Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

משוב

מטרת ההרפייה: ללמד תהליך של מתן משוב – לקבוצה… למונחה שיש לו קשיים בתקשורת ויחסים… להורים… למנהלים וכו'..

בואו ונצא כעת לטבע… יום אביב נעים וחמים… שמיים תכולים… מעט עננים קלים… וכך גם בראשכם רק מחשבות נעימות… שמש זורחת ומחממת בנעימות… נצא אל השדות הירוקים והפורחים… אנו מטיילים וסופגים לתוכנו את המרחבים… את הצבעים… את הקולות והריחות…

בקצה השדות אנו רואים יער… ואנו הולכים לקראתו… והנה שביל בין העצים… לצידי השביל פרחים שונים בשלל צבעים… רקפות בישניות… כלניות גאוותניות… סביונים צנועים… משחקי האור והצל… האדמה מכוסה בעלים נושרים… השביל מזמין אותנו להכנס ליער… אנחנו צועדים בשביל בין העצים… נהנים מהשקט והשלווה… נעים לצעוד על האדמה המרופדת בעלים… להקשיב לרחש העלים שעל העצים… ולרחש העלים תחת רגלינו… אנו מעמיקים לתוך היער והרוגע והשלווה מעמיקים בנו…

אנחנו מגיעים לקרחת יער… ואנחנו עומדים במרכז קרחת היער… לרגלינו עשב רך ונעים… משובץ פרחים ומסביב עצים שונים… עצים גבוהים בעלי גזעים עבים ומוצקים… שנראים שאף סערה לא תפגע בהם… עצים גבוהים בעלי גזעים דקים הנראים כל כך שבירים… יש עצים נמוכים שהרוח בוודאי תחלוף מעליהם… עצים עם גזעים הנראים מוצקים… אך יש בהם חורים וצלקות מחלישים… יש עצים עם ענפים רבים ומפותלים… עצים עתיקים שהתמודדו כבר עם רוחות רבות ויכלו להן… ועצים צעירים… שעדיין צריכים לעמוד במבחני הרוחות… עצים בעלי עלים צרים… ועצים בעלי עלים רחבים… עלים ירוקים בהירים… ועלים ירוקים כהים… אנו מוצאים מקום נוח להשתרע על העשב הרך… או לשבת ולהשען על אחד העצים… ולהרגיש את הרוגע והשלווה שהמקום משרה עלינו…

לפתע… אנו שומעים רחשים… כל העלים זעים ונעים… ונשמעים כמדברים בהתרגשות… מבין העצים מופיע זקן הלבוש בבגדים ירוקים הנראים כמכוסים בעלים… זהו שר היער… תפקידו לטפל בעצים… לעזור להם להמשיך ולצמוח… לתת פירות… ולעמוד ברוחות ובפגעים… הוא חופר תעלות שיאפשרו למים לזרום בנחת… ללטף את שורשי העצים ולהשקותם לרוויה… שר היער מטפל בכל עץ בדרך המתאימה לו… מאחד הוא מבקש רשות להוריד ענף יבש העלול להפריע לצמיחה… לעץ אחר הוא מסדר תמיכה לענף חלש… עץ נוסף שענפיו מפותלים… הוא מתיעץ על דרך לכוון צמיחתם… וכך שר היער עובר מעץ לעץ ומטפל בהם…

אנו מסתכלים על העצים ורואים אותם חזקים יותר… מסוגלים לצמוח טוב יותר… חזק  ויציב יותר ולתת פירות טובים יותר… עלי העצים נעים ומלחשים לשר היער מילות תודה… והוא שב ונעלם… אנו מסתכלים על העצים… ומדמים שכך נראים גם חברינו ללימודים… לעבודה… בני משפחה… חברים  ואחרים שיש לנו תקשורת איתם… אנחנו רוצים לעזור להם… לעזור מבלי לפגוע… להגיד להם מה טוב ויפה … מה יטיב ויחזק… מה כדאי לשמור… ומה כדאי לשנות… להגיד שזו דעתנו וזו הרגשתנו… וזכותם לקבל או לדחות…

כפי שמים הזורמים בנחת… נספגים טוב יותר בשורשי העץ… כך נשמיע דברינו בנחת ובנעימות… כפי שרגלי העץ  נעוצים בקרקע… כך יהיו דברינו נעוצים בקרקע העובדות … האם יכול העץ לנוע ממקומו?… האם נבקש ממנו כדבר הזה?… כך נציע רק דברים שניתנים לשינוי… העצים שונים… ולכל אחד יש להתאים טיפול שונה… כך דברינו יהיו מותאמים לכל אחד ואחד לפי מידתו ולפי צרכיו… נזכור שכפי שהעצים יכולים לבחור לשוב ולצמוח  בכיוונים משלהם… כך יכולים אנשים  לבחור אם להמשיך בדרכם… או לשנותה… אנו מביטים על העצים והשיפור שחל בהם… על הפרחים הפורחים… אנו מקשיבים לקול העלים הנעים בתודה ברוח הקלילה… וחושבים על היכולת והכלים שיש בידינו לעזור לאחרים…

אנו קמים ויוצאים אל מחוץ לקרחת היער… חזרה בשביל שדרכו הגענו… ואנו ממשיכים בשביל ויוצאים מהיער… ממשיכים בין השדות… מרגישים את המרחבים נספגים בנו ופותחים את ראשינו לרעיונות ודעות חדשים… ונוכל לשאוף אויר צח… ולקחת איתנו את צחות וצלילות האויר… התורמים לצלילות מחשבותינו… ועם מה שקבלנו מחוויה זו… אנו שבים וחוזרים לחדר זה… נשמע את המוזיקה נחלשת… נתחיל להניע ידינו… להניע רגלינו… ולהניע קלות את הצוואר… להתמתח… לפקוח עינינו… ולחזור לערנות מלאה…

למידע נוסף על קורסים בנושאי דמיון מודרך ו-NLP