Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

יש חיים אחרי גירושים ואפילו מאושרים

אמא ובת על הדשא

אף אחד לא מתכנן שחיי הנישואים שלו יכשלו. רוב הזוגות שעומדים מול החופה, מבטיחים שאצלם זה יהיה שונה.

גם לאחר הגירושים שלהם התקשורת מלאה במריבות ואי הסכמות, תחושות מעכבות שנשארו בלב ובראש, והן אינן מאפשרות להתקדם הלאה בחיים. תחושת העצב והכאב נשמרת מהעבר ומעכבת את היכולת להרגיש רגשות חיוביים חדשים.

היום ישנן נשים שמוכנות לעשות רק צעד אחד קדימה ולא ללכת עד הסוף. להתגרש אבל לא לשנות את החיים בעקבות הגירושים. הן מעדיפות להישאר קשורות לבעל לשעבר כי הן מפחדות להתמודד לבד. הן מרגישות לכודות מולו כשהוא מאיים, ולא משתף פעולה .

חיוני ללמוד כיצד לשחרר את מועקות העבר, כדי לחיות את ההווה ואת ה"עכשיו".

פיתוח מבט חיובי כלפי מאורעות העבר וריפוי התחושות יגרום לכך שנשים תהפוכנה להיות חכמות, חזקות  ומשוחררות יותר.

זה הזמן וזו ההזדמנות לבחור באפשרויות אחרות, לבחור במפתחות לחופש, ליכולת לפעול מתוך התווית הדרך של אומץ , של יצירה, של שינוי.

"השקפת העולם של אדם אינה באה לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר במילותיו, אלא בבחירותיו. במשך הזמן אנחנו מעצבים את חיינו ומעצבים את עצמנו. התהליך מסתיים רק במותנו, ובחירותינו הן באחריותנו הבלעדית". אלינור רוזוולט.

מחקרים בפסיכולוגיה מלמדים אותנו שכ-40 אחוזים מאושרנו נובעים מבחירה- מה שאנחנו בוחרים לעשות ומה שאנחנו בוחרים לחשוב משפיע ישירות על מה שאנחנו מרגישים (דר' טל בן שחר, אושר אפשרי, 2009).

בחיים המודרניים  אנו ניצבים מול אפשרות בחירה בכל צעד שבו נפנה. בכל רגע ורגע אנו חייבים לבחור  שלל בחירות , ולכל בחירה יש השפעה מצטברת עצומה על  איכות החיים שלנו. כשאיננו מודעים לכך שאנחנו בוחרים בכל רגע ורגע, אנחנו מוותרים על השליטה ביכולת שלנו לשפר את חיינו. כשאנחנו מגיבים בצורה אוטומטית בלי לשקול את כל האפשרויות שיש לנו, אנחנו נמצאים בכל פעם מחדש באותו מקום ובאותו מצב, ולא רואים כל אפשרות בחירה אחרת.

בספרו "מסעו המקודש של הלוחם השלו" מספר דן מילמן סיפור ששמע מפי המדריך הרוחני שלו: כשנשמע האות לארוחת צהרים נהגו כל הפועלים לשבת לאכול יחד. מדי יום ביומו פתח סם את הקופסה שבה הייתה ארוזה ארוחתו והחל להתלונן. " לעזאזל!" הוא צעק, " למה עוד פעם כריך חמאת בוטנים וריבה? אני שונא חמאת בוטנים וריבה!" הוא קיטר על כריכי חמאת הבוטנים והריבה מדי יום ביומו, עד שלבסוף אמר לו אחד מחבריו לצוות," בשם אלוהים, סם, אם אתה שונא כל כך חמאת בוטנים וריבה, מדוע אינך אומר לאשתך להכין לך משהו אחר?" "על מה אתה מדבר, איזו אישה? "השיב סם, "אני לא נשוי. אני מכין בעצמי את הכריכים" (דר' טל בן שחר, לבחור באושר, 2013).

 וכשאנו בוחרים שלא לשנות אנו מרגישים לכודים. מצב זה יכול להיות  בהתמדה בעבודה לא מספקת,  או בהישארות בזוגיות עם אדם שאיננו אוהבים עוד (או שהוא מתעלל בנו), כיוון שאנחנו פוחדים נורא להישאר לבד.

ויקטור פרנקל היטיב לתאר את יכולת הבחירה של אדם גם אם ניטל ממנו הכול , וחייו הם חיי מחנה ריכוז, הוא כותב :

ניסיון חיי במחנה מורה לנו כי יש בידי האדם חופש בחירת פעולה. מי שחי במחנות הריכוז בוודאי זוכר את אותם אנשים שהלכו מצריף לצריף ניחמו אחרים ונתנו להם את פיסת לחם האחרונה. יתכן שהם לא היו רבים אבל די בהם כדי להוכיח שאפשר לגזול מהאדם הכול חוץ מדבר אחד, החירות האנושית האחרונה: לבחור כיצד להתייחס למערך נתון של נסיבות (ויקטור פרנקל, האדם מחפש משמעות). ברגעים קשים שאנחנו מתקשים לקבל החלטה וכובד ההכרעה משתק אותנו , גם זו בחירה ויש לה השלכות.

אז למה לבחור ב- NLP?

ל-NLP אוסף של טכניקות לשיפור התקשורת הקיימת והוא עושה זאת באמצעות זיהוי, ניתוח ושינוי מוטיבים חבויים בחלק הלא מודע של המוח שלנו. באמצעות טכניקות של דמיון מודרך בשילוב NLP, ניתן לעשות שינוי בתהליכי החשיבה, שינוי שיביא לשינוי התנהגותי  שיאפשר להגיע למטרות מתוך תחושת הצלחה.

טכניקות אלה "עובדות" על  – מחשבות, התנהגות ורגשות. שינוי באחד מהם משפיע על המערכת כולה. תפקידו של הדמיון הוא לגייס את התת-מודע לשיתוף פעולה, כדי להצליח במטרה. ל-NLP טכניקות לטיפול במצבים רבים: חיזוק הדימוי העצמי והיכולות, שינוי הרגלים (אכילה, עישון וכד'), שחרור מתלות, הפחתת מתח ועוד.

"יתרונו הטיפולי של ה- NLP הינו בכך שהוא מאפשר לכל אדם להשיג גמישות התנהגותית ומחשבתית, ובעקבות כך גם הסתגלות קלה יותר למצבים רגשיים. NLP מאפשר לפתור בעיות בזמן קצר, תוך הגדרת מטרה באופן ברור ושימוש בכוחו המופלא של הדמיון. ה- NLP מתאים לכל אדם, לפתרון בעיות שמקורן בילדות, למצבים של חרדה ודיכאון, לפתרון או תמיכה בבעיות בריאותיות רבות, לטיפול באלרגיות, בפוביות, בתלות. כל אלה תוך שינוי רגשות, אמונות, ערכים ועוד". מתוך מכללת רטר ,"שינוי מתחיל  בדמיון", דפנה ואמיר רטר.

ה- NLP החל להתפתח בארצות הברית באמצע שנות השישים. שני מדענים, ד"ר ריצ'רד בנדלר ופרופסור ג'ון גרינדר ,חברו  יחד בניסיון לפענח את חידת האינטואיציה הטיפולית. הם הוקסמו מיכולתם של מטפלים מוכשרים במיוחד להביא לשינוי דרמטי בחיי מטופליהם. בנדלר וגרינדר הניחו שאם אדם אחד יכול להצליח, משמעות הדבר שגם אחרים יכולים לעשות זאת. מה שנותר הוא לבודד את מרכיבי התקשורת הייחודיים ולארגנם כך שניתן יהיה להעבירם הלאה.


הנחות היסוד המרכזיות של ה-NLP
מתייחסות לפוטנציאל וליכולת של האדם להתמודד בהצלחה עם קושי, והן גזורות מעבודתם של ד"ר מילטון, ה. אריקסון וד"ר גרגוריי בייטסון. י:

  • לכל אדם יש את כל המשאבים להם הוא זקוק על מנת להשיג את מטרותיו – המשמעות היא שלכל אחד יש כוחות  ומשאבים, על מנת להשיג את מה שהוא רוצה.
  • אין כישלון אלא משוב לצמיחה –  ההרגשה שנכשלנו או שגינו גורמת לנו לאבד את האמון בעצמנו. הכוונה היא לכך שאנשים שנכשלים נתקעים.  ואילו כישלון יכול רק להצמיח. לכן במקום כישלון נדבר על פידבק.
  • משמעות התקשורת היא בתגובה שבאה בעקבותיה – לעיתים בעת תקשורת, הדובר מתכוון למשהו אחד אך מובן באופן אחר. אחריות של  כל אדם לוודא שהמסר שלו נקלט ואם אין מבינים אותו,  האחריות שלו להסביר שוב.
  • תמיד קיימת אפשרות נוספת – פעמים רבות נראה לנו שיש רק אפשרות אחת לפעולה, אך זה לעולם לא כך. שינוי השקפת עולם, גילוי מידע נוסף והיכולת להתגמש , יגדילו את מספר האפשרויות העומדות לרשות האדם.
  • כשיש לי אפשרות אחת, יש לי תקיעות – כשיש לי 2 אפשרויות, יש לי קונפליקט – כשיש לי 3 אפשרויות, יש לי גמישות במחשבה.
  • בכל רגע נתון, בוחר כל אחד את הבחירה הנכונה ביותר, האפשרית לו –  אדם בחר משהו שהיה נכון לו בעבר ואל לו להכות על חטא. הנחת יסוד היא לסלוח לעצמך, להבין שזה מה שיכולת לעשות לעצמך, בדיעבד. מתנה מאוד גדולה היא לסלוח לעצמך.
  • המפה שונה מהשטח – אין מציאות אובייקטיבית, המציאות היא תמיד סובייקטיבית. לכל אחד יש מפה משלו שמורכבת מכל ההיסטוריה שלו : מרגשות, אמונות, התנסויות, הורים. כלומר, הפילטרים דרכם הוא מסתכל, הם רק שלו. הנחה זו  מזמינה למקום של גמישות ולא מקום של שיפוטיות. כך ניתן לתקשר טוב יותר.
  • בתהליכי NLP אנחנו מנסים להפריד בין הכוונה להתנהגות. מבינים את ההתנהגות ואז עושים הפרדה, בין הכוונה להתנהגות. משאירים את הכוונה, ועובדים על שינוי  ההתנהגות.

NLP בשטח

כבר במהלך המפגש הראשון נברר ונגדיר מהי המטרה שאליה המונחה מעוניינת להגיע. חשוב שהמטרה תהיה ברורה כך שהתת מודע ידע אותה במדויק. כאן באה הובלה לדמיין את השגת המטרה. מכיוון ש-NLP מתייחס אל האדם כאל מערכת אקולוגית שלמה, לפני שמבצעים שינוי בתחום מסוים, אנו בודקים  כיצד השינוי ישפיע על תחומים אחרים בחייו.

לאחר בדיקה זו מתארת המונחה איך היא רואה, שומעת או חשה את השינוי, איזה מחשבות עולות ואילו רגשות צפים, ואיך היא פועלת ומתנהגת  במצב החדש. ואז נשקף לה את כל מה שנאמר, כך שהמונחה תחווה זאת כאילו היא כבר שם. זהו תהליך חכם מכיוון  שע"פ מחקרים, המוח קולט ומגיב לדמיון ולמציאות באותה מידה, והמשמעות היא שכבר בתהליך זה התת-מודע מתחיל לעבוד לטובת המטרה הרצויה.

בהמשך ניעזר בטכניקות של NLP כדי לחזק את המשאבים שיש למונחה והם בדרך כלל אינם במודע שלה, נביא את אותם משאבים ששרתו אותה בהצלחה בעבר לחזק אותה  במצב הבעייתי/ מטרה. כך שבכל תהליך המונחה יוצאת עם תובנה חדשה שמעצימה את השינוי.

עיגון הוא כלי טיפולי נוסף מטכניקות של NLP, שמתמקדות בשינוי עצמו – ב- P, בתכנות. בעיגון אנחנו רוצים שגירוי מסוים יוביל לתגובה חדשה. כאשר גירוי מסוים גורם פעמים רבות לתגובה מבוססת, נוצרת התניה שיכולה להפוך להרגל. במהלך התהליך, כשאנו מזהים משאב שיש למונחה והיא  אינה מצליחה להשתמש בו בבעיה או במטרה, בעזרת .טכניקה זו נעביר לה את המשאב דרך החושים: ראיה, שמיעה, תחושה, טעם וריח.

במסגרת הטיפול המונחה עוברת בירור עם גורמי הבעיה בעבר, ריפוי העבר וסגירת תהליכים פתוחים מהילדות, גם כאן המונחה יוצאת עם תובנות חדשות לגבי העבר.

כשהמנוחה בשלה לכך יעבור התהליך, למגוון רחב של תהליכי הווה ליצירת שינוי  כמו: "שחרור מתלות" , "שחרור מהרגל" וכדומה. התהליך מסתיים בתהליכי חיזוק לעתיד.


טובה
(שם בדוי), סיפרה שהתגרשה מבעלה לפני שנה, היא עזבה את הבית וחזרה לגור אצל אימא שלה, הילדים (2 מתבגרים) נשארו עם הבעל בדירה, הוא אינו משתף פעולה איתה למכירת הבית ואפילו מחבל בתהליך, היא נפגשת עם ילדיה בבתי קפה.

במשך שנות הנישואים הייתה זו היא שפרנסה, בעלה לשעבר עבד כעצמאי ובכל פעם הפסיד את כספו, עד לתקופה אחרונה בה כבר הפסיק לחפש עבודה וחי על חשבונה. לאורך השנים בעלה לא הפסיק להשפיל אותה ולהגיד לה כמה היא חסרת ערך. היא הרגישה מפוחדת וחסרת אונים בחברתו, לטענתה היא התפשרה והתחתנה לאחר אהבה נכזבת, עם הראשון שהציע לה נישואים. למרות ששנה אחרי כן הבינה שהנישואים אינם טובים, המשיכה עד שלא יכלה להיות עוד "שק החבטות" של בעלה, למרות שלא הייתה שם אלימות פיזית.

המטרה שבחרה לעבוד עליה הייתה "להוציא את הגרוש מהגוף שלי, כדי להיות בריאה ברוחי ובנפשי".

במהלך המפגש השני שלנו, סיפרה שהיא מרגישה כמו ציפור כלואה, בסוף המפגש העברתי לה הדמיה על "ציפור בכלוב" שבסופה יצאה מאושרת ,שאלה אותי איך ידעתי שזה יתאים לה כל כך.

בתחילת המפגש השלישי  עדכנה אותי שבמהלך השבוע שעבר, הצליחה להתחיל לשנות את הרגשה שלה לגבי הגרוש שלה, הצליחה להרים טלפון, כדי ולדבר עם הבן שלה וכשהגרוש  שלה ענה הפעם, לא הרגישה סלידה.

בדקנו את המשאבים שיש לה וחסרים לה כאן, היא דיברה על אומץ, על רצון ועל אכפתיות.

התהליך שהעברתי לה, העברת יכולת  שהמשאב שחסר לה בהתנהלות במטרה הוא אומץ.  החיבור לאומץ לא היה פשוט לה, לפיכך ביקשתי עוד מקרה שבו הצליחה להביא את האומץ וכנראה שהוא היה הכי עוצמתי שבסוף התהליך יצאה עם תחושה חזקה של אומץ.

המשכנו לתהליכי העבר, "מפגש עם הילדה הפנימית".היה מאוד משמעותי בשבילה להיזכר איזה ילדות נפלאה הייתה לה, התובנות שיצאה מהמפגש היו: לשמור על הביטחון, לא להתפשר על אהבה , לא להתפשר על בינוניות בחיים. מגיע לה להיות מאושרת.

בתהליך נוסף של שיחזור זיכרונות היא עבדה על אמונה שלה: "אני חסרת בטחון עצמי , אני לא נלחמת"

והתובנה שיצאה מהתהליך : "אני חייה חיים טובים, בקשר טוב עם הילדים והמשפחה שלי ואילו הגרוש שלי נשאר עם כעס שגורם לו לחיות חיים קשים" .

בשלב זה החלה טובה להסתכל על מה כן טוב לה בחייה ולגלות את הדברים החיוביים.

במהלך המפגשים היא סיפרה שאבא לא היה משמעותי בחייה, נפטר לפני כ-20 שנה. החלטתי להעביר לה תהליך פרידה מאבא, המפגש מאפשר למונחה "תנאי מעבדה" להיפגש עם אבא כשהיא בוגרת ובשלה יותר ובעיקר מוכנה לפרידה כיוון שזו כבר התרחשה.

בסוף התהליך ,התברר לה שנישאר זיכרון לא נכון על אבא,שהיא  ששכחה שזמן מה לפני מותו התחילה תהליך של תקשורת  ביניהם, אבא שלה היה משחק עם הנכד, דאג לו ואהב אותו מאוד. תובנה שהגיעה אליה בתום התהליך : אבא היה מגבה אותי,  לא היה נותן שאסבול כל כך הוא היה דואג לי.


בסיום תהליכי העבר, ההסתכלות של טובה על החיים מתחילה להשתנות. היא מבינה שעליה לקחת אחריות על חייה, אבל כאן השתלט הפחד.  

המשך המפגשים שלנו עברנו לתהליכי הווה, התחלתי לברר איתה את נושא הפחד:

בתהליך שיחה עם איברים,  הגיעה לתובנה שהלב רוצה להפסיק לפחד, ללכת קדימה  ומאותת לה שתאמין שהיא חרוצה ובדרך כלל גם שמחה.

באחד המפגשים סיפרה לי שקשה לה מאוד עם נושא האכילה שבגללו היא נמנעת מאינטראקציה חברתית, חוששת מדחייה.  היא מסיחה את עצמה על ידי מחשבות על אוכל, כדי לא לאפשר לעצמה להרגיש. אבחנתי שטובה מאוד מחשבתית, היא עסוקה המון בדיבור פנימי ומחשבות.

למרות שנושא זה לא היה קשור למטרה של טובה, החלטתי לעבוד איתה על הנושא העקיף הזה שעוצר  בתוכו הרבה רגשות.

הרגל הוא מצב בו האדם פועל באופן ממושך ואוטומטי וקשה לצאת ממנו, אם הרווח מההרגל עולה על הרווח מהשינוי.

בתהליך "שחרור מהרגל", הטכניקה לטיפול בהרגל התנהגותי, חיפשנו את השורש של דפוסי האכילה שלה  ובדקנו מה זה מספק לה.  כשהבינה מה היא מאבדת, התחברה לכך שהיא אישה משוחררת וחזקה שאינה צריכה אוכל כדי להיות מאושרת.

כדי להעמיק את תוצאת תהליך שינוי הרגלים בחרתי לעבוד  עם טובה על תהליך "הכיסאות". היא זיהתה את שני החלקים הפנימיים בתוכה כשהקונפליקט הוא בין בדידות לחיי חברה, היא זיהתה שהבדידות השתלטה על החיים שלה ושיש לה מעט חיי חברה. בסוף התהליך בחרה טובה לשחרר את הבדידות מהחיים שלה ולתת מקום גדול לחברה, כך היא תוכל להביא את מלוא השמחה לחייה.

בשלב זה עברנו לשוחח  על נושא הערכים. טובה התלבטה בין המצב הקיים של לחיות אצל אימא, (מציאות שנותנת  לה בטחון אך היא נמנעת מהחיים שלה עם הילדים). לבין המצב הרצוי שהוא למכור את הבית, (שייתן לה שקט נפשי).  היא נמנעת למכור את הבית מתוך אמונה שלא תוכל לחיות בעצמאות כלכלית.  טובה הבינה שהקונפליקט הוא בין שקט נפשי לביטחון עצמי.

בתהליך התברר כי טובה רואה את עצמה מאוד מחושבת כלכלית, מונעת מעצמה דברים כמו: בגדים, סרטים, מפגשים חברתיים, טיולים.הרגשות שעלו : פחד, חוסר בטחון, חרדות,.

בסוף התהליך היא יצאה עם תובנות : אני שולטת בחיים שלי ולא הפחד. אני טיפוס נהנתן, אך מונעת מעצמי כדי לקדם עצמי כלכלית. אני שמחה שאני פועלת כך זה נעשה מתוך אהבה. אני גאה בעצמי על התנהלות שלי. כך אוכל ליהנות מהפירות בעתיד .

טובה ראתה את עצמה מאוד מחושבת כלכלית מחוסר ברירה כי יש לה קושי כלכלי. בתום התהליך ההסתכלות שלה הייתה שהיא שולטת במצב מתוך בחירה והסתכלות כלכלית לעתיד טוב יותר.

במפגש הבא טובה סיפרה לי על  כך שחלו שינויים גדולים בחיים שלה, קודם כל היא התקשרה לגרוש שלה, הודיעה לו שהיא רוצה למכור את הבית. היא הייתה מאוד גאה בעצמה  על השיחה עם הגרוש, על שהיא פרסמה את הבית, ולקחת אחריות להראות את הבית, ועל שהודיעה לגרוש  שבכול פעם שהיא תיכנס לבית להראות אותו, היא תסמס לו קודם, שידע.

שבועיים לאחר מכן  סיפרה לי טובה , שהיא מרגישה  ירידה של אנרגיות: יש לה קושי למכור את הדירה, הגרוש שלה משאיר את הבית מלוכלך ומבולגן ואף אחד לא רוצה לקנות את הבית. קשה לה עם זה שהדברים לא זזים, אין משמעות לחיים. היא רוצה שהבית יימכר,  רוצה להיות כבר עם הילדים, ויש לה קושי לעבוד בעבודה חלקית, שאינה מפרנסת אותה מספיק.

לפיכך בחרתי בתהליך "מחולל התנהגות חדשה". זהו תהליך מבוסס על היכולת המופלאה של הדמיון לכוון את המציאות שלנו, מטרתה לסייע לאדם להגשים מטרה ולהופכה מרעיון למציאות.

המטרה שטובה בחרה היא להיות פעילה ושמחה. במהלך התהליך טובה הצליחה לדמיין שיש לה בית משלה, שיש בו הרבה שמחה, שהילדים איתה, שהיא אימא אמיתית, חיה, מתמודדת, עובדת בשמחה, רואה את עצמה בגוף רזה, קלילה, שמחה וקורנת, רגועה צוחקת, יש לה מקום בלב ובנפש להכיל משהו נוסף, שהיא מתחילה פרק ב' בטוב ושומרת על עצמה.

המסקנות שהגיעה אליהן בתום התהליך – "האמנתי שיקרה וקרה. שהיה שווה לעשות את מה שעשיתי, היה שווה להתגרש ולגור אצל אימא, צריך סבלנות. אני יודעת שאני יכולה לפרנס  ולהיות לבד, אני חכמה, אני מרגישה בגוף הרגשה של חופש".

במפגש הבא טובה סיפרה על כך שהיא שומרת הרבה בבטן וכשהיא כועסת זה יוצא בהתפרצות ,לא הגדילו לה את חלקיות המשרה והיא רבה עם הבוסית, שהיא התפוצצה עליה.

בחרתי בטכניקה מתאימה לעבוד על שינוי הרגלים, שנקראת "מסגור בשישה שלבים", המטרה היא שטובה תקבל את התכנים שעולים ולא תשפוט אותם. במהלך התרגיל טובה אימצה לעצמה התנהגויות חדשות כמו : לנשום 10 נשימות, להיזכר במה שהיה בפעם האחרונה, כך היא תוכל להרגיע את עצמה. כשהיא  מזהה שהיא עצבנית ומדברים אליה, לתת לזה לחלוף מעליה, מעל הראש כמו ענן שממשיך הלאה ולא נכנס לתוכה.  התובנה שלה בתום התהליך: "יש לי הגנה אני צריכה ללמוד שאני סלע חזק ואני צריכה לבנות גשרים ורק אני אבנה".

בתהליך נוסף של טיפול ברגשות , טובה הגיעה לנוסחה מדויקת  כיצד עליה לפעול כאשר יש התגברות של כעס. זהו קידוד שמתאים רק לה והיא יודעת להפעיל אותו בכל פעם שתצטרך. בתהליך זה עלו וצפו שוב בעוצמה גדולה כל הרצונות שלה:

"רוצה למכור את הבית, רוצה להיראות, רוצה לעשות לעצמי ולילדים, רוצה לבנות דף חדש, רוצה כבוד, רוצה אימהות, רוצה בית לי ולילדים".

לקראת סיום המפגשים רציתי לבדוק עם טובה לגבי אמונה מגבילה שלה : מפגש עם  הגרוש שלה עושה לה רע. נעזרתי בתהליך הדהוד שמטרתו לבחור אמונה מחזקת במקום המחלישה. בתהליך נעזרנו בדמויות משמעותיות שביכולתן לחזק את טובה. היא בחרה במסרים: תמשיכי הלאה, תהיי חכמה ותהיי חזקה המשפט המחזק שלה: תהי קשובה לעצמך.

התובנות שלה  מתהליך זה ההרגשה שהיא מתחזקת יותר ויותר .

את סיום המפגשים ניהלתי באמצעות שני תהליכי עתיד שבהם טובה יכלה להתחבר אל העתיד שלה. תהליך "חיבור למודעות עליונה" התחבר אליה בצורה מדהימה, טובה נלחמה באותו הזמן על הזכויות שלה, לקראת חתימה על מכירת הבית, היא הגיעה מודאגת אך חזקה, התהליך העצים אותה עוד יותר, יצאה מחויכת ומחוזקת שהיא עושה את הדבר הנכון.

סיכום

טובה יצאה מהמפגשים שלנו כשהיא משיגה את המטרה שלה, מרגישה חזקה ומסוגלת להתמודד מול הגרוש שלה, מעידה על עצמה שהייתה פסיבית והפכה לאקטיבית, מביעה את רצונה לחיות חיים מלאים, שמחים ועצמאיים. בידיעה שהיא זו שבוחרת איך ייראו החיים שלה , היא זו שיוצרת את השינוי בחיים שלה, וגם אם לא הולך בקלות, אסור להתייאש צריך למצוא את הדרך לשנות.

טובה יצאה מהתהליך מצויידת בארגז כלים מלא להתמודדות בחיים, בידיעה שהאושר אינו תלוי במה שיש לנו, אלא בגישה שלנו.

סוף דבר

עברו מספר חודשים ולקראת ראש השנה, התקשרה אלי טובה כדי לאחל לי חג שמח.  היא  עדכנה אותי ותיארה מה השתנה:  הדירה המשותפת נמכרה, היא קנתה דירה חדשה, שני ילדיה גרים יחד איתה, הצליחה לעבור למשרה מלאה, משתכרת טוב. מאושרת  ומלאה בשמחת חיים.

כתבה: אילנה הילל

ביבליוגרפיה

דר' טל בן שחר, אושר אפשרי, 2009.
ויקטור פרנקל, האדם מחפש משמעות.
מכללת רטר, שינוי מתחיל  בדמיון, דפנה ואמיר רטר.
דר' טל בן שחר, לבחור באושר, 2013.