Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

לשבור את תקרת הזכוכית

איש בצינצנת

הסרת המחסומים הפנימיים בדרך לשינוי ופריצה בקריירה

בעולם שבו אחת לחמש שנים מתחלפות טכנולוגיות ואשר דור צעיר נושף כל הזמן בעורפנו, יותר ויותר אנשים מפנימים ורוצים לייצר שינוי בחייהם המקצועיים ולפרוץ גבולות חדשים.

זו לדעתי גם הסיבה לריבוי הכלים אשר התפתחו בעשרים השנים האחרונות, כלים כגון: אימון, NLP ושיטות נוספות הלקוחות מתחום הייעוץ הארגוני/ עסקי ואשר מהוות אלטרנטיבה ראויה לתהליכים המסורתיים של הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה. הגישה הפרגמאטית של מחפשי השינוי המודרני מכתיבה עבודה עם כלים קצרי מועד הממוקדים במטרה ומאפשרים שינויים עמוקים הן ברמה הרגשית והן במישור הפרקטי של השגת המטרה.

במשך שנים רבות עסקתי בניהול, יעוץ והובלת תהליכי שינוי בארגונים. כחלק מעבודתי פתחתי ויישמתי מודלים לניהול השינוי הארגוני. בשנים האחרונות בחרתי להתמקד באנשים עצמם ובצורך האנושי לחולל שינוי בחיינו הפרטיים והמקצועיים. ניסיוני האישי בשני התחומים עזר לי לזהות את הכלים והטכניקות המופיעים בהקשרים שונים ואשר ניתן לרתום אותם יחד ליצירת תהליך אישי שמטרתו פריצת דרך מקצועית וקפיצת מדרגה עסקית.

במאמר זה אציג את סיפורו של יואב (שם בדוי) אשר הגיע אלי לצורך תמיכה בהקמת העסק שלו. בעזרת כלי ה- NLP ובהתבסס על תיאוריות שונות לניהול השינוי הצליח יואב לא רק להקים עסק משגשג אלא לבצע שינוי אמיתי באופן שבו הוא תופס את עצמו. יואב שבר את תקרת הזכוכית הפנימית שלו וכיום השמים הם הגבול עבורו.

בחלקו הראשון של המאמר אציג מספר תיאוריות לניהול השינוי ויצירת פריצת דרך. בחלקו השני של המאמר אציג את סיפורו של יואב תוך פירוט מהלך הפגישות והעבודה שביצענו יחד.

  1.       רקע תאורטי

להלן יוצגו מספר תיאוריות אשר עוסקות בניהול שינוי ויצירת פריצות דרך המודלים השונים מובאים מתחומים מגוונים כגון NLP, אימון וייעוץ ארגוני/ עסקי.

1.1.  רמות לוגיות של שינוי (NLP)

גרגורי ביטסון היה אנתרופולוג אשר חקר תהליכי למידה ושינוי, הוא זיהה שתהליכי הלמידה והשינוי שאנו עוברים בנויים ממספר רמות לוגיות הנמצאות ברמות הכללה שונות. ביטסון זיהה שלמידה ברמת הכללה נמוכה עשויה להוביל להתפתחות ברמת הכללה גבוהה יותר אך לא בהכרח. לעומת זאת למידה ברמת הכללה גבוהה יותר הובילה תמיד לשינוי ברמות ההכללה הנמוכות. רוברט דילץ התבסס על ממצאיו של גרגורי ביטסון כאשר פיתח את הרמות הלוגיות בתהליכי ה- NLP. להלן הרמות הלוגיות לשינוי כפי שמוגדר על ידי רוברט דילץ:

  • רוחניות – אמונה בדבר שגדול מאיתנו, לב ליבו של טבענו הרוחני. לעיתים רמה זו מקושרת לתחושת שליחות המגדירה את השאלה למען מה אני פועל?
  • זהות – הזהות היסודית שלנו, תמצית של אנרגיה מנטאלית יסודית שלפיה אנו מזהים את עצמנו. ברמה זו אנו עונים על השאלה: מי אני?
  • אמונות וערכים – אמונות היסוד שלנו והערכים הנובעים מהם, אמונות וערכים בעזרתם אנו מבינים את חיינו. ברמה זו אנו עונים על השאלות במה אני מאמין? מה חשוב לי?
  • יכולות – הכישורים והמיומנויות שלנו, האסטרטגיות שאנו מפעילים. ברמה זו אנו עונים על השאלות: איך אני עושה? איך אני מתקדם? איך אני משיג מטרות?
  • התנהגות – הפעולות המסוימות שאנו עושים בחיינו. ברמה זו אנו עונים על השאלה: מה אני עושה?
  • סביבה – הסביבה האישית שבה אנו חיים. ברמה זו אנו עונים על השאלות: איפה? מתי? מה נמצא סביבי?

ביטסון זיהה שבכדי שאדם יפנים ויתקדם בתהליך הלמידה והשינוי נדרש לבצע שינוי בכל הרמות וכפי שנאמר שינוי ברמות הגבוהות יבטיח שינוי ברמות הנמוכות. כלומר אם אדם משנה את אמונתו ביחס לנושא מסוים שינוי האמונה יוביל לשינוי ברמת היכולות ההתנהגות והסביבה. יחד עם זאת מצב שבו השינוי אינו אחיד בכל הרמות עשוי ליצור בלבול ותקיעות. רוברט דילץ פיתח מספר טכניקות NLP המאפשרות למונחה להביא את השינוי לכל הרמות באופן אחיד ומיושר. טכניקות אלה מסייעות למנחה לזהות בשלבי העבודה הראשונים באיזו רמה קיים הפער הגדול ביותר של המונחה וע"י כך לכוון את העבודה לצמצום הפער ברמה המתאימה. בשלבים מתקדמים יותר נשתמש בטכניקות הנ"ל ליישור ויצירת אחידות בין הרמות הלוגיות לצורך הטמעת התהליך והפנמת השינוי לאורך זמן.

1.2.  מסע הגיבור (NLP ואימון)

ג'זף קמבל חקר את נושא המיתוסים של שינוי בתרבויות שונות, הוא תיאר את המוטיבים המשותפים בתהליכי השינוי כמסע – מסע הגיבור. מסע הגיבור נוסח כמטאפורה אוניברסאלית המתארת עזיבת מצב קיים ומציאת מקור חיים המביא למצב אחר עשיר ובוגר יותר. שימוש במטאפורת מסע הגיבור יכול להוות מסגרת עבודה לתהליך שינוי מלא (יצירת מספר מפגשים אשר כל אחד עוסק בשלב אחר), רוברט דילץ השתמש במסע הגיבור כבסיס לתהליך NLP מלא המבוצע ברצף. להלן תיאור השלבים במסע כפי שנוסח ע"י ג'וזף קמבל:

  • הקריאה – התעוררת של קריאה לפעולה או שליחות
  • התחייבות – היענות לקריאה וקבלת החלטה
  • חציית הסף – גילוי תחומי חיים הנמצאים מעבר ל'איזור הנוחות' לקיחת סיכון והתמודדות עם חוסר ודאות.
  • מציאת בני ברית – מציאת בני ברית המאפשרים לנו להתחבר למשאבינו ומהווים את התמיכה הדרושה לאורך המסע
  • התמודדות עם 'השדים' – האתגר, המכשולים הפנימיים והמכשולים החיצוניים.
  • השתנות – 'השדים' הופכים למשאבים והאתגר למקור גאווה, תפיסת העולם משתנה.
  • השלמת המשימה – בצוע המשימה עצמה תוך שימוש במשאבים ובמיומנויות החדשות שנוצרות, יצירת מפת עולם חדשה.
  • החזרה הביתה – הכרת הסביבה בשינוי שעברנו, שיתוף הסביבה בידע ובניסיון שרכשנו במסע.

1.3.  ניהול השינוי עפ"י ג'ון קוטר (ייעוץ ארגוני/ עסקי)

ג'ון קוטר מתאר בספרו, "להוביל לשינוי" שמונה שלבים הכרחיים לצורך ניהול השינוי הארגוני.

  • יצירת תחושה של דחיפות – זיהוי משברים פנימיים וחיצוניים המתחייבים לצורך שינוי
  • הקמת קואליציה מנחה – יצירת קבוצה אשר יהיה לה כוח מספיק להוביל את השינוי
  • פיתוח חזון ואסטרטגיה – ניסוח חזון להכוונת מאמצי השינוי ופיתוח אסטרטגיה ליישומו.
  • הפצת חזון השינוי – הפצה מתמדת של השינוי בקרב כלל העובדים, שימוש בקואלציה כאות ומופת לשינוי.
  • האצלת סמכויות לעובדים  – עידוד העובדים למעורבות, עידוד נטילת סיכונים, פעילויות ומעשים לא מסורתיים.
  • השגת הישגים בטווח הקצר – תכנון והשגת הישגים נראים לעין, המבוצעים ברמה המיידית. הישגים אלה יוצרים אימון בתהליך השינוי ומרחיבים את הקואליציה.
  • גיבוש ההישגים וביצוע שינויים נוספים – ניצול האמינות המוגברת לשינוי כל המערכות. יצירת תוכנית עבודה למימוש האסטרטגיה ויישומה.
  • מיסוד הגישות החדשות בתרבות – הטמעת השינויים שבוצעו ויצירת תרבות של שינוי מתמיד.

מניסיוני בעבודת הקליניקה הפרטנית זיהיתי ששמונת השלבים ניתנים לזיהוי גם בתהליכי שינוי אישיים ובעיקר בתהליכי שינוי אשר עוסקים בהשגת מטרות קונקרטיות או עסקיות. להלן האינטרפרטציה שלי לשמונת השלבים בהקשר של השינוי האישי בדרך לפריצת דרך עסקית.

  • יצירת תחושה של דחיפות – בדומה למסע הגיבור בשלב הזה מזהה האדם את הצורך והמוטיבציה לשינוי. הצורך יכול להופיע כצורך פנימי הנובע ממיצוי המצב הקיים, רצון לחוויות חדשות, שינוי במערך אמונות וערכים. או כצורך חיצוני, פיטורין, הזדמנות עסקית, שינוי תנאי השוק ועוד.
  • הקמת קואליציה מנחה – מוזר לדבר על קואליציה כאשר מדובר בשינוי אישי, יחד עם זאת אנו יודעים שגם כאדם שלם יש בנו קולות שונים וכפי שנהוג בגשטאלט וב- NLP  יש בנו חלקים שונים המשרתים אינטרסים וכוונות חיוביות שונות. יצירת קואליציה במובן הזה הינה יצירת הסכמה בין כל החלקים לשינוי. יתכן שיידרש ריפרימינג ומו"מ בין חלקים. בשלב זה אנו למעשה פועלים לניסוח שינוי אקולוגי מוסכם.
  • פיתוח חזון ואסטרטגיה – ב- NLP כמו גם באימון (coaching), כל תהליך מתחיל בהגדרה ברורה של מטרה, כאשר אנו עוסקים בהיבטים עסקיים נרחיב פעמים רבות את הגדרת המטרה לחזון עסקי ואישי.
  • הפצת החזון לשינוי – בהקשר של השינוי האישי ניתן להתייחס להפצת החזון בשני היבטים: הפצה פנימית – המשך ריפרימינג מול חלקים שונים ויצירת הלימה פנימית. או הפצת החזון לסביבה, בני זוג, משפחה, גורמים תומכים וגורמים מעורבים.
  • האצלת סמכויות לעובדים – רוח הדברים בסעיף זה מתייחסת לעידוד תעוזה וחשיפה להתנסויות חדשות.
  • השגת הישגים בטווח הקצר – ד"ר רוברט מאורר כותב בספרו, "צעד קטן לשינוי גדול – דרך הקאיזן", על החשיבות שבהגדרה והשגה של מטרות קטנות בדרך ליצירת שינוי גדול. לדבריו הצבה של מטרות גדולות יוצר פחד המפעיל את האמיגדלה אשר חוסמת את קליפת המוח ובכך עוצרת תהליכי חשיבה, התוצאה כישלון. כאשר מציבים מטרות קטנות, הפחד נעקף, קילפת המוח פועלת, תהליכי החשיבה מתקיימים ומתאפשרת הצלחה. ב – NLP ובאימון אנו מדברים על מטרות גדולות ושינוי מהותי אשר אכן יוצרים לעיתים פחד. אומנם יש ברשותנו כלים נוספים רבים המאפשרים לנטרל פחד זה ויחד עם זאת שימוש במטרות קטנות והישגים בטווח הקצר עוזרים לרתום את האדם לתהליך השינוי, למלא אותו במוטיבציה ואופטימיות ובעיקר באמונה שהשינוי אפשרי.
  • גיבוש ההישגים וביצוע שינויים נוספים – שלב זה מבטא את הכנת תוכנית העבודה ויישומה, שלב מתבקש בכל שינוי אופרטיבי או עסקי.
  • מיסוד הגישות החדשות בתרבות – בשלב זה של תהליך השינוי האישי ארצה לעבוד ברמות הלוגיות (ראה סעיף 1.1 ) לוודא שהשינוי בוצע בכל הרמות ולבצע תהליך יישור המבטיח הלימה בין הרמות הלוגיות.

שמונת השלבים של קוטר מהווים עבורי קו מנחה לניהול השינוי תוך שילוב התיאוריות הנוספות (רמות לוגיות סעיף 1.1, מסע הגיבור סעיף 1.2, ודרך הקאיזן) בשלבים רלוונטיים. שימוש בקו המנחה הזה מאפשר לי להוביל את המונחה בתהליך שינוי המבוצע הן ברובד החיצוני אופרטיבי והן ברובד הפנימי והרגשי.

  1. 2.      פירוט העבודה עם יואב

"הפחד העמוק ביותר שלנו הוא לא שמא אנחנו חלשים מדי. הפחד העמוק ביותר שלנו הוא שאנחנו בעלי עוצמה שמעל לכל שיעור. זה האור שבנו לא האפלה שבתוכנו שמפחיד אותנו יותר מכל. אנו שואלים את עצמנו איזו זכות יש לי להיות מבריק, יפהפה, מוכשר ואהוב? למען האמת איזו זכות יש לך לא להיות? אין שום דבר נאור בלהצטמק, כדי שאחרים לא ירגישו חסרי ביטחון. ככל שניתן לברק שלנו להאיר, אנחנו מעניקים בלי מודע רשות לאחרים לעשות כמונו. ככל שנשתחרר מהפחדים שלנו, נוכחותנו תשחרר אחרים מפחד " (נלסון מנדלה).

יואב זכה במכרז אשר הבטיח לו עבודה ל – 5 שנים קדימה עבור העסק אותו הוא עתיד לבנות. כאשר יואב פנה אלי לראשונה חשבתי שהוא זקוק לייעוץ ותמיכה בהקמת העסק שכן עד לאותו זמן היה שכיר. כבר בפגישה הראשונה הבנתי שהצורך של יואב מגיע ממקום אחר, הוא עומד בפני הצורך לעשות שינוי ברמת הזהות הפנימית שלו ויותר מכל הוא צריך לשבור את תקרת הזכוכית הפנימית שיצר לעצמו. יואב הזמין אותי ללוות אותו במסע המרתק והאמיץ בתוך עצמו, מסע שבסופו לא רק ששבר את תקרת הזכוכית, התגבר עם הפחדים ועיצב מחדש את זהותו. לצד התהליך הפנימי הוא השיג גם תוצאות חיצוניות יוצאת דופן ברמת בנייה והרחבה של העסק שלו ויצירת רווח כלכלי.

2.1.  פגישה מספר 1 – שאלון מקדם מטרה וזיהוי אמונות מגבילות

מטרת הפגישה – הכירות והגדרת המטרה לסדרת המפגשים

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה – שאלון מקדם מטרה

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות – במהלך הפגישה נחשפתי לכישוריו יוצאי הדופן של יואב לכן התפלאתי לגלות שהגדרת המטרה שלו התמקדה במכרז הספציפי בו הוא עתיד לזכות ללא ראיה רחבה ושאפתנית יותר. בשלבים מסוימים של הפגישה הרגשתי כאילו יושבים מולי שני אנשים שונים האחד בעל ביטחון עצמי והערכה עצמית מבוססת והשני חרד ובעל אמונות מגבילות כגון: אני לא מספיק טוב… מי אני ש… אני זיוף ועוד. בשלב זה כבר היה ברור לי שעבודה אמיתית עם יואב תתאפשר רק לאחר שינוי האמונות המגבילות. אני מניחה שיואב הגיע אלי באופן לא מודע למטרה הזו שכן את המטרה הטכנית של בניית העסק התפעולי הוא יכל להשיג גם לבדו.

תוצאות – הגדרה של המטרה המיידית – הקמת העסק שיתמוך תפעולית במימוש המכרז.

2.2.  פגישה מספר 2 – עבודה עם מודל הרמות הלוגיות

מטרת הפגישה – הגדרה ושיקוף האמונות המגבילות

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה – הכנסת מטרה לשרירים- רמות לוגיות לשינוי

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות –  בפגישה השנייה בחרתי לעבוד עם יואב בטכניקה שנקראת הכנסת מטרה לשרירים, המטרה המוצהרת של טכניקה זו היא יצירת מוטיבציה והנעה לפעולה. הטכניקה מאפשרת למונחה לעבור באופן שיטתי דרך כל הרמות הלוגיות ולזהות להיכן הוא צריך להגיע בכל רמה בכדי להשיג את המטרה. על כן לצד הנעה לפעולה הטכניקה מאפשרת לנו כמנחים לזהות את הרמה הלוגית שבה נמצא הפער המשמעותי ביותר . ברמה זו נרצה להשקיע את מירב העבודה שלנו עם המונחה. בהפעלת הטכניקה עם יואב זוהה באופן בולט פער משמעותי ברמת האמונות, החשד שעלה אצלי בפגישה הראשונה קיבל צורה מוחשית ומלל מפורש. יואב אמר שרגע לפני השגת המטרה הוא חייב להאמין ש: "אני מספיק טוב", "מגיע לי להצליח", "אני גדול", "יש לי את היכולת לעשות את זה טוב יותר מאחרים".

לאחר ששיקפתי ליואב את הפערים הקיימים בעיקר ברמת הזהות והאמונות שלו שתפתי אותו בצורך לבצע עבודת עומק אשר תאפשר שינוי ברמות אלה. סיכמנו על המשך העבודה בשני ערוצים: ערוץ השינוי הפנימי יבוצע בפגישות הפרונטאליות בקליניקה, פגישות שיתקיימו אחת לשבוע, בתחילת התהליך, ואחת לשבועיים, בהמשך. בערוץ השני עסקנו בניהול פרויקט הקמת החברה והיערכות לתפעול המכרז, ערוץ זה בוצע במיילים שוטפים ובשיחות טלפוניות. מובן ששני הערוצים הזינו האחד את השני שכן כפי שכבר הוזכר לעיל, הן עפ"י ג'ון קוטר והן עפ"י רוברט מאורר, השגת הישגים בשטח בטווח הקצר יוצרת אמונה בתהליך השינוי ולכן תורמת גם לתהליך השינוי הפנימי. בנוסף ההפרדה הטכנית אפשרה לעבודת הקליניקה להגיע לרבדים עמוקים ולחולל שינוי פנימי מהותי מבלי לפגוע בקצב ההתקדמות המעשית אשר הוכתב ע"י גורמים חיצוניים.

תוצאות – הסכמה על הפערים וזיהוי האמונות המגבילות, יצירת פורמט עבודה התואם את צרכיו המגוונים של המונחה.

2.3.  פגישות 3 ו 4 – זיהוי טראומות, ניקוי טראומות וקידוד מחדש

מטרת הפגישה –  זיהוי גורמי השורש אשר יצרו את האמונות המגבילות והסרתם

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה –  ריפוי מטראומה וקידוד מחדש

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות –  בתחילת הפגישה השלישית קיימתי עם יואב שיחה פתוחה בנושא האמונות המגבילות. באופן ספונטני ומבלי לבצע קישור ישיר שיתף אותי יואב במספר טראומות שחווה בילדותו ובנערותו. למרות שבשלב הראשוני לא ניתן היה לצור קשר ברור בין הטראומות לאמונות עצם העלאת הטראומות בנקודת זמן זו היווה סיבה מספקת להקדיש מספר מפגשים לטיפול בטראומות לפני המשך העבודה, שכן תת המודע יודע מדוע הוא הציף את המידע ברגע הזה וברור שגם אם הקשר אינו ניכר לעין הוא קיים לפחות ברמת התודעה של יואב. מניסיוני האישי ומניסיונם של אחרים לא רק שניקוי הטראומות עשוי לפתוח פתח לשינוי האמונות, ריפוי טראומה משחרר אנרגיה רבה שעצורה בגופו של המונחה, לאחר תהליך הריפוי אנשים רבים חווים התרוממות רוח והצפה באנרגיה חיובית של עשייה.

תוצאות – בתום המפגש הרביעי יואב דיווח על תחושת הקלה, הוא ביטא זאת כך "אני מרגיש הקלה רבה, ממש תחושה פיזית, כאילו הורידו לי מהגב משא כבד". בנוסף בשיחה שערכנו איתרנו את הקשר שיואב הנער יצר בין האירועים לבין האמונות המגבילות שהתחזקו מאז ועד היום. בסוף הפגישה החמישית הבנו שנינו שנוצר פתח אמיתי והונחו היסודות לשינוי האמונות.

2.4.  פגישה מספר 5 – ניקוי רגשות שליליים ואינטגרציה בין חלקים

מטרת הפגישה – טיפול בהתנגדויות לשינוי וניקוי רגשות שליליים.

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה – TLT, אינטגרציה בין חלקים.

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות – בתחילת הפגישה החמישית שיתף יואב שהרגשתו הכללית טובה והוא מרגיש אופטימי ומלא אנרגיות, יחד עם זאת לאחר הטיפול בטראומות הוא חש שנותרו בו מספר רגשות שליליים אשר עולים בו מעת לעת, בעיקר עצב ורגשות אשמה. כמו כן הוא ציין שיש בו קולות שעולים ומתנגדים לשינוי "זה לא יעבוד", "מי משתנה בגיל מבוגר" ועוד. לאור זאת הקדשתי את הפגישה לניקוי מרגשות שליליים בטכניקה של TLT . לסיום בצענו אינטגרציה בין חלקים המשלבת עבודת ריפרימינג בשילוב קו הזמן ורתימה של כל החלקים לשינוי (פותח ע"י פול וג'זף קלאף).

תוצאות – שחרור מהרגשות השליליים והרגעת הקולות המתנגדים לשינוי.

2.5.  פגישה מספר 6 –שינוי אמונות בהליכה

מטרת הפגישה –  שחרור סופי מהאמונות הישנות ובניית אמונות מעצימות.

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה – שינוי אמונות בהליכה.

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות – בתחילת הפגישה תיאר יואב את תחושותיו ואת האופטימיות הרבה שמלווה אותו בקידום העסק. כאשר שאלתי אותו לגבי האמונות הישנות הוא דיווח שהוא כבר בתהליך התקרבות לאמונות חדשות אותן הגדרנו בפגישה השנייה. לצורך ייצוב האמונות החדשות בצענו "שחרור אמונות בהליכה" תהליך שהוא מאוד טיקסי ומסמל החלפה של אמונה מגבילה באמונה מעצימה. בסוף הפגישה בקשתי מיואב שיחשוב שוב על הגדרת העסק שלו ויבחן האם הוא מעוניין להישאר בהגדרה הצרה כפי שהגדיר בפגישה הראשונה או שהוא מעוניין לבצע הרחבות.

תוצאות – ייצוב האמונות החדשות.

2.6.  פגישה מספר 7 – הרחבת החזון ויצירת תוכנית עבודה – מודל וולט דיסני

מטרת הפגישה – הגדרת חזון עסקי רחב ואסטרטגיה ליישום החזון.

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה – מודל וולט דיסני.

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות – יואב הגיע לפגישה כשהוא מלא מרץ ורעיונות לטיפוח והרחבת העסק. האמונות המעצימות הורגשו הן בדבריו והן במעשיו ובחזון העתידי. שימוש במודל וולט דיסני אפשר את ניסוח החזון, בניית תוכנית העבודה ותיקוף התוכנית בעזרת דו שיח בונה עם המבקר הפנימי.

תוצאות – חזון עסקי משודרג, אסטרטגית פעולה וטיוטה לתוכנית עבודה אופרטיבית.

2.7.  פגישה מספר 8 – סנכרון ושינוי היסטוריה אישית

מטרת הפגישה – סנכרון שני ערוצי העבודה (קידום אופרטיבי של העסק ועבודת הקליניקה).

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה – שינוי היסטוריה אישית.

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות – בפגישה זו בצענו יואב ואני סנכרון בין העבודה האופרטיבית שבוצעה בשטח, לעבודת הקליניקה ותוכנית העבודה שהוגדרה במודל וולט דיסני. יחד זיהינו שלצד התקדמות ניכרת בכל הרמות קיימים עדין מספר גורמים מעכבים המתבטאים ברמת ההתנהגות. לצורך שחרור העכבות בצענו הליך שינוי היסטוריה אישית.

תוצאות – שחרור הגורמים המעכבים ברמת ההתנהגות.

2.8.  פגישה מספר 9 – מיטוט עוגנים ומחולל ההתנהגות החדשה

מטרת הפגישה –  השלמת הטמעת השינוי ברמה ההתנהגותית.

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה – מיטוט עוגנים, מחולל ההתנהגות החדשה.

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות – בפגישה זו עברנו לעבוד ברמת המיקרו, עבודתו היומיומית של יואב. איתרנו היכן העבודה אינה זורמת והיכן נמצאים הקשיים. זיהינו שקבלת החלטות מסוימות ולקיחת אחריות מלווה לעיתים בקושי מנטאלי ולכן נגררת מעבר לנדרש. שימוש בטכניקות פשוטות כגון מיטוט עוגנים ומחולל ההתנהגות החדשה אפשרו פתרון יישומי מהיר.

תוצאות – שיפור התפקוד היומיומי ויכולת קבלת החלטות מהירה וקלה.

2.9.  פגישה מספר 10 – סיכום

מטרת הפגישה – סיכום העבודה שנעשתה בשני המישורים והחלטה על המשך העבודה המשותפת.

טכניקות ותהליכים שיושמו בפגישה –  יישור רמות לוגיות.

תיאור הפגישה ותובנות עיקריות – בפגישה עסקנו בסיכום העבודה שבצענו במהלך כ- 4 חודשים. יואב סיפר לי על ההתקדמות של העסק שלו על התפעול המוצלח של המכרז ועל קידום רעיונות עסקיים חדשים. סיכמנו להמשיך להיפגש על פי הצורך אחת למספר חודשים לצורך שימור וקידום נושאים נוספים מתוכנית העבודה. בנוסף בחרתי לבצע עם יואב תהליך יישור רמות לוגיות אשר נועד להבטיח הלימה של השינוי והטמעה אחידה בכל הרמות.

תוצאות – יואב יצא מסדרת המפגשים כאדם בעל אמונות חזקות בעצמו, אמונות הבאות לידי ביטוי במעשיו הן ברמה היומיומית והן ברמת החזון והתוכניות לעתיד. מאז הפגישה הזו עברו כשנתיים, אחת למספר חודשים יואב מבקש פגישה לעיתים אנו משוחחים בנושאים עיסקיים ולעיתים מאתרים אתגרים חדשים בהם אנו מתמודדים בעזרת כלי ה-NLP . העסק של יואב ממשיך ומתפתח ומניב הישגים כלכליים מרשימים. לקראת כתיבת מאמר זה שאלתי את יואב האם ניתן להגדיר אותו כמי ששבר את תקרת הזכוכית הפנימית, תשובתו: "כן בהחלט, כיום השמים הם הגבול עבורי"

יואב הוא כמובן שם בדוי ולצורך המאמר שונו מספר נתונים בסיפור הרקע. יחד עם זאת סידרת הטיפולים ומהות העבודה נשארה נאמנה למקור.

מאת: טלי בן יעקב, מנחת NLP, יועצת לניהול ומאמנת אישית ועסקית, בעלת ניסיון של למעלה מ – 20 שנה בייעוץ לארגונים ובהובלת תהליכי שינוי מערכתיים לצד עבודה פרטנית עם מנהלים ואנשי עסקים.

ביבליוגרפיה

קוטר ג'ון – להוביל לשינוי, מטר 2005

ד"ר מאורר רוברט – צעד קטן לשינוי גדול – דרך הקאיזן, אגם הוצאה לאור 2004

הייז פיל – אימון בשיטת NLP, הוצאת ספרים אח בע"מ 2009

חוברת קורס NLP Practitioner ו NLP Master Practitioner אשר נכתב ע"י nlpplus מרכז רב תחומי לשינוי וריפוי

דילוג לתוכן