורגש של שתי אצבעות בכתף, לשימוש בזמנים של אכזבה.

 

לדוגמה, אם בנך אוהב כדורגל ומרגיש בטוח בעת משחק, אתה יכול להשתמש בזיכרון הזה כעוגן. בפעם הבאה שהוא חווה אכזבה, הנח אותו להיזכר בביטחון העצמי שלו בכדורגל והשתמש בתחושה הזו כדי לעזור לו להתמודד

 

טכניקת NLP נוספת לניהול אכזבה היא מסגור מחדש:

Reframing היא טכניקת NLP רבת עוצמה שעוזרת לילדכם לשנות את נקודת המבט שלו לגבי מצב של אכזבה או כישלון, ולמעשה להפוך מחשבות שליליות אוטומטיות לחיוביות.

 

לדוגמה, דמיינו את ילדתכם, מאוכזבת כי היא לא קיבלה את התפקיד הראשי במחזה בית הספר. ייתכן שהיא חושבת באופן אוטומטי, “אני לא מספיק טובה. לעולם לא אקבל תפקיד ראשי”. זהו דפוס מחשבה שלילי אוטומטי.

כך תוכלו להשתמש במסגור מחדש:

 

  1. זהו עם ביתכם את המחשבה השלילית: הכירו באכזבתה ותקפו או נרמלו את רגשותיה. לאחר מכן, עזרו לה לבטא את המחשבה השלילית האוטומטית שלה, למשל, “אני מרגישה מוטרדת כי אני חושבת שאני לא מספיק טובה”.

 

  1. אתגרו את המחשבה השלילית: שאלו אותה שאלות המטילות ספק באמינותה של אמונתה השלילית, האם זה נכון שרק הילדים ה ‘טובים מספיק’ מקבלים את התפקידים הראשיים? יכול להיות שהם פשוט רצו אדם גבוה יותר לתפקיד המסוים הזה, וזה לא קשור לכישורי המשחק שלך?”

 

  1. עודדו מסגרת חיובית: הדריכו את ילדתכם לפתח נקודת מבט חיובית. “אולי זו הזדמנות עבורך ללמוד יותר על משחק ולשפר את הכישורים שלך. את עדיין יכול ללמוד ולהתפתח מהתפקיד הקטן יותר שקיבלת.  

 

עם הזמן, טכניקת מסגור מחדש זו יכולה לעזור לילדתכם לפתח הרגל להפוך מחשבות שליליות אוטומטיות למחשבות חיוביות אוטומטיות, ולשפר משמעותית את יכולתה להתמודד עם אכזבות וכישלונות.

לסיכום:

עזרה לילדכם להתמודד עם אכזבה וכישלון הוא היבט קריטי בצמיחתם הרגשית והנפשית. באמצעות אימות, עידוד פתרון בעיות, לימוד מיומנויות התמודדות ויצירת מודלים של חוסן רגשי אצל ילדים, אתם יכולים לעזור לילדכם להפוך את הכישלונות שלהם להזדמנויות ללמידה וצמיחה. למרות שתהליך זה הוא מאתגר, זכרו שכל אתגר שהם ניצחו בונה חוסן רגשי לילדכם ומכשיר אותם לאכזבות עתידיות.

 

בין אם זה ניווט במסע של אכזבות ילדות, או כל אתגר הורי אחר, זכרו, אתם לא לבד. אל תהסס לחקור מאמרים נוספים במדור הורות באתר שלנו, או להאזין לפודקאסט שלנו. אנחנו כאן כדי לתמוך בך בכל שלב.

מתעניינים ב-NLP ודמיון מודרך? בואו לחוות את זה מקרוב!

נגן וידאו
דילוג לתוכן