Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

הפרעות אכילת יתר

הפרעות אכילה נפוצות ודרכי הטיפול בהן

אציין בקצרה את הפרעות האכילה הנפוצות היום ואתמקד בדרכי הטיפול במצבים הקיצוניים:

  • הפרעות אכילה קלות כגון רגישות או אלרגיה לסוכר או קמח לבן, העלולות להתבטא גם בהתמכרות לחומרים אלו.
  • אכילה מרובה הגורמת להשמנת יתר (המוגדרת כמשקל עודף הגבוה במעל 20% מהמשקל המומלץ לגיל ולגובה מסוים).
  • אכילת יתר כפייתית – ראו הרחבה בהמשך.
  • בולימיה נרבוזה – במצב זה, האדם זולל זלילה חסרת מעצורים מכל הבא ליד, צורך כמויות אדירות של אוכל ונמצא בבולמוס אכילה בלתי-נשלט לפרקי זמן קצרים. האכילה נעשית בסתר, מאחר והחולה מרגיש חוסר נוחות באכילה מול אנשים, ולאחר מכן מבצע היטהרות מהאוכל, ע"י הקאות, שימוש בחומרים משלשלים או משתנים, חוקנים, וצום ארוך,או פעילות גופנית מופרזת. החולה משווה עצמו תדיר לאחר, השוואה המובילה לרגשי נחיתות חזקים ה"מושתקים" רק בעזרת הזלילה המובילה לרגשות אשם, בושה וחרטה בלתי נסבלים, וחוזר חלילה. הבולמי מרגיש צורך עצום בשליטה, העומד בניגוד גמור לפעולות הבלתי נשלטות של האכילה עצמה. בין הנזקים הנגרמים מהפרעה זו נמנים דיכאון, תשישות גופנית ונפשית, בעיות עור,כאבי-גרון חוזרים, קרעים בוושט, נזקים לכבד ולכליות, אולקוס, אנמיה, נשירת שיער וכן דום לב ומוות. הטיפול: רפואי, תרופתי, תזונתי, טיפול פסיכולוגי-אישי וגם משפחתי.
  • אנורקסיה נרבוזה – זוהי הפרעת אכילה מסוכנת בה האדם מרעיב עצמו ומאבד משקל משמעותי עד מוות. האנורקסי שואף לפרפקציוניזם ושליטה מוחלטים ולעיתים רבות מאופיין בסירוב להתבגר וברצון להישאר בילדות לעד. כמו כן, קיים עיסוק רב סביב דימוי הגוף, המראה והמשקל המתבטא לעיתים בהפרזה בפעילות גופנית. נזקי ההפרעה כוללים תנודות קיצוניות במצבי הרוח, חוסר חיוניות, הפרעות בריכוז, מיעוט עד הפסקה של קשרים חברתיים, איבוד המחזור החודשי אצל נערות ונשים וכן מחלות לב מרובות עד מוות. הטיפול: נפשי, תוך שימת דגש על איזון מצבי הרוח וחיזוק הדימוי העצמי והגופני הנמוכים מאוד, אשר הנם תלויי תרבות ולא בהכרח המציאות עצמה. במיוחד חשוב הצורך המיידי להחזיר את היכולת ליצור מחדש קשרים מבוססים וטובים עם בני המשפחה וחברים. יש כאן צורך בטיפול קוגניטיבי/התנהגותי וכן בשינוי הרגלים.

סוגים נוספים של הפרעות אכילה כוללים גם את התופעות הבאות:

  • אכילת בינג' (Bing Eating) המאופיינת על-ידי בולמוסי אכילה הנעשים בסתר ובתחושת בושה או מבוכה.
  • אכילה מתוך אשמה ו/או דיכאון ללא תחושת רעב.
  • סירוב לאכול, הנגרם כתוצאה מתפישת פעולת האכילה כשלילית. הפרעה זו, הנקראת גם Feeding Disorder of Infancy or Early Childhood, מקורה בילדות המוקדמת (לפני גיל 5) כאשר ההורה או מבוגר אחר "עודד" את הילד לאכול ע"י הפחדתו, לדוגמא: "אם לא תאכל, יבוא שוטר וייקח אותך". הילד גדל בתחושה שאכילה הנה פעולה שצריך להימנע ממנה.

טיפול NLP בבעיות אכילת יתר

הפרעות אכילת יתר והשמנה

במאמרי זה אתמקד בהפרעת אכילת היתר הגורמת השמנה. אתייחס למושג ה"אכלן". לאכלן קושי להתמודד עם אירועים הקורים במציאות, קושי להתמודד ולהחזיק מערכות יחסים. האכלן סובל מאי שקט נפשי ו/או גופני וממצבי רוח משתנים עד לדיכאון.

הצורך בשליטה שכיח מאוד אצל האכלן ומתבטא במחשבות סביב שליטה בחיים בכלל ובאוכל בפרט. העיסוק באוכל ככלל מהווה לפעמים ביטוי לקשיים רגשיים ובין-אישיים, וכן היעדר יכולת אצל האכלן לבטא איזה כאב נפשי. האכלן מתקשה לדחות סיפוק מיידי, ונוטה לאכול בהתאם לרמת הגירוי של האוכל ולא לפי הרעב הפיזיולוגי-גופני. כשהטריגר מפעיל את האכלן, התודעה שלו נחלשת או נמחקת (אינה פועלת כלל).

מצב זה של חוסר היכולת לדחות סיפוק מיידי מוקצן אצל האכלן בעל התודעה החלשה, החי בחוסר מודעות לחלל שמסביבו. הוא חי בחלל מצומצם ומרוכז רק בעצמו וברגש ששולט בו ברגע הנתון, כגון: איבוד-שליטה, חרדה וחוסר-בטחון. הוא בעצם נסגר לחלל שמקיף אותו, על מנת שלא להיפגע. הוא אינו מודע לדינמיקה הזורמת של הזמן מן העבר, דרך ההווה, אל העתיד, ואינו מכיל את שלושת האספקטים של הזמן בו-זמנית כמו אדם בעל תודעה מפותחת יותר.

האכלן אינו ער לגופו והופך את גופו לעבד (שעבוד לאוכל והמתלווה לכך). הוא הולך לאיבוד בתוך ההזדהות הרגשית של הרגע הנתון (טוב לי או רע לי) וכך מאבד את הקשר וההקשבה לגופו. על מנת שהאדם יהיה במצב תודעתי, הוא חייב להיות מסוגל להתבונן בעצמו מעמדה ראשונה, עמדה שנייה או עמדה שלישית, כמשקיף. המשקיף אינו מעורב רגשית, הוא רק צופה-על, ומנסה לחוות את החוויה. במרווח זה שנוצר הוא רואה ומפתח חוכמה.

אכילת היתר, וההשמנה הנלווית לה, מאפשרות לאכלן לעטוף עצמו כהגנה מפני פגיעה. האכלן הכפייתי יפנה לאוכל המנחם בשל חוסר יכולתו להתעמת עם תסכול, כעס, חרדה, פחד, שעמום, או חסכים שונים כגון חסך באהבה, בתשומת-לב או בהכרה במעשיו. תחושות אלו אינן מעוגנות בהכרח במציאות, אך במחשבותיו ובתודעתו של האכלן הן אמיתיות עד מאוד.

בנוסף לקושי בהצבת גבולות, חסרים לאכלן הכפייתי כלים להבנת היכולות הקיימות בתוכו ולהכרתן, אף אם יקבל הכרה כזו מסביבתו. כשהאכלן משכיל ובעל ידע רב בתחומים מרובים ושונים, תפיסתו השגויה את חוסר ההערכה לה הוא זוכה תוביל לתסכול רב אשר יכניס אותו לסחרור מול אוכל ולעיתים ירפה את ידיו לגמרי. אף אם יזכה בפרסים רבים המוכיחים על כישרונו, בתודעתו פרסים אלו אבדו.

האכלן אינו מודע לתהליכים המניעים אותו, ולכן הוא יחפש תשובה לבעיותיו באוכל מבלי לזהות את הגורם שמקפיץ אותו לרוץ אל האוכל המנחם כפתרון זמני ומזיק, אשר מאפשר לו לברוח במהירות מהבעיה האמיתית המצריכה טיפול ופתרון.

כל אכילת יתר גורמת מטבעה להשמנת יתר .להשמנת יתר סכנות רבות, כגון נטייה מוגברת למחלות ניווניות, לחץ דם גבוה, סוכרת ועוד. תופעות אלה בתורן עלולות להביא לנזקים רבים בהם שבץ, עיוורון, פגיעה בכליות, מחלות לב ומחלות בכלי הדם.

הפרעת האכילה ניכרת ברוב תחומי החיים של האכלן. היא משבשת מנגנונים פיזיולוגיים ונפשיים, ולעיתים אפילו מביאה להרס מנגנונים אלו. שיבוש זה משפיע מאוד על ההתנהגות של האכלן ומביא להסתגרות, בושה, חוסר בקומוניקציה חברתית עם הסביבה: בן-זוג, ילדים, משפחה, חברים וכיוצא בזה. כתוצאה מכך, יש הזנחה משמעותית בתחומי-חיים משמעותיים, אשר אינם קשורים כלל לאכילה עצמה. מאידך, רוב הזמן נמצא האכלן בהכחשה המקשה על ההתמודדות עם ההפרעה.

האכלן סובל למעשה מליקוי כלשהוא בתחושת השובע. רוב האכלנים מתקשים רגשית להתמודד עם בעיותיהם ולכן פונים לאוכל המרגיע, המנחם, המצוי והנגיש, אשר ממלא חסך כלשהו. גם גנטיקה מהווה גורם סיכון, לדוגמא במקרים של הפרעה בקליטת הורמון ה-"לפטין" בהיפותלמוס, הנגרמת מגנים פגומים העלולים לעבור בתורשה, ישנה פגיעה במנגנונים המאזנים בין קליטה והוצאה של האנרגיה בגוף ובכלל זה נפגעים תחושת השובע והמטבוליזם.

טיפול NLP בהפרעות אכילה

שיטת ה-NLP הפכה בשנים האחרונות לטיפול המועדף בהפרעות אכילה, חרדה, דיכאון וכן במצבים פוסט-טראומתיים; זאת מאחר שהוא טיפול נקודתי, קצר מועד, וממוקד מאוד. הטיפולים מתמקדים לרוב בבעיה ספציפית, תוך נגיעות בעבר אך עם מתן דגש על ההווה והעתיד. שיטת ה-NLP מתמקדת בקשר בין דפוסי-חשיבה והתגובות הרגשיות להם, עוזרת לזהות מחשבות אוטומטיות ומספקת כלים להפרכת אמונות מגבילות.

השילוב של כלים קוגניטיביים והתנהגותיים מאפשר למטופל ליצור את השינוי המבוקש, בדרך-כלל בתוך תקופה קצרה. התפיסה השלטת הינה שדפוסי התנהגות נלמדים, ואילו הרגלים נרכשים במהלך החיים, בעוד מחשבות ועיבוד מידע שגוי עלולים לגרום לרגשות והתנהגות בלתי מסתגלת.

אם ניקח, לדוגמא, שני אנשים החווים את אותו אירוע, על האחד האירוע אינו משפיע כלל, בעוד חברו חווה סערת רגשות ואף קושי לתפקד, עקב הפירוש שהוא עצמו נותן לאירוע. פירוש זה, המוביל למחשבה אוטומטית שלילית, נובע מתוך מפת העולם האישית שלו המורכבת מהאמונות, מהערכים ומהתרבות שהוטמעו בו על ידי הורים, מורים, חברים והסביבה בה הוא חי. סדר האירועים הנדון כאן מתרחש על פי מודל א.פ.ר.ת (אירוע, פירוש, רגש, תגובה).

טכניקות ה-NLP מכוונות ישירות לאותה שרשרת אירועים, ולאותן קוגניציות המנחות התנהגות מסוימת, על מנת לשנות את דפוסי הפעולה. ה- NLP מבוסס על ההנחה שאותם דפוסי חשיבה אוטומטיים המשפיעים על ההתנהגות, מקורם בהפרעות רגשיות ובתבניות חשיבה מקובעות ומקבעות, המביאות את המטופל לחרדה, כעס ולהפרעת אכילה. במהלך הטיפול נחשפת תפיסת המציאות המעוותת של המטופל, המאמין כי המציאות אינה ניתנת לשינוי.

לדוגמא, אדם המצהיר על עצמו: "אני כישלון! לא הצלחתי בשום דבר בחיי" אף כי המציאות מראה תמונה שונה לגמרי, מונע האדם למעשה על-ידי עיוות מחשבתי. מטרת הטיפול ב- NLP הינה לזהות את החשיבה השלילית והמכלילה, ולאחר מכן להתייחס לכישלון כבודד ופרטני, תוך ישום חשיבה יחסית ומתוקנת. השיטה מתמקדת במעגל החוויה של המטופל המוביל ממחשבות, דרך רגשות, להתנהגות. תוך כדי התהליך מתבררים המרכיבים שנשמטו מהשיח הפנימי של המטופל.

אכילה מרובה ואכילת יתר כפייתית – ניסיון אישי בבעיה ובטיפול בה

במהלך היותי מנחה בקבוצות וסדנאות הרזיה, נחשפתי לרבות מהפרעות האכילה המוזכרות כאן. אז גם הבנתי שאני סובלת מהפרעת "אכילה מרובה". עצם היותי מנחה עזר לי מאוד לשמור על משקל תקין, אך כשבעלי עבר מספר התקפי-לב וניתוח מעקפים הפסקתי להנחות וכך זחלה לה ההשמנה במשך השנים לאט אך בבטחה.

אתייחס כאן להפרעת האכילה המרובה (בה לחולה יש שליטה חלקית על האוכל הנכנס לפיו) אשר לפי אבחנתי אני סובלת ממנה. כמו כן, אתייחס לאכילת יתר כפייתית אליה נחשפתי בהיותי מנחה.

האכלן הכפייתי יפנה לאוכל המנחם בשל חוסר יכולתו להתעמת עם תסכול, כעס, חרדה, פחד, שעמום, או חסכים שונים כגון: חסך באהבה, בתשומת-לב או בהכרה במעשיו. תחושות אלו אינן מעוגנות בהכרח במציאות, אך במחשבותיו ובתודעתו של האכלן הן אמיתיות עד מאוד. בנוסף לקושי בהצבת גבולות, חסרים לאכלן הכפייתי כלים להבנת היכולות הקיימות בתוכו ולהכרתן, אף אם יקבל הכרה כזו מסביבתו.

כאשר האכלן משכיל ובעל ידע רב בתחומים מרובים ושונים, תפיסתו השגויה את חוסר ההערכה לה הוא זוכה תוביל לתסכול רב, אשר יכניס אותו לסחרור מול אוכל ולעיתים ירפה את ידיו לגמרי. אף אם יזכה בפרסים רבים המוכיחים על כישרונו, בתודעתו פרסים אלו אבדו. האכלן אינו מודע לתהליכים המניעים אותו ולכן יחפש תשובה לבעיותיו באוכל מבלי לזהות את הגורם שמקפיץ אותו לרוץ לאוכל המנחם כפתרון זמני ומהיר אשר מאפשר לו לברוח מהבעיה האמיתית המצריכה טיפול ופתרון.

אכילת היתר, וההשמנה הנלווית לכך, מאפשרות לאכלן לעטוף עצמו כהגנה מפני פגיעה. כל אכילת יתר גורמת מטבעה להשמנת יתר, המוגדרת כמשקל עודף הגבוה במעל 20% מהמשקל המומלץ לגיל וגובה מסוים. להשמנת יתר סכנות רבות, כגון נטייה מוגברת למחלות ניווניות, לחץ דם גבוה, סכרת, ועוד, אשר בתורן עלולות להביא לנזקים רבים בהם שבץ, עיוורון, פגיעה בכליות, מחלות לב ומחלות בכלי הדם.

מניסיוני האישי, הטיפול הקוגניטיבי (TBC) יחד עם NLP מספקים פתרון יעיל ביותר לבעיה. בעזרת דמיון מודרך ו-NLP, עלה בידי למצוא מהו הטריגר שמפעיל אותי ולזהות בזמן אמת את המחשבות, הרגשות וההתנהגות שלי. התחלתי לשים לב למרכיבים המודגשים, כמו גם לאלו המושמטים מהשיח הפנימי שלי. לקחתי את עצמי לא פעם לכל שלוש העמדות, כשתשומת הלב התמקדה במעגל החוויה שלי. בהיותי בעיקר מחשבתית ורגשית הפניתי את תשומת הלב והמודעות שלי לפלח ההתנהגותי שלי הקשור באכילה. בתמיכה של הפלחים המחשבתי והרגשי והגברת המודעות שיניתי את החלק ההתנהגותי באכילה נכונה ונבונה.

גם היום אני מוצאת עצמי לא פעם בודקת את רמות ההכללה והפירוט, האם אני נמצאת בהתאמה או, לחילופין, בהבדלה; איך משפיעות עלי האמונות והערכים אותם רכשתי במהלך חיי,. בין האמונות המגבילות עלו שאלות הקשורות בעבר בהיותי שואפת לשלמות, להצלחה מוחלטת בכל, בראייתי את הצורך להוכיח את עצמי ולהיותי הטובה ביותר. זו אמונה שבעקבותיה אדם נמנע לפעמים מעשייה מתוך חשש מכישלון .

במקומן הגיעו אמונות מחזקות של הערך שלי בעיני עצמי, של אמונה שלי בהיותי אני עם העיסוק המיוחד שלי ועם ההצלחות שלי כפי שהן, של הראייה שאני טובה מאוד בתחום שלי ומשוחררת מהצורך להיות הטובה ביותר בכול. ביררתי עם עצמי האם המושפעות אצלי היא פנימית או חיצונית, והאם ערכים ונורמות חברתיות משפיעים עלי.

עלי לומר כי המושפעות הפנימית אצלי חזקה, אך גם למושפעות החיצונית היה מקום. לשמחתי, בעזרת העבודה על עצמי חל בי שינוי המתבטא בהקטנת משקלה של המושפעות החיצונית ובכך שנהייתי יותר קשובה לעצמי ולצרכים שלי. היום חשוב לי להיות קשובה לאני הפנימי שלי, להיות אמיתית עם עצמי ועם העבודות שלי.

אני ערה למילים בהן אני בוחרת להשתמש ושמה לב האם אלו מילות בחירה או כפיה, כמו גם להתנהגותי בעקבותיהן. בנוסף, היה חשוב לי לברר עם עצמי מהו הרווח – הישיר והמשני – אותו אני מקבלת מאכילת היתר. מאחר והייתי במצב של עודף משקל שנים לא מעטות, ביררתי עם עצמי מה פוגע במוטיבציה שלי, אשר עומדת לרשותי בשפע באופן מבורך בשטחים אחרים. מצאתי בתוכי את התשובות, דבר שהגביר את המודעות שלי לעצמי ולתהליכים שאני עוברת.

אני מנסה לבנות לעצמי מוטיבציות יעילות העוזרות בתהליך. לא פעם אני מוצאת עצמי בודקת בדיקה אקולוגית, דמיונית, איך ירידת משקל מרובה תשפיע על חיי ועל חיי סביבתי. גם ההרפיות שאני עושה בעזרת דיסקים עוזרות, בייחוד כאשר אני מנסה לעשות לעצמי הובלות עתידיות לחיזוק.

לדעתי, שיטת ה-NLP היא שיטה מעולה המציעה כלים פשוטים, נגישים ונפלאים. זוהי שיטה המבוססת על דיבור בגובה העיניים. המטופל חש בה מובן ולא מאוים. כתוצאה מכך, קל למטפל ליצור עמו רפור טוב על מנת לקבל את שיתוף הפעולה הדרוש לעבודה ולהפקת התוצאות הרצויות.

ביבליוגרפיה

1. קטר, דר' י "סכרת – סיבוכי הסכרת, להתמודד ולהצליח".
2. מזרחי, פרופ' א."האינצקלופדיה החדשה לריפוי טבעי".
3. אתר "בטיפולנט" www.betipulnet.co.il (כדי לקבל אינפורמציה לגבי דרכי טיפול קוגניטיבי ובירור לגבי אנשי מקצוע המטפלים בשיטה).
4. אתר "מצפה אלומות" לטיפול בהתמכרויות לאוכל וניקוי רעלים www.alummot.co.il
5. אתר www.hnlp.co.il/addict של ענבר כהן המטפלת בהתמכרויות גם לפי שיטת NLP
6. אתר עמותת "נופית" לטיפול קבוצתי בהפרעות אכילה www.nofit.org
7. אתר מכון "אגם" לטיפול בהפרעות אכילה www.reuth-mc.org.il
8. אתר לוטוולר-אוזלי, ק. "מכורים למזון", lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=18876
9. אלוני י. מעגלי מוח-גוף, טיפול ממוקד בסף ותת-הכרה" www.yaron-aloni.com
10. ידע מוקדם מתוקף היותי מנחה בקבוצת הרזיה וחקירתי את הנושא