לחץ מתמשך מזיק! אז איך אפשר להירגע

לחץ מתמשך גורם נזק למערכות רבות בגוף. בעת לחץ הגוף נערך לבריחה או למתקפה ולכן זונח (זמנית) את כל פעולות התחזוקה החיוניות השוטפות. כשהלחץ מתמשך נפגעות מערכות רבות: העיכול, החיסון, ההורמונים, הפריון ועוד. אז איך אפשר להירגע? לשם כך עלינו להבין איך אנחנו נלחצים.

התשובה לכך לכאורה פשוטה: גורמי הלחץ ממוקדים בעבר או בעתיד. לכן, כדי להירגע יש להתמקד בהווה! גורמי הלחץ בחיינו נגרמים מעברינו: זיכרונות קשים, כישלונות וגורמי מועקה אחרים, או מעתידנו: מטלות, עומסים, ציפיות, תאריכי יעד וכדומה. חשבו לרגע על גורמי העקה בחייכם ומיד תוכלו לסווגם לאלה הקשורים בעבר ולאלה הקשורים בעתיד. אבל אם תתמקדו, כעת, במה שקורה ממש עכשיו, מה יקרה? שימו לב לפרטים של הרגע שמתרחש כעת: הפנו את תשומת ליבכם לתחושת החמימות והרכות שמקנים לכם הבגדים שאתם לובשים, למגע של גופכם עם הכיסא עליו אתם יושבים, לצבעים שיש על מסך המחשב, לטמפרטורה שיש סביבכם, לקולות או לצלילים, האם יש ריח שבו אפשר להבחין? התמקדו בנשימות שאתם נושמים עכשיו, ממש עקבו אחרי האוויר הנכנס ויוצא, שימו לב שבשאיפה האוויר קריר יותר ובנשיפה הוא חמים יותר. הפנו את הקשב פנימה, למה שמתחולל ממש ברגע הזה בגופכם. אולי אפילו תוכלו להבחין בפעימות ליבכם, הפועם כל הזמן, וגם ממש עכשיו… ואולי כבר כעת, בעת הקריאה… שמתם לב מה מחוללת בכם הפנית תשומת הלב הזו. אז בפעם הבאה שבה אתם חשים לחוצים, עצרו לרגע את רצף המחשבות הרועש והפנו את תשומת לבכם להווה. שימו לב כי הפניית תשומת הלב למתרחש עכשיו גם היא הצטרפות. אין בכך הובלה למקום אחר אלא הצטרפות וחיבור להווה.

אם משהו בכם נרגע תוך כדי קריאת הטיפ, או הוא עורר בכך מחשבות ושאלות, נשמח לקבל ממך תגובה.

הוסף/הוסיפי תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ציפי.ק הגיב ב-

    כל כך נכון ואמיתי! כאן ועכשיו. בדיוק היום בהנחייה עם מטופל שלי להתבוננות במה שקורה לו בעת מפגשים עם נשים בהם הוא כל הזמן בודק ומבקר את עצמו: אם עשה נכון? האם מצא חן ועוד..ומה נכון לעשות הלאה?.. במקום להינות מהרגע 🙂 מהשיחה הקלילה והנעימה עם בת הזוג ופשוט להיות מחובר לעצמו פנימה. להגיד תודה למחשבות שעולות ולהתמקד ב ה ו ו ה , "כאן ועכשיו" ברגע הזה המיוחד לנשום ולהרגע. כל כך כן. תודה על התזכורת שוב. ציפי.ק

    הגב
  2. ציפי.ק הגיב ב-

    כל כך נכון ואמיתי! כאן ועכשיו. בדיוק היום בהנחייה עם מטופל שלי להתבוננות במה שקורה לו בעת מפגשים עם נשים בהם הוא כל הזמן בודק ומבקר את עצמו: אם עשה נכון? האם מצא חן ועוד..ומה נכון לעשות הלאה?.. במקום להינות מהרגע 🙂 מהשיחה הקלילה והנעימה עם בת הזוג ופשוט להיות מחובר לעצמו פנימה. להגיד תודה למחשבות שעולות ולהתמקד ב ה ו ו ה , "כאן ועכשיו" ברגע הזה המיוחד לנשום ולהרגע. כל כך כן. תודה על התזכורת שוב. ציפי.ק

    הגב
  3. משיב הגיב ב-

    המאמר בהחלט עורר בי מחשבות על ההווה.
    שומר אותו במועדפים…
    תודה!

    הגב
  4. משיב הגיב ב-

    המאמר בהחלט עורר בי מחשבות על ההווה.
    שומר אותו במועדפים…
    תודה!

    הגב
  5. סוזי מידן הגיב ב-

    מענין איך דברים מגיעים בדיוק בזמן הנכון,עברתי כמה ימים בלחץ אימים,הרבה כאב,תיסכול ותחושות עצב שמעוררים בי בכי,התוצאה,אני בבית מנוזלת כהוגן,מרגישה רע מאד,אך ברגע ששוחחתי בטלפון עם המורה לציור,שבדיוק ביטלתי את השתתפותי,פן אדביק משהו בקבוצה,שמתי לב איך הנזלת נרגעה,וכמה דקות לאחר השיחה כשחשתי תיסכול שאני בבית,תקועה,מנוזלת ועצובה,שוב התעטשתי חזק והנזלת החזקה חזרה,היום,דברתי על כך לפני שקראתי את המאמר שלכם,שתמיד שקורה לי משהו שכואב לי בנשמה,אני מיד חוטפת סוג של שפעת.
    אני עכשיו מבינה שחייבת למקד את המחשבות להווה ולראות שהרגע יש הרבה טוב מסביבי. אלף תודות על הטיפ,
    תמשיכו להזכיר לנו את מה שלמדנו,זה נפלא
    יום טוב והמון תודה.

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      סוזי יקרה
      כמה משמח אותי לקרוא שהטיפ שלנו הזכיר לך למקד את המחשבות הטובות להווה
      מקווה שבינתיים הבראת ואת בכוחותיך
      יום נהדר והרבה טוב

      הגב
  6. סוזי מידן הגיב ב-

    מענין איך דברים מגיעים בדיוק בזמן הנכון,עברתי כמה ימים בלחץ אימים,הרבה כאב,תיסכול ותחושות עצב שמעוררים בי בכי,התוצאה,אני בבית מנוזלת כהוגן,מרגישה רע מאד,אך ברגע ששוחחתי בטלפון עם המורה לציור,שבדיוק ביטלתי את השתתפותי,פן אדביק משהו בקבוצה,שמתי לב איך הנזלת נרגעה,וכמה דקות לאחר השיחה כשחשתי תיסכול שאני בבית,תקועה,מנוזלת ועצובה,שוב התעטשתי חזק והנזלת החזקה חזרה,היום,דברתי על כך לפני שקראתי את המאמר שלכם,שתמיד שקורה לי משהו שכואב לי בנשמה,אני מיד חוטפת סוג של שפעת.
    אני עכשיו מבינה שחייבת למקד את המחשבות להווה ולראות שהרגע יש הרבה טוב מסביבי. אלף תודות על הטיפ,
    תמשיכו להזכיר לנו את מה שלמדנו,זה נפלא
    יום טוב והמון תודה.

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      סוזי יקרה
      כמה משמח אותי לקרוא שהטיפ שלנו הזכיר לך למקד את המחשבות הטובות להווה
      מקווה שבינתיים הבראת ואת בכוחותיך
      יום נהדר והרבה טוב

      הגב
  7. אריאלה הגיב ב-

    נכון ביותר אנו צריכים לחיות את הרגע את ההווה ולא להתעסק באשמות. בדברים שקרו להאשים את עצמנו ולבכות על חלב שנשפך או לדאוג למה שיהיה בעתיד. כי א. את העבר הוא עבר וואי אפשר לשנות את הרגע ווב. את העתיד אנו לא יודעים מה יקרה בעתיד. אנו צריכים להינות מהווה והרגע כי הוא חולף ולא יחזור. לבני האדם יש את הצורך להיות כל הזמן בשליטה על חיינו זאת אשליה. כאשר בעצם במציאות אין לנו שליטה לא הכל יכול להיות תלוי בנו. ברגע שנלמד לשחרר את הצורך בשליטה נוכל לחוות את ההווה שהוא בעצם החיים.
    יום טוב

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      ונאמר אמן:)
      תודה על אריאלה על המילים המדויקות שלך.
      יום מצוין

      הגב
  8. אריאלה הגיב ב-

    נכון ביותר אנו צריכים לחיות את הרגע את ההווה ולא להתעסק באשמות. בדברים שקרו להאשים את עצמנו ולבכות על חלב שנשפך או לדאוג למה שיהיה בעתיד. כי א. את העבר הוא עבר וואי אפשר לשנות את הרגע ווב. את העתיד אנו לא יודעים מה יקרה בעתיד. אנו צריכים להינות מהווה והרגע כי הוא חולף ולא יחזור. לבני האדם יש את הצורך להיות כל הזמן בשליטה על חיינו זאת אשליה. כאשר בעצם במציאות אין לנו שליטה לא הכל יכול להיות תלוי בנו. ברגע שנלמד לשחרר את הצורך בשליטה נוכל לחוות את ההווה שהוא בעצם החיים.
    יום טוב

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      ונאמר אמן:)
      תודה על אריאלה על המילים המדויקות שלך.
      יום מצוין

      הגב
  9. ציפורה הגיב ב-

    הפתרון גאוני בפשטותו.
    נוהגת כך עם הלחצים שלי- אך לא ידעתי להגדיר זאת כך.
    ניתן גם לבטא זאת כ התחברות לגוף: לקבל את עצמינו בתוך הגוף…אותו חיבור עדין של נפש -גוף…ושם, גם אם נמצא הלחץ, מצוי כוח הרפוי ויוכל לנקות אותו..

    הגב
  10. ציפורה הגיב ב-

    הפתרון גאוני בפשטותו.
    נוהגת כך עם הלחצים שלי- אך לא ידעתי להגדיר זאת כך.
    ניתן גם לבטא זאת כ התחברות לגוף: לקבל את עצמינו בתוך הגוף…אותו חיבור עדין של נפש -גוף…ושם, גם אם נמצא הלחץ, מצוי כוח הרפוי ויוכל לנקות אותו..

    הגב
  11. שלי הגיב ב-

    תוך כדי קריאה כבר ביצעתי את הטיפ.וזה פשוט העלנה חיוך.מעניין לחשוב כמה אנחנו עסוקים במה היה ומה יהיה במקום מה קורה לי עכשיו.אני במהלך הופעות תאטרון עכשיו.ומאוד לחוצה מהעניין כבר כמה חודשים.אני מתכננת להשתמש בטיפ הזה בעזרת ה'.תודה

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      שלי יקרה,
      איזה כיף לשמוע. תהיי בכן ובעכשיו, תנשמי עמוק ותחשבי את כל המחשבות החיוביות ובטוח שיהיה לך טוב

      הגב
  12. שלי הגיב ב-

    תוך כדי קריאה כבר ביצעתי את הטיפ.וזה פשוט העלנה חיוך.מעניין לחשוב כמה אנחנו עסוקים במה היה ומה יהיה במקום מה קורה לי עכשיו.אני במהלך הופעות תאטרון עכשיו.ומאוד לחוצה מהעניין כבר כמה חודשים.אני מתכננת להשתמש בטיפ הזה בעזרת ה'.תודה

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      שלי יקרה,
      איזה כיף לשמוע. תהיי בכן ובעכשיו, תנשמי עמוק ותחשבי את כל המחשבות החיוביות ובטוח שיהיה לך טוב

      הגב
  13. עירית הגיב ב-

    נרגעתי ברגע ,אזה כיך כל כך קל ופשוט וזו הרי הגאונות .להפסיק לעסוק בחיצוניות היא הרי רק אשליה ההתמקדות בכאן ועכשיו פשוט מרוממת .תודה רבה מעומק לב עירית

    הגב
  14. מרדכי הגיב ב-

    אני נלחץ מדאגה לבני אם הוא לא מתקשר בזמן .אם הוא לא עונה לטל שלי,ניסיתי לעשות לפי הטיפ שלך ולא הצלחתי

    הגב
  15. ש הגיב ב-

    זה בהחלט שחרר ממני מהלחץ אומנם לא באופן מוחלט אך עזר תודה רבה רבה רבה על הטיפ מיריכה אותו מאוד אם אפשר שתעשו עוד כמה בסגנון שיורידו את הלחץ;-)

    הגב
  16. ש הגיב ב-

    זה בהחלט שחרר ממני מהלחץ אומנם לא באופן מוחלט אך עזר תודה רבה רבה רבה על הטיפ מיריכה אותו מאוד אם אפשר שתעשו עוד כמה בסגנון שיורידו את הלחץ;-)

    הגב
  17. יהודית הגיב ב-

    לאחר ש בעלי נפטר בנוסף לקושי האדיר חשתי כל הזמן גם געגוע וגם רגשות אשם .כמו כן דאגתי ועדיין למה יהיה ואז החלטתי מלבד לחפש את הטוב סביבי ובנוסף לשאול את עצמי מה שלומי הרגע הזה .וכל פעם אני מחזירה את המחשבות הבורחות למה קורה ברגע זה וגיליתי שאכן זה מקל.
    תודה

    הגב
  18. אסתר הגיב ב-

    אני מאד נהנת מהמאמרים וקטעי הוידאו שאתם שולחים.תודה רבה

    הגב
  19. יעל הגיב ב-

    אהבתי, מרגיש לי מדוייק להתרכז בכאן ועכשיו, מאמצת

    הגב
    • מכללת רטר הגיב ב-

      קודם כל צריך להבין שלחץ מתמשך מזיק לבריאות ופוגע ביכולת שלנו לפעול בצורה טובה ואופטימלית.
      אם את מבינה את העניין, עשית את הצעד הראשון.
      עכשיו השאלה הגדולה, האם ניתן להרגע? האם ניתן להחזיר את הגלגל אחורה, ולעצור את הלחץ?
      ואם כן, איך אפשר להרגע?
      מצד אחד, זה מאוד פשוט, יותר פשוט ממה שאת חושבת (כשיודעים הכל נראה פשוט) מצד שני זה נראה מסובך, כי ללחץ יש נטיה להתגבר.
      אנחנו מטפלים בהצלחה רבה באנשים שחווים חרדות על בסיס יומיומי.
      אצל אנשים חרדתיים המתח כבר הגיע למימדים מפלצתיים, והם איבדו שליטה.
      הכלים שאיתם אנחנו עובדים, מאפשרים לכל אדם ללמוד להרגע.
      כמובן זה דורש תרגול, ומומחיות.
      בשימוש "השפה השלווה" שהיא שפת ה NLP, בתוך 10-15 דקות גם אנשים לחוצים מצליחים להרגע.
      אי אפשר להסביר בפוסט איך נרגעים, צריך לחוות את הרגיעה כדי להבין.
      כמו שאי אפשר להסביר מה הטעם של שוקולד, צריך לשים אותו בפה ולהבין את החוויה.
      אם בא לך להתענג על טעם השוקולד, ולטעום מהו NLP, ומהי רגיעה אמיתית, את מוזמנת לפגוש אותך באחד מכנסי ההכרות.
      בברכה,
      אמיר רטר
      מנהל מכללת רטר

      הגב
  20. מיכל הגיב ב-

    הטיפים שלכם מדהימים. ברגע שאני קוראת אני מרגישה את המילים כמו דיבור מרגיע. כל כך פשוט כל כך נכון. התרגעות בהווה

    הגב
  21. עדי שלוו הגיב ב-

    ואולי המיקוד בכאן ועכשיו ממסך על הצורך לקבל את הקושי באהבה ודוחק אותו לפינה, אולי דווקא הראייה בקושי כמקור לצמיחה וללמידה תהפוך אותו למעיל ולא לסטסוגני או מזיק….

    הגב
  22. טל הגיב ב-

    תודה על התזכורת הזו. מתחשק לי להרגיש את ההווה עוד ועוד.

    הגב