טיפ – בחיים אין כשלון, אלא משוב לצמיחה (עקרון NLP)

נכתב על ידי:

יש מצבים בהם אנו חשים כי נכשלנו. פספסנו, לא הצלחנו, לא עשינו דברים כמו שצריך ויש לכך מחיר. אתם ודאי מכירים מצבים כאלה?

ודאי כמוני, גם אתם חוויתם כישלונות בחייכם. והרגשות שמתלוות לכישלון הן כל כך קשות, צורבות, מעיקות.

ל-NLP יש דרך מאוד אופטימית להתייחס לכישלונות. לפי ה-NLP “אין כישלון כלל, רק משוב לצמיחה”. אז לגלות איך אפשר למנף דווקא כישלונות ולצמוח מהם?

ריצ’ארד בנדלר וג’ון גרינדר יוצרי ה-NLP, אומרים כך: “בכל פעם שאתה נכשל, מתעוררת הזדמנות שאין דוגמתה ללמוד משהו שבלעדיה לא היית מבחין בה”.

בהצהרה “אין כשלון אלא משוב לצמיחה” מאפשר ה-NLP העצמה רבה. הרי כולנו פועלים בחיים ועומדים במבחנים ואתגרים שונים. יש לנו מטרות שונות וגם ציפיות מעצמינו. ויש גם את הסביבה שמצפה מאתנו להשיג דברים שונים, לעיתים מעבר ליכולות שלנו.

כל מי שפועל בעולם, לפעמים מצליח יותר ולפעמים פחות. הגיוני לא? אבל רובנו מרגישים כישלון אם לא הצלחנו להגשים ב-100% את כל המטרות. האם זה בכלל אפשרי? או ריאלי להצליח תמיד? בכל מבחן, בכל פרוייקט, בכל מערכת יחסים? וודאי שלא.

ובכל זאת אנו מתאכזבים מעצמנו מאוד כשאיננו מצליחים. הבעיה היא שהתחושות האלה לא יכולות לקדם אותנו. פשוט בגלל שהן מכוונות לעבר. אנו מייצרים על משהו שכבר היה, ומסתובבים עם מועקה על משהו שלא ניתן לשנות.

והתחושות האלה רק מפילות אותנו, מדכאות, פוגעות בביטחון בעצמי, בדימוי העצמי וגם במוטיבציה להמשיך הלאה.

NLP תמיד מחפש את מה שמקדם, מחזק, מצמיח. ההנחה הזו כי “אין כישלון אלא משוב לצמיחה” טוענת שכישלון זו פרשנות שלנו (או של הסביבה) למשהו שקרה. וכדאי מאוד לשנות את הפרשנות הזו.

אז חווינו ניסיון שלא הצליח. כעת ה-NLP מציע לנו להתייחס לכך כשיעור שממנו נוכל ללמוד, מה לא לעשות להבא ולהשתפר. ‘משוב לצמיחה’ מטבעו מתמקד בעתיד. לימוד מטעויות מקדם אותנו ומאפשר לנו באמת להשתפר.

אלברט הוברט אמר כך: “הטעות הגדולה ביותר שאפשר לעשות בחיים היא לפחד לעשות טעויות”.

ותומס אדיסון (ממציא הנורה) אמר: “כדי למקסם את הלמידה, חיוני לשאול: איך אנחנו יכולים להפיק את המרב מכל שגיאה שאנו עושים?”.

אני רוצה לספר לכם על ההרצאה הכי גרוע שהעברתי בחיי…

אז בפעם הבאה שאתם חשים תחושה של כישלון צורב, שבו רגע עם עצמכם וכתבו את כל הלמידות שיש לכם מהתנסות זו. כתבו איך תוכלו להבא לנהוג באופן שונה. לא תאמינו איך תשתנה הרגשתכם. ואם אתם מתקשים לעשות תהליך זה בעצמכם פנו אלינו לעזרה.

נשמח לקבל רעיונות, שיתופים ותגובות.

אנו מזמינים אותך להכיר את עולם ה-NLP בכנס היוקרתי שלנו “לחלום. לדמיין. להגשים”. פרטים בלחיצה כאן >>

הכנס כעת ללא עלות! המקומות מוגבלים. שריינו מקומכם!

הוסף/הוסיפי תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אורטל רונן הגיב ב-

    הלמידה במכללת רטר מוסיפה לי בטחון והכוונה, אני כל כך מתחברת לתוכן, ואכן מבלי כישלון אין אנו יכולים ללמוד ולצמוח. הטעות הבי גדולה זאת המחשבה שאסור לטעות ?❤️

    הגב
  2. נאדיה בדארנה הגיב ב-

    נאדיה בדארנה
    מעניין מאוד ומנחם .אני רוצה לשתף אותכם בסיפור החיים שלי. הטעות הראשונה היא שהתחתנתי בגיל צעיר ולא הספקתי ללמוד. עבדתי כספרית במשך 15 שנה , אבל רגשי העצב ורגשי אשם לוו אותי כל הזמן.
    החלטתי ללמוד סיימתי תואר ראשון ושני באונברסיטה הפתוחה ונסעתי לירדן סיימתי תואר שלישי בחינוך. חזרתי ולמדתי ייעוץ ארגוני באונברסיטת חיפה . עוד רציתי ללמוד אימון אישי אבל בעלי לא הסכים . לדעתו מספיק ללמוד צריך לעבוד . בימים אלי אני מלמדת במכללה פרטית יום בשבוע. מדריכה בהשתלמויות מורים. אבל עדיין שואפת לעבודה מסודרת וקבועה.
    לפי הכתבה שלכם נכון מהכשלון אפשר לצמוח!!!!!!אני מעריצה את תרומתכם בהפצת מידע בעל ערך רב המשרה אופטימי ות באנשים
    כל הברכות

    הגב
  3. חנה הגיב ב-

    לדפנה רטר שלום וברכה. נתת לי טיפ נהדר ללמוד מכישלונות. אשתדל ליישם אותו מדי ערב, ואם לא אצליח, אלמד איך להצליח בפעם הבאה. החיים הם תהליך רצוף של מעשים, המבט שלנו על המעשים הופך אותם להצלחות או כישלונות.

    הגב
  4. הנא יעקוב הגיב ב-

    מאוד מעניין ומאוד מעודד…אבל האם זה עובד אצל תלמיד תיכון שהוא בתקופת מבחנים סופיים ???

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      שלום לך הנא יעקוב,
      תודה לך על התגובה, ועל ההתייחסות.
      דווקא לבני נוער, בתקופת המבחנים, יש קושי רב עם המתח והלחץ.
      תחושת הכישלון לאחר קבלת הציון יכולה לפגוע במוטיבציה, ולהכניס לדיכאון.
      הנחת היסוד הזאת הינה רלוונטית לכולנו,
      תחושת הכישלון קושרת אותנו לעבר.
      ברגע שאנחנו חושבים “מה אני יכול ללמוד מכך?”, “מה השיעור?”
      אנחנו עוברים לעתיד, ותחושת הכישלון לאט לאט נעלמת.
      תחושת הכשלון מונעת מאיתנו להיות במיטבנו, והיא חוסמת את הלמידה.
      יש בה משהו טוב, היא מכריחה אותנו ללמוד משהו, אפילו אם אנחנו לא רוצים.
      מי לא היה רוצה רק להצליח בחייו?
      האנשים הגדולים הצליחו להבין זאת וללמוד מכל “כישלון”
      דוגמא אהובה עלי, אדיסון הממציא הגדול, שהמציא את הנורה, נשאל פעם – “איך אתה לא מתייאש, אחרי מאה כשלונות?”
      ותשובתו של אדיסון הייתה מההממת –
      “אני לא נכשלתי, אני למדתי מאה דרכים שלא עובדות!”
      ובסופו של דבר הוא המציא את הנורה והצליח להאיר לנו את הלילה…

      הגב
  5. אלינה וויילד הגיב ב-

    לדפנה רטר שלום וברכה! יופי של כתבה.כל הכבוד! רק הערה אחת .עצם הגדרת המעשה או התוצאה כטעות מכניסה אותנו לעולם תוכן עם פרשנויות שליליות .ואולי אין דבר כזה טעות אלא שכל החיים שלנו הוא תהליך בלתי פוסק של למידה חוויה וצמיחה אישית ורוחנית

    הגב