Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

התמודדות עם שינוי: איך להתגבר על פחד משינויים

מהו שינוי – סקירה תיאורטית

שינויים ומעברים בחיים הם הכרחיים ובלתי נמנעים, הטבע ברא אותנו שונים ביכולתנו להתמודד עם שינויים. כל אדם ממוצע מסוגל להתמודד בכוחות עצמו עם שינוי כזה או אחר, או במצבים מסוימים לקבל עזרה.

היכולת לקפוץ למים חדשים תוך פרידה מהמוכר, מהעבר וממה שהיה פעם, מהשגרה הברוכה, מתבטאת בכל תחום בחיים. במעבר בין משרות, במעבר לבית אחר או לעיר אחרת, בבחירת בני זוג וחברים, בגירושים, במחלות, במוות, בלידות, בהתגייסות לצבא ועוד.

יכולת זו להתגמש ולזרום עם החידוש, לעומת הקיבעון במוכר ובצפוי, נובעת מהעבר הרחוק שלנו – הילדות המוקדמת. "אלסטיות לחיים" או היעדרה, מקורן בהורים שהעצימו אותנו כתינוקות או מסמרו וקיבעו אותנו לעצמם ולשוליים. הורים שנותנים לילדם חבל, תוך פריסת רשת ביטחון שמגנה עליו, מאפשרים לו לגדול לאדם ששורד שינויים ולאדם שאינו נבהל ורואה בהם אתגר והזדמנות.

הורים שהצמידו את ילדם אליהם, עשו במקומו והנמיכו את החיים של עצמם, יגדל, מן הסתם, להיות ילד שדבק בשגרה רעה וקשה, ככל שתהיה, ובלבד שלא יאלץ לשנותה, אז ירגיש מאוים וילך לאיבוד. אותם הורים, המצמידים אליהם את ילדיהם, בעצמם לא נפרדו מהוריהם ומתנהלים כדבוקה משפחתית בין-דורית, חסרי רצון ותשוקה לשינוי.

התמודדות עם שינוי בעזרת NLP

מקורה של יכולת השינוי הוא באינטליגנציה שקשורה ביכולתנו להתאים עצמנו למציאותיות משתנות. היכולת לבצע שינויים קשורה גם במרכיב נפשי של אומץ לב ובאמון שלנו בעצמנו. שגרה מגינה עלינו, היא מעניקה המשכיות, רצף ובטחון, כך שמעבר להתנהלות אחרת זהו דבר המצריך תעוזה. פה כבר משחק תפקיד הביטחון הפנימי שלנו.

אם אנו יודעים שנסתדר, ולא משנה עד כמה הדרך איננה ברורה, ואנו סומכים על כוחנו שנעבור בקלות יחסית את השינוי, ונפנים מהר יותר את כללי המציאות החדשה שיצרנו או נפלנו לתוכה, אז נוכל להפנים את השינוי ולצאת לדרך.

מרבית האנשים "מתערסלים" לתוך השגרה המוכרת והמגוננת, אולם, גם המקבעת. הם מחמיצים את האתגר וההזדמנות שיש לשינוי להציע ופוחדים שכל שינוי ימוטט אותם. חלק מאיתנו התברכו ביכולת להשתנות ולהתרגל למציאות חיים חדשה, בעוד חלקנו נדבקים לעבר. אנשים שבחרו להיתקע, לא יזמו שינוי לעולם. הם נשארים במוכר, בידוע ושואפים להמשיך ולדבוק במה שהכירו ולא להרפות ולהיפרד.

"אנשים הפוחדים מכל שינוי, כמו גיוס לצבא, משחרור, מהתחלת עבודה חדשה ועזיבת עבודה ישנה, מגירושין וכדומה, כופים את העבר על ההווה", לדבריה של ד"ר יוכי בן נון, פסיכולוגית ראשית במרכז הרפואי "מאיר". הם תופרים את הרגלי המציאות הקודמת על זו החדשה וכך הם תופסים את המצב מוכר ומשכך חרדה, אולם, הם אינם מבינים שהם תקועים ושהם עורכים רק מסע שחזור ומחזור של הרגלים קודמים. מנגד, אנו רואים את הטיפוס האחר, היודע לעשות הערכת מצב חדשה, להפנים אותה ולראות מעבר לפרטים. אותו אדם יפתח באמת דף חדש ויבין שכללי המשחק השתנו ותהיה לו גם יכולת צמיחה.

הנטייה או ההרגל לא לקחת אחריות, גם הם מחבלים ביכולת להשתנות. יש אנשים שנטייתם להפיל את האחריות לכישלונם לשינוי על האחר, למשל: על הבוס, על ההורים, על בן/בת הזוג ועוד.

ד"ר חגי אורן, מנהל מחלקה פסיכיאטרית במרכז לבריאות הנפש אברבנל טוען כי "לא יעזור כלום, אתה זה אתה, כמו שאתה. אתה לא הבוס שלך, לא אשתך, אתה סך כל מנגנוני ההגנה שלך ויכולת ההתמודדות שסיגלת לעצמך, האחריות שאתה לוקח על חייך, וזה בדיוק עושה את ההבדל בין אדם זורם לאדם תקוע. שינוי, כל שינוי שהוא, מחייב לקחת את ההגה לידיים. חלק מהאנשים לא למדו בכלל לנהוג את חייהם ולא לימדו אותם להיות אסרטיביים, הם למדו שהם רק גרורה של מישהו אחר ולא באמת עומדים באופן עצמאי על רגליהם. מי שיודע לנהוג את החיים לטובתו עדיין יכאב ויפחד משינוי, במקום העבודה, הזוגיות או במעבר לעיר או לארץ מגורים חדשה. עם זאת, הוא גם יידע שאותו השינוי יעצים אותו".

השינוי מתרחש על פני ארבעה שלבים:

טרום מודעות – שלב בו אין כל כוונה לשינוי התנהגות בעתיד הנראה לעין.
מודעות – הכרה בקושי, בשלב זה עדין אין מחויבות לפעולה.
פעולה – שינוי התנהגות או שינוי הסביבה בכדי להתגבר על הקושי.
ייצוב – עבודה על ההישגים ומניעת "החלקה" לדפוסים קודמים.

כל אחד מהשלבים יכול להופיע בתהליך ולחזור על עצמו. קיימים שלבים שיכולים להמשיך זמן רב.

איך להתגבר על פחד משינויים – נקודות חשובות

בדמיון מודרך וב- NLP יש טכניקות שונות (בנושאים שונים) המאפשרות שינוי, כולל פעולות הדמיה. פעולת הדמיה בגופנו ובתודעתנו היא התחלת תהליך שחרור עצמנו בכדי להפוך לאינדיבידואליים. כך נוכל לחיות עם השינוי. השינוי מאפשר לנו להפנות עורף לעולם המקובע וכך עוזר לנו להיפטר מהתנהגויות ומאמונות מגבילות, שלעיתים אף משפיעות על בריאותנו.

תיאור מקרה של שינוי
מונחה הגיעה אליי לאחר שבמשך כל שנות חייה, מאז נישואיה, לא עבדה מאחר ורצתה לגדל את ארבעת ילדיה. לאחר שגדלו ופרחו מהקן, היא למדה עבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית וסיימה בהצלחה רבה. לאחר קבלת התואר, ביקשה לצאת לעבודה. אך כאן התעוררה הבעיה, והיא הקושי שלה לעבור מסטאטוס של "עקרת בית" ל"אישה העובדת מחוץ לבית", שינוי שהיה משמעותי עבורה וגרם לפחד. שינוי זה כרוך בחיפוש ובהליכה לראיונות עבודה, מעבר ממשהו מוכר, מוגן, בטוח, ידוע, "עוד מאותו הדבר", למקום חדש, מפחיד, לא ידוע ותחרותי.

המונחה הביעה מספר אמונות מגבילות: "העולם בחוץ מסוכן… וכאן בבית אני כמו בתוך כלוב של ציפורים – מוגנת…" (אך גם מוגבלת).
יש לציין לזכותה של המטופלת כי היה לה רצון גדול לצאת לעבודה מחוץ לבית, רצון זה סלל לה את הדרך בעזרת טכניקות NLP שונות שעשיתי.

להלן הטכניקות שעזרו לה בהשגת מטרתה:

המטרה: לחוות ביטחון בזמן ראיון עבודה.

א."מעגל המצוינות" – בטכניקה זו חיזקתי את בטחונה העצמי.

ב."הטירה" – ערכנו שיחה עם אביה ועם אימה, כל הורה בנפרד. היא הגיעה לתובנות שהאב הגן עליה יותר מידי והאם הייתה אישה חלשה, שקופה, עדינה, שלא תרמה הרבה לביטחונה של המונחה.

ג."שינוי היסטוריה – מצב של בין חיים לחיים" – בטכניקה זו המונחה החלה לקבל את עצמה. המכנה המשותף של זיכרונותיה היה שעליה לרצות אחרים ופחות להיות מה שהיא עצמה רוצה. לבסוף, המשאב החזק שעינגתי לה היה: שהיא מספיק טובה בעיניה עצמה ועליה להיות פחות תלויה באחרים.

ד."שחזור לחיים קודמים" – בטכניקה זו המונחה סיפרה על הרגשת בדידות, על חיפוש גשר ומעבר עליו בהססנות. הגשר הינו סימבולי למצבה בהווה. אולם, לבסוף, היא הגיע לחוף בטוח ונעים.

ה."הגדרה מחדש לערך" – בטכניקה זו דיברנו על שאיפתה לענות על ציפיות, להצליח ולהימנע מהצלחה ומכישלון. בסופו של התהליך, ערך ההצלחה הפך להיות ל"העזה" שעזר לבנות את בטחונה העצמי.

ו."שינוי סולם ערכים" – המטרה הייתה לשנות את הערך של "אמא טוטאלית" לאם פחות טוטאלית וכך לפנות מקום וזמן לעבודה מחוץ לבית.

ז. "תרגיל הכיסאות" – בתרגיל זה הייתה לה שיחה בין "לעגל פינות בעבודה" מול היותה טוטאלית. התרגיל עזר לה להחליט איזו עובדת סוציאלית ברצונה להיות וזה יסלול לה את דרכה לביטחון עצמי בראיונות עבודה.

ח."שינוי אמונות בעזרת מרכיבי החושים" – בעזרת טכניקה זו האמונה הישנה של פחד התחלפה באמונה חדשה של אומץ, זקיפות, פתיחות לסביבה ובטחון.

ט. "מוטיבציה"

י."שינוי רגשות"

יא. "הדהוד"

בטכניקות הנ"ל חיזקתי את בטחונה העצמי. ובסופו של דבר המונחה קיבלה עבודה כעובדת סוציאלית בביה"ח הר הצופים בירושלים ומצליחה מאוד בעבודתה. היא הצליחה להרשים בראיונות עבודה שונים.

סיכום

בדרך עקבית ובהרבה סבלנות, עידוד, תמיכה והכלה ניתן לעשות שינויים, למרות הקשיים. עד היום מונחה זו מתקשרת אלי להודות לי על ההנחיה, על השחרור ועל יציאתה מה"כלוב". כמובן, גם אני נהניתי מההנחיה היות וטכניקות NLP שוב מוכיחות את יעילותן. טיפול זה מוכיח שאכן ניתן לעשות שינוי לאלה המאפשרים לעצמם לעשות זאת. אמירה יפה מאוד. מכתיבת העבודה התנסיתי בטיפול מעשי והפנמתי שיטות אלו.

ביבליוגרפיה

פ., ואצלאוויק, ג'., וויקלנד, ר., פיש. שינוי – עקרונות של יצירת בעיות ופתירתן.
ד"ר ג'., אפשטיין. (2000). דימיון מודרך. אופוס. ע"מ 1-11.
מ., משעלי. תהליכי שינוי. מאמר סדנת מדריכים.
א., איילון. (2008). על קיבעון מול גמישות. מתוך עיתון "ידיעות אחרונות".

דילוג לתוכן