Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

סוכרת סוג 2 - להתמודד ולהצליח

שוקולד

מהי סכרת? טיפול משלים דרך ה-NLP ודמיון מודרך

סכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. (ויקיפדיה)

מחלה זו דורשת טיפול רפואי מתמשך וחינוך החולה הסכרתי לשליטה עצמית באיזון רמת הסוכר בדם במטרה להפחית ו/או למנוע את הסיבוכים ארוכי טווח של המחלה.

סיבות המחלה
  1. 1.      הגורם העיקרי למחלת הסכרת הוא אי יכולת הגוף לייצר מספיק אינסולין כדי לשמור על ריכוז תקין של סוכר בדם. מצב זה נוצר עקב פגם בייצור הורמון האינסולין או תגובה לקויה של הרקמות לאותו הורמון בגוף, ולעיתים רחוקות הסיבה נובעת משילוב של שניהם.
  2. 2.      עודף משקל או השמנת יתר יכולה לגרום לסכרת סוג 2.
  3. 3.      גם הסטוריה משפחתית –תורשתית, יכולה להוות גורם לסכרת.
  4. 4.      סטרס-מצב של עקה נפשית יכול לגרום לסכרת. מחקר שהתפרסם בעיתון Diabetes Care בשנת 2000 מצביע על קשר בין סטרס וסוכרת. ד"ר ליפובצקי (Ynet) ,אתר סולגר, הפורטל לסוכרת בישראל ואתר sukartiמתחברים לעובדה זו ומסבירים שבזמן סטרס הגוף מפריש הורמוני סטרס כגון קורטיזון הגורמים לעליה ניכרת ברמת הסוכר בדם.לעומתם, פרופ' שיינפלד, מומחה רפואי בסכרת טוען כי סטרס הוא גורם המאיץ את הופעת הסכרת רק אצל אנשים עם נטייה תורשתית למחלה.
הורמון האינסולין

זהו הורמון המיוצר בלבלב. הוא מופרש מתאי ביטא באיי לנגרהנס שבלבלב אל מחזור הדם. הורמון זה דרוש להחדרת הגלוקוז לתאי השומן והשרירים. האינסולין מתקשר לקולטני אינסולין בתא ופותח אותו לגלוקוז. אחד התפקידים החשובים ביותר לאינסולין הוא שליטה על רמת חומרי המזון בדם:סוכר, שומנים וגופי קטוון.

תסמינים

סימני סכרת סוג 2 בדרך כלל אינם חד משמעותיים. התופעה המאפיינת ביותר את חולי הסכרת הלא מאוזנים היא רמה גבוהה של גלוקוז בדם – היפוגליקמיה (מעל 110% מ"ג בצום ומעל 140% מ"ג שעתים אחרי אוכל) סימנים נוספים הם תחושת צימאון מוגברת, השתנה מרובה, חולשה כללית, עייפות, טשטושי ראיה, תחושת רעב מופרז, הגלדה איטית של פצעים, עקצוצים ו/או חוסר תחושה בכפות הרגליים, וירידה במשקל.

איך מאבחנים סכרת

ניתן לאבחן סכרת בבדיקות מעבדה פשוטות ומהירות על ידי בדיקת דם המראה ערכי המוגלובין A1C, כל ערך של A1C מעל 6% מוגדר כסכרת. ניתן לבצע בדיקה זו כל שלושה חודשים.

בדיקת דם רגילה המצביעה על רמת גלוקוז בדם בצום מעל 110% מ"ג משמשת כלי לאבחון סכרת. מבחן העמסת סוכר חיובי נחשב לכלי אבחון אמין ביותר לגילוי סכרת.

 מהו המוגלובין A1C?

זהו חלבון הנוצר כאשר גלוקוז נקשר באופן בלתי הפיך להמוגלובין בכדוריות הדם. ככל שריכוז הסוכר גבוה יותר הקישור הזה מתרחש יותר. אורך חייה של כדורית דם 120 יום – שלושה חודשים.

סוגי סכרת

לפי ארגון הבריאות העולמי WHO יש שלוש צורות עיקריות של סכרת:

 א. סכרת נעורים / סכרת סוג 1 IDDM המאופיינת בחוסר מוחלט של אינסולין עקב הרס בתאי ביטא על ידי המערכת החיסונית בגוף.

 ב. סכרת מבוגרים / סכרת סוג 2 NIDDM.

 גסכרת הריונית GDM הנגרמת עקב הפרעות הורמונאליות בגוף במהלך ההיריון העלולים לגרום לתנגודת אינסולין. סוג זה נעלם מיד אחרי הלידה. לשלושת הסוגים הללו יש תסמינים והשלכות דומות אבל בעלות סיבות שונות והתפלגויות שונות.

סכרת סוג 2 – סכרת מבוגרים (בה המאמר מתמקד)

סכרת סוג 2 היא הסכרת הנפוצה ביותר בקרב הסוכרתיים. כ-90% מחולי הסכרת נמנים עם הקבוצה הזו. 70%-80% מהם בעלי עודף משקל. סכרת זו מופיעה בדרך כלל לאחר גיל 40 בעיקר בגלל תופעת ההשמנה ואורח החיים המודרני חסר הפעילות הגופנית. סכרת סוג 2 מוגדרת כמחלה פרוגרסיבית המתפתחת באיטיות.

סכרת זו נגרמת בגלל הפרעה בייצור האינסולין או בקליטתו לתוך התאים על ידי קולטני האינסולין. סוג זה הוא בעל יסוד גנטי חזק מאוד. הנטייה הגנטית מתחילה את כדור השלג אך אורח החיים גורם לכדור זה לגדול עוד ועוד. הסכרת היא קצה הקרחון הבולט על פני הים (לוסקי).

בשלב הראשון של המחלה ניתן להבחין בכמויות גדולות של אינסולין יחד עם כמויות מוגברות של סוכר בדם. עם התקדמות המחלה חל הרס הדרגתי בתאי ביטא בלבלב הנגרם מפעילות יתר או נזק ישיר לתאים בגלל רמות הסוכר הגבוהות בדם.

ראוי לציין שאצל סכרתיים מסוג 2 ניתן להבחין בתופעה של ירידה דרסטית ברמת הסוכר בדם (רמה של פחות מ-50%) המכונה היפוגליקמיה. כנראה הגורם לכך הוא מינון גבוה מדי של תרופה להורדת הסוכר, צום ממושך, או פעילות גופנית (מרק2002).

איך מתפתחת סכרת סוג 2

כאשר רמת הגלוקוז בדם עולה הלבלב מפריש אינסולין בכמות המתאימה לרמת הגלוקוז. אם הקולטנים בתא אינם מגיבים כראוי לאינסולין התא נשאר סגור בפני הגלוקוז ורמת הסוכר נשארת גבוהה. לכן, הלבלב מבין שיש הרבה סוכר בדם ומפריש יותר ויותר אינסולין. ככל שתנגודת האינסולין יותר חמורה כך הגוף יזדקק ליותר אינסולין כדי להחדיר גלוקוז לתאים. כאשר תנגודת האינסולין מחריפה יותר, כך נוצרת סוכרת סוג 2. שכיחות המחלה עולה עם הגיל והיא גבוהה יותר בכ-10% אצל נשים.

עמידות לאינסולין או תנגודת אינסולין

מצב שבו מיוצר אינסולין ברמה גבוהה מהדרוש אבל הגוף מפתח תנגודת להשפעותיו. בגוף בריא כאשר קולטני האינסולין הנמצאים על קרום התא (רצפטורים) מתקשרים עם האינסולין, התא נפתח לגלוקוז שעובר מהדם לתא ובכך רמת הגלוקוז בדם יורדת (פלג).

 סיבוכים ארוכי טווח של סכרת סוג 2

רמות סוכר גבוהות בדם לתקופה ממושכת גורמות לנזק בלתי הפיך בכלי הדם, בעצבים ובאברים פנימיים אחרים כגון לב, כליות ומוח. זה יכול לגרום להתקפי לב, שבץ מוחי ( CVA), פגיעה ברשתית העין ו/או עיוורון, אי ספיקת כליות המחייבת דיאליזה. אספקת הדם לגפיים יורדת ועלולה לגרום לנמק שאינו מתרפה המוביל לכריתת כף הרגל או הגפיים. בנוסף למה שהוזכר, סכרת עלולה לגרום נזק בעצבים המוליכים לידיים ולרגליים היוצר תחושה אנומלית בגפיים כגון עקצוץ או כאב צורב וחולשה (מרק 2002).

סטטיסטיקות של שכיחות הסכרת

האגודה הישראלית לסוכרת מדווחת על יותר מ- 435,000 אנשים עם סכרת ועוד 200,000 שאינם יודעים שהם חולי סכרת, ויותר מ-500,000 אנשים עם סוכרת גבולית. 15% מכלל בני 70 ומעלה לוקים בסכרת זו. יתרה מזו, מספר הסכרתיים בארץ עלול להגיע ל-2 מיליון איש בשנת 2025.

באופן כללי הסכרת מתגלה בכ-6%-8% מכלל האוכלוסייה כאשר בגילאים מבוגרים עולה שכיחותה לכדי 18%. בארה"ב בערך 16 מיליון אמריקנים מוצהרים כחולי סכרת ומחקרים מראים כי ישנם עוד 5 מיליון מבוגרים עם סכרת שלא אובחנה.

דרכי טיפול קונבינציונאליות

מטרת הטיפול היא איזון רמת הסוכר בדם. הטיפול הרפואי היעיל ביותר הוא הטיפול המשולש: תזונה נכונה פעילות גופנית מתונה ותרופות. הסכרתיים יכולים לנהל אורח חיים תקין ולהימנע מסיבוכים. מאחר שרמות הסוכר בדם תלויות מאוד באכילה, לכן לתזונה תפקיד מרכזי בטיפול במחלה ומניעתה.

לפי קופ"ח כללית (כללית2012), שמירה על משקל תקין מביאה לאיזון רמת הסוכר בדם. כללית ממליצה להימנע מאכילה ושתיה של מזונות המכילים סוכר פשוט והגבלת צריכת פירות. מומלץ לאכול הרבה ירקות בכל הצבעים. בנוסף, מומלץ מאוד לאכול מזונות העשירים בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים וקטניות, בשר רזה ודגי ים ולהרבות בשתיית מים. יתרה מזו, יש להקפיד על ארוחות קטנות ותכופות. פעילות גופנית משפרת את המערכת המטבולית. מומלץ על פעילות גופנית למשך שעה ארבע פעמים בשבוע. פלג מצהירה כי פעילות גופנית משפרת במצב המטבולי (פלג).

תרופות

יש שלושה סוגי תרופות: 1. המורידות את ריכוז הסוכר בדם 2. המעכבות את ספיגת הסוכר במעי 3. המגבירות את רגישות הרקמות לאניסולין. בנוסף יש טיפול באינסולין חליפי – לטווח קצר, בינוני וארוך.

הפרופיל האופייני לחולה סכרת "פוטנציאלי"

מי נוטה לחלות בסכרת סוג 2?

– מי שסובל מהשמנת יתר או עודף משקל ובעיקר השמנה בטנית.

– אדם עם היסטוריה משפחתית.

– מי שאי פעם מצאו לו סוכר גבוה בדם בזמן מחלה.

– מי שסובל מלחץ דם גבוה.

– נשים שפיתחו סכרת הריונית.

– אנשים מעל גיל 45.

– אנשים מעשנים.

– אנשים עם יתר שומנים בדם.

– מי שלא מבצע פעילות גופנית.

חלק ב' – תיאור מקרה

לינה (שם בדוי) בת 54, אם לשלושה בנים נשואים. מוגדרת כחולת סכרת לא מאוזנת כבר 15 שנים וסובלת מעודף משקל ושומנים בדם. היא נראית לחוצה ומלאת כעס. לינה גננת במקצועה, אוהבת לתת לאחרים ומוכנה לעשות הכל כדי לרצות אותם, אבל את הרגשות שלה "שומרת בבטן".

עם גלוי המחלה, הרופאים המליצו על דיאטה דלת סוכר ופעילות גופנית. לטענתה לא הצליחה לשמור על אורח חיים קפדני כזה ומאז היא עברה לטיפול תרופתי. גם בשלב הזה היא אינה מצליחה לאזן את רמת הסוכר מצבה הולך ומחמיר. ערכי ה- A1C עלו ל-13.5 ,זהו ערך גבוה מאוד.לכן הרופא העביר אותה לטיפול באינסולין לטווח בינוני ומאז היא מזריקה אינסולין בנוסף לתרופות.

לינה הגיעה אלי כדי שאסייע לה לשמור ולהתמיד על אורח חיים בריא העשוי להוריד את רמת הסוכר בדם. בשיטת ה-NLP ודמיון מודרך, מתייחסים לגוף ולנפש כאל מערכת אחת שלמה ורואים במצב הגוף כמין השתקפות למתרחש בנפש. מצב חולי מעיד על "תוכנות" לא תקינות של מחשבות, התנהגות או רגשות  שאפשר לשנות אותן. לפי השיטה סביר להניח שכל שינוי במחשבות, אמונות, ערכים, הרגלי אכילה ורגשות יביא לשינוי מורגש במציאות. מרפי טוען שהתת מודע הוא האחראי למצב הגוף וכי טמונים בו כוחות ריפוי (מרפי 1990). התת מודע אינו מבחין בין מציאות ודימיון.לכן כדאי לרתום אותו לצורך השינוי.

תהליך ההנחיה

המונחה בחרה במטרה: "לאמץ, לשמור ולהתמיד באורח חיים בריא ונכון לגבי חולת סכרת" המפגשים הראשונים הוקדשו לראיון עשר השאלות, חיזוק משאבים פנימיים ושחרור רגשות קשים באמצעות טכניקות של NLP ודמיון מודרך. המונחה בחרה לחזק את המשאבים: סבלנות, התמדה ובטחון עצמי. אחרי הפגישות האלו היא הייתה מרוצה ודיווחה על שיפור במצב הרוח וירידה במצבי הלחץ והכעס. ולטענתה זה גם גרם לירידה קלה בערכי הסוכר. ההרפיות שעקבו כל מפגש תרמו להרגעה וזה עזר לה להוריד לחץ.

בפרק העבר – הילדות עלו רגשות כעס ואכזבה מההורים שלא תמכו ולא העריכו אותה ואף לא נתנו לה להביע רגשות. לכן, היא העדיפה לשמור אותן בבטן ולא לשתף אף אחד. במרירות ובבכי היא מספרת:" הייתי בולעת את הכאב והעצב ושומרת אותם בבטן".

במהלך טכניקת שינוי היסטוריה יותר מפעם נאלצתי להשתמש ב- ,swish ,דימויי הגנה ושינוי פרופורציות כדי לנקות רגשות קשים של כעס ואכזבה.

היות ופרק הילדות היה קשה, החלטתי גם להשתמש בשינוי מרכיבי החושים כדי לעזור למונחה לשחרר את הרגשות הקשים המלווים אותה. לאחר חיזוק משאבים וניקוי המטענים הרגשיים עברנו להווה. כאן התרחשו תהליכים מאוד משמעותיים. בטכניקת שינוי הרגל המונחה בחרה לשנות את הרגל האכילה, לאכול בכמויות גדולות ולקנח במשהו מתוק. בטכניקת 'מחולל התנהגות חדשה' היא הגדירה כי ברצונה לאכול ארוחות תכופות בכמויות קטנות של אוכל דל סוכר בדיוק כמו אחותה, שגם היא סכרתית ועם זאת מצליחה להיות מאוזנת. ב 'שיחה עם אברים' היא בחרה לדבר עם הלבלב והקיבה. ב 'שינוי סולם הערכים' היא בחרה להעלות את ערך הבריאות לראש הסולם, זהו אותו ערך שהיא הגדירה מחדש ונתנה לו שם "חיים או מוות". ב 'תרגיל הכיסאות' עלה הקונפליקט בין החלק שרוצה לספק הנאה לבין החלק המעוניין לשמור על בריאות תקינה. בסוף התרגיל שני החלקים הגיעו להסכם, וזה מה שנתן למונחה הרגשת נחת ורוגע. היא מסבירה את זה במילים שלה ואומרת: "עכשיו הדברים בתוכי התחילו להסתדר ולהירגע". בטכניקת "שחרור מהרגל" (לרצות אחרים) עלה שהשורש לתלות בהרגל זה קשור בחסכים רגשיים אצלה. היא הרגישה חסרת ערך.

מסדרת המפגשים שהיא עברה היא כבר מבינה שערך עצמי, אהבה וביטחון עצמי הם משאבים פנימיים הנמצאים בשליטתה, ועכשיו היא מספיק חזקה ויכולה לטעון את עצמה במשאבים האלה בקלות. במהלך המפגשים לינה הזכירה יותר מפעם אמונה מגבילה בקשר לאוכל: "אוכל זה ההנאה הכי גדולה בחיים". היא שנתה אותה דרך "שינוי אמונות בעזרת מרכיבי החושים" לאמונה "אוכל מספק צורכי רעב, אוכלים רק אם רעבים". סיימנו את סדרת המפגשים ב- "חיבור למודעות העליונה".

סיכום

המונחה עברה 16 מפגשים לאורך ששה חודשים כאשר כל מפגש הסתיים בהרפיה. היא מדווחת שחל שינוי ניכר באורח החיים שלה שהפך להיות יותר ויותר בריא ונכון עבורה כחולת סכרת. כיום היא מתמידה ובקלות באכילת אוכל דל סוכר, ארוחות קטנות כמעט כל שלוש שעות ופעילות גופנית למשך שעה, ארבע פעמים בשבוע.

הערכים ברמות הסוכר ירדו מ-350% מ"ג בצום ל-100% מ"ג-110% מ"ג. ובהדרגה היא הפסיקה את האינסולין ואפילו הורידה את כמות התרופות. יתרה מזו, היא מצביעה על שינוי אדיר ברגשות הקשים שפעם היו לה. תחושת המועקה שליוותה אותה שנים הלכה ונעלמה. היא מרגישה שהפכה לאדם אחר עם הרבה בטחון עצמי, הערכה עצמית, אהבה, קבלה ואומץ.

על מנת ששינוי זה יארך ימים ויהפוך לחלק מהשגרה לאורך כל חייה של המונחה יש להקפיד על הרפיות מוקלטות לפחות פעם בשבוע ומידי פעם לחזור למפגש של חיזוק משאבים ותמיכה.

"הסוד לבריאות הגוף והנפש הוא לחיות את החיים בחוכמה ובנחת" בודהה

 ביבליוגרפיה

1. ברקוב רוברט ועמיתיו, מרק-המדריך הרפואי השלם, הד ארצי בע"מ,2002

2. זילבר – רוזנברג אילנה, תזונה –פרי מחשבה, האוניברסיטה הפתוחה, 1996

3 .מרפי גוזף, כוחו של התת מודע, אור עם, 1990

4. קנטר יורם, סוכרת, ידיעות אחרונות. 2001

5. קופ"ח כללית "הנחיות תזונתיות למטופלים סכרתיים", 2012

6. אתרי אינטרנט:

א – www.geffenmedical.co.il,"סוכרת סוג 2"

ב. אתר ויקיפדיה he.wikipedia.org

ג. www.infomed.co.il/diabetic

ד. Hebpsy.net ורדה צדיק, "התמודדות עם מחלות מנקודת המבט של ה-NLP", 2011

ה. www.sukeret.co.ilחדשות וחידושים בסוכרת.

ו. איריס פלג www.irispeleg.com

ז. ynet, ליפובצקי נסטור,"סטרס וכרס"

ח. www.sukarti.co.il

ט. www.sulgar.co.il

 כתבה- אנתיסאר חג' יחיא