Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

ליווי נעים למוות לפי NLP ודמיון מודרך

מזח על המים - אילוסטרציה

 

לפני למעלה מעשור חוויתי חוויה קשה שקירבה אותי למוות, חוויה זו נתנה לי לצפות במוות מקרוב ,מבחינתי ולהבנתי באותו היום  נולדתי מחדש, ועל זה אני אומרת תודה בכל יום שעניי נפקחות – בשפת ה NLP   ניתן לכנות זאת יצירתיות.   עולם הרוח בשבילי הוא  המקום הנעים  ביותר בו ניתן לשהות והוא מלווה ברוגע ,נועם ,שלווה וליטוף כל זאת ועוד ניתן לתאר בשפת השלווה ולכנות את הרוח כאהבה.

הרוח אינה נראית אך ניתן להבחין בהשפעותיה, לדוגמה בתזוזת העלים ע"י הרוח. וכך גם הנפש – לא ניתן לראותה, אך ניתן לראות את השפעותיה עלינו,   ניתן לכנות  זאת החיים.

בטיפול  בעזרת הnlp  לא נשכח את חשיבותו של החומר: היכולת לתאר דברים בצורה מופשטת: ראיה ,שמיעה ,תחישה-התנהגות, רגשות ,מחשבות.

השילוב בין החומר לרוח הוא שילוב מנצח.  כולנו באנו מהרוח לעולם החומר ועם הכלים הייחודיים של הNLP  "כללי המשחק" הרבה יותר ברורים ופשוטים.

להיות בעולם החומר זה הדבר הכי רוחני שיכול להיות, לחיות ,חיים שמחים ומאושרים. בכתביו, מילטון אריקסון אומר, "נולדנו בשביל למות" הNLP  אומר "בואו ונחייה נכון "   לכל אדם יש את המשאבים שהוא זקוק להם כדי להשיג את מטרותיו

אמיר ודפנה רטר (מנהלי המכללה שהיו מוריי)  נתנו לי אמונה גדולה שבכוחנו לסייע לעצמנו ולאחרים במצבים שונים ורבים, נתנו לי כלים להתמודדות פשוטה ונעימה עם סיטואציית חיים לא פשוטה. אחד הדברים המשמעותיים שלקחתי ושהפך לחלק בלתי נפרד מחיי הוא ההבנה שלמילים יש כוח ושצריך להוריד מהלקסיקון מילים ששגורות בפינו ולאו דווקא מקדמות אותנו בחיים, (מילים כגון: לנסות ולהשתדל ) . הבנה זו  פתחה בפני דלתות רבות. הבנת  הדבר מניעה לפעולה. אני עושה, מאפשרת לעצמי לחוות, מובילה את עצמי למקום אליו אני רוצה להגיע ובו אני שואפת להיות.

פחד ממוות

רבים פוחדים מהמוות ואכן הפחד מהלא נודע והכרוך בהתמודדות עימו מובן, עם זאת אני רואה זאת קצת אחרת. כמעט הגעתי לשם… הייתי שם… חוויתי, ראיתי, הרחתי וכשמגיעים למקום כזה, מבינים, עוברים תהליך לא פשוט, אך זה קורה…שלא מפחדים להתבונן ולגעת. הבנתי שנולדתי מחדש. אני יודעת שאולי השורה הבאה תראה  קלישאתית כי גם אני הייתי שם, אך יש לי בשורות: "זה עובד": בואו נחייה כאילו כל יום זה היום האחרון, נשמח ונהיה מאושרים שלמים מאוזנים ושבעים. לפעמים בחיים הגשמיים יש כל מני דברים שגורמים לנשמה לרצות לעזוב, כמו מחלות,, תאונות ועוד מספר דרכים "יצירתיות" לסיים את תפקידינו על פני האדמה בגלגול הזה.

בדרך לשם לאט לאט עולם הרוח עוזר להבין  שמי שחי מסביב לחולה, רוצה יותר בשביל עצמו ופחות בשביל החולה. אדם מביט מהמקום האישי  שלו, ורוצה שהאדם שבדרך למוות יישאר בשבילו, הן מתוך תלות, הן מהרגל, הן מאהבה והן מחוסר הבנה שהאדם הקרוב שבדרך למוות הולך לנוח ללא כאבים, והולך בעצם אל היוולדות מחדש.

אנחנו נשארים בעולם הגשמי אך יש מי ומה שרוצה לקחת מאיתנו אדם שהיה איתנו כל הגלגול הזה למה?

ניקח לדוגמא אדם שחלה במחלה סופנית ,האנשים שמסביב, האוהבים, ירצו שהאדם יאריך את חייו והם יזכו בשהותו על פני האדמה ובקרבתו כמה שיותר, לזכות בעוד רגע קט בנוכחותו. הניסיון הקליני מלמד שלרוב האדם ירצה לנוח, ללכת מבלי לסבול. ההתמודדות כיום עם מחלות חשוכות מרפא מצריכות כוחות בלתי אפשריים מהאדם החולה. הסבל הפיזי והרגשי של החולה, הבושה והרגשות שמלווים את ההתמודדות עם חוסר האונים בשל מצבו הפיזי והנפשי החדש מציבות אותו בפני ברירת מחדל. מצד אחד ישנו הרצון להיות עם החברים והמשפחה ורצון לבלות כמה שיותר עם האוהבים עד שייפרד מהעולם הזה ומצד שני הדיבור הפנימי (אותו אני שומעת מפי מטופליי) הוא, "אני רוצה שיזכרו אותי כמו שהייתי ולא האדם הסיעודי שצריך להחליף לו טיטול", "אני רוצה שלילדים הקטנים שלי יהיה זיכרון נעים מאימא שלהם ולא אם שלא מתפקדת ולא שולטת בגופה ובתגובותיה בגלל הטיפול התרופתי", "אני רוצה ללכת מהעולם הזה בגאווה כמו שכל חיי היו ולא כמו שאני רואה את העתיד שלי לצד המחלה" הדוגמאות רבות וקשות גם לכתיבה אך המכנה המשותף הוא ברור. לעיתים אין מנוס וצריך לקבל, צריך לקבל את העובדה שנכון להיפרד נכון.  וכאן משתלבת ההתערבות הטיפולית של הNLP  והדמיון מודרך

אסביר בקצרה את המושגים ודרך העבודה בNLP

NLP היא דרך התערבותית טיפולית, קיצור דרך לכבוש מטרות, בNLP  מתמקדים במטרה ולא  בבעיה. (לרובנו נטייה להתמקד בבעיה).  ה- NLP בשילוב של דמיון מודרך ושפה שלווה מתאים כמעט לכל אחד לאיזון ורוגע.

נ ניתוב-  הלקוח וסביבתו מנותבים  לדרך תקשורתית נעימה, שלווה ומובנת.

ל לשוני- תוך כדי דיבור חיובי שליו, רגוע ופשוט.

פ פיזיולוגי-במודעות לגוף ולנפש.

דמיון : הדמיון הוא חשיבה בתמונות ,שכוללת ראייה שמיעה ותחישה. הדמיון פועל  באופן טבעי בכל יום שאנו נושמים וחיים. זהו תהליך ספונטני שנעשה על ידינו. פעולה של הפעלת הדמיון מכינה אותנו לעשייה ולדרך של עיכול והתמודדות נכונה עם  חוויות. לעיתים קרובות תהליך החוויה נעשה באופן לא מודע ויש לו כוח רב על המשך פעולותינו, על רגשותינו  ועל המשך תוצאותינו. חשוב מאוד להבין שהמח האנושי מזהה חוויה באופן שווה הן במציאות והן בדמיון.

דוגמה: דמיינו שאתם מוזמנים למסיבה שערכו במיוחד בשבילכם, תראו את המיקום האהוב עליכם ביותר את הקישוטים, המטעמים שאתם אוהבים, תשמעו את  כל האהובים שלכם ותחושו את כל האהבה שזורמת באירוע.

מה אתם רואים?

מה אתם שומעים?

איך המטעמים מריחים?

דמיינו שאתם נותנים נגיסה במאכל האהוב עליכם, חושו את הטעם שמתפזר בפה.

איך התחושה?

טעים לכם?

רוב האנשים ירגישו הרגשה של כאן ועכשיו,   כאילו זה קורה באמת.

דמיון מודרך: כוח מרפא שמאפשר לנו לפרוץ דרכים חסומות ולוקח אותנו למחוזות קסומים ונסתרים, לרוגע ולסערה, לשלווה ולעוצמה, ביטחון עצמי, זוגיות טובה, יצירתיות, בריאות מחולי, חזון, הבנה והסכמה, נתינה וקבלה ועוד….. אדם יכול לדמיין כל מה שליבו חפץ. מחשבה יוצרת מציאות, והשינוי מתחיל בדמיון.  כל מה שתרצו במציאות תעצימו בדמיון בעזרת הדמיה מותאמת למציאות שלכם.

תת מודע: התת מודע שלנו מהווה שלל אפשרויות חדשות של משאבים ויצירתיות. שפתו של התת מודע היא בדימויים וסמלים. השימוש בדמיון מודרך מרחיב את האפשרויות שלנו להתחבר לעולמנו הפנימי הכל יכול, להעצמה, הרחבה והעמקה של אפשרויות חדשות.

התמקדות בבעיה: לעיתים קרובות קורה שאנשים משתמשים בדמיון באופן שמחליש ומצמצם את האפשריות שלהם.  לרבים מאיתנו נטייה לדמיין "תמונות עתידיות" שליליות לגביי אירועים שמהווים בפנינו אתגר ויוצרים בנו מתח, דאגה ופחד. התמונה השלילית מגבירה ומעצימה את  החוויה שממנה אנו רוצים להימנע… חשוב להבין שזהו מנגנון הגנה שלעיתים לא משרת אותנו נאמנה ולא מקדם אותנו. מנגנון הגנה זה שפועל מתוך חוסר הכוונה ומודעות מוביל לעיתים לבלבול רב ולחוסר תזוזה  במצב של תקיעות. שיטת הנחייה בדמיון מודרך מלמדת אותנו איך להשתמש בדמיון כדיי ליצור הדמיה חיובית שתקדם אותנו ותשפר את הרגשתנו ואת עתידנו.

חוויה של פרידה, חולי, כאב ומוות הם חלק בלתי נפרד מהיקום האוניברסאלי. עיקר העניין הוא לאיזה כיוון אנחנו מפנים את תשומת הלב שלנו, בבחינת מהי הדרך להכיר בחוויות לא נעימות מבלי לתת להן תשומת לב רבה יותר מאשר לחוויה של אושר ונחת.

מיקוד: אם נתמקד בחוויות של קושי ועצבות, נחשוב על הקושי והעצבות, נדמיין אותם, האנרגיה שלנו תתמקד שם, בעצב ובכאב.  מכאן יוצא שאנו מעצימים  את החוויה ומגדילים את החשיבות שלה ומרגישים עצובים וכאובים יותר. לעומת זאת, אם נתמקד בחוויות של אושר, ביטחון ויצירתיות ונחשוב עליהן, נדמיין אותן ומכאן האנרגיה תתמקד שם, תגדיל את החוויה החיובית והמקדמת ותעצים אותה. בכך גם נרגיש כיצד האנרגיה זורמת ומתמקדת בכיוון  שאנחנו בוחרים למקד אותה. האנרגיה שלנו תלויה בנו, בבחירות שלנו.  אנחנו "מזרימים" ומכוונים אותה. קחו לדוגמה טלוויזיה שההפעלה שלה היא אך ורק באמצעות השלט. יש לכם אפשרות בחירה מה לראות. כך האנרגיה נמצאת בכל מקום ומחכה שתנתבו אותה ותבחרו מה לראות כדי לחוות דרך נעימה ושלווה.

הנחייה באמצעות דמיון מודרך היא גישה טבעית, חברותית ויעילה לליווי תשומת ליבנו לדרך להגשמת מטרותינו ולמשאלות ליבנו.NLP   ודמיון מודרך-  שילוב זה הינו דרך בטוחה ופשוטה לריפוי וליצירת שינוי.

מוות

צחק אחרון: האיש שצחק כל הדרך אל המוות.

לפני מספר שנים  התפרסמה בעיתון מודעת אבל, מודעה יוצאת דופן, כזו שעוררה צחוק.

מתחת לשם הנפטר  דני גולדשמיד ז"ל הופיע הכיתוב "נולד במזל בתולה, מת בגלל סרטן והעדיף להפך" ועל החתום היה המנוח עצמו. זהו סיפור מרגש על איש שציווה על משפחתו לחגוג את מותו ובעיקר הסתכל למוות בעניים- ופשוט "נקרע" מצחוק (עיתון מעריב- עורך:גבי בר חיים 19.1.2009)

מוות: מוות הוא נושא מאוד רגיש וכואב, אבל כמו הרבה דברים בחיים הצחוק עוזר להתמודד עימו.

אני רוצה להתייחס כאן במספר משפטים להתמודדות של ילדים עם מות אדם קרוב.

אנשים רבים סבורים שילדים קטנים לא מסוגלים להבין או לחוות אובדן אך מחקרים מוכיחים שלא כך הדבר, גם תינוקות יכולים להגיב בדרכים שונות לאובדן כגון: בכי, איבוד תאבון או חוסר שקט פנימי. ילדים הנאלצים להתמודד עם אובדן מגיבים בדרכים שונות, בהתאם לגילם, מידת הבנתם, בגרותם, אישיותם והליווי שניתן להם במהלך תחילת התקופה. אחת הדרכים הטובות ביותר הן לעזור להם להתמודד עם האובדן ולהתחבר לרגשות המבלבלים היא באמצעות ספר שיכול להתאים לסיטואציה. שהרי ספרים מהווים דרך נהדרת לעזור לילדים. גם כאן יכול ספר מתאים לילדים בגילאים שונים, לסייע להם להתחבר לרגשות ולעבור את תהליך הפרידה מאדם קרוב שהלך לעולמו.