Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

התמודדות עם "חזרה בתשובה"

מסימלי הדת - אילוסטרציהבני למד בסמינר הקיבוצים וכדי לקבל מלגה יכל לבחור בשתי אפשרויות: לחנוך ילד הזקוק לעזרה בלימודיו או להשתתף בשיעורי תורה. בני בחר באפשרות השניה וכך הגיע ל"קפה מדרש פסגות" בפתח-תקווה. תוך כדי חשיפתו להרצאות ולשיעורי התורה הוא עבר תהליך של "חזרה בתשובה".

מהי חזרה בתשובה?

חזרה בתשובה היא תהליך נפשי וחברתי שאדם עובר. הוא משנה את אמונותיו ואורחות חייו והופך לדתי יותר.

"חזרה בתשובה" על פי היהדות

"תשובה" לפי היהדות הינה מודעות עצמית שמכוונת את האדם לתיקון עצמי. חודש אלול – ו'הימים הנוראים' הם ימי תשובה. לפי היהדות לכולנו יש צורך ב"תשובה" כדי לשפר ולתקן את מידותינו. הביטוי "חזרה בתשובה" לקוח מתפילת שמונה עשרה, שם כתוב: "והחזירנו לפניך". משמעות נוספת היא "שיבה", אדם חילוני המשנה את אורחות חייו, ערכיו ואמונתו והופך לדתי – למעשה שב אל מקורותיו.

יסודות התשובה מצויים במקרא ובנביאים. פסוקים כגון: "ושבת עד ה' אלוהיך", "שובה ישראל עד ה' אלוהיך", מצביעים על כך שהתשובה נעשתה כתיקון על חטא שגרם לריחוק האדם מהאל. הכוונה הינה לקרב את האדם אל בורא עולם ולגרום לו לחזור לדרך הטובה.

תפישות והיבטים על חזרה בתשובה

לפי המסורת התלמודית חז"ל הבחינו בין שלושה סוגים של בעלי תשובה:

א. תשובה למראית עין: מאופיינת בסימנים חיצוניים, ללא כוונה ואינה תשובה האמיתית, כנה.

ב. תשובה מיראה: מקורה בתחושת חרטה של אדם חוטא המפחד מעונש אלוהי על חטאיו.

ג. תשובה מאהבה: זו התשובה ברמה הגבוהה ביותר, היא נובעת מהלב, מתוך בחירה פנימית.


לפי היהדות רשאי כל אדם לבחור את דרכו.
המשפט "הכל צפוי והרשות נתונה" יכול להעיד על חופש הבחירה של האדם ללכת בדרך הישר ולהגיע לדרגה גבוהה יותר של שלמות. מי שמרגיש חרטה על אופן התנהלותו, רשאי להחליט לתקן את מעשיו. מודעות עצמית גבוהה ורצון לשנות את המידות מוביל את האדם לבחירה להיות "בעל תשובה" ולעמוד בדרישותיו של בורא עולם. השלבים בדרך לריפוי הנפש המעונה הינם קשים: שלבי וידוי, צום, תפילה, אבלות, חרטה, קבלה ועשיית מעשים טובים.

גורמים פסיכולוגיים לחזרה בתשובה

ידוע היום שרבים מבעלי התשובה הגיעו לתהליך זה בגלל סיבות רגשיות. חלקם חוו פחד, בלבול וחוסר בהירות בקשר ליעודם בחיים. חלק מהאנשים חוו אבדן, מוות או פרידה, מאדם שהיה יקר להם. ישנם כאלו שהרגישו בדידות או חוסר תמיכה ממשפחתם או חבריהם.

החיפוש אחר משמעות ותכלית לחיים והרצון בהשתייכות לסביבה תומכת הינם הגורמים המשמעותיים ביותר בעת חיפוש תשובות ברורות ומהירות בדת.

התפישה הפסיכולוגית

עפ"י גלוק, פסיכולוג ידוע, ישנם חמישה סוגי חסכים:

1. חסך כלכלי- תחושה שאין חלוקה צודקת של הכנסה.

2. חסך חברתי- תחושה שאין שיוויון חברתי.

3. חסך פסיכולוגי – הרגשה של חוסר אהבה, חוסר תמיכה נפשית ורגשית.

4. חסך מוסרי- הרגשה של האדם כי ערכי המוסר הקיימים אינם עונים על ציפיותיו ואינם מספקים לו דרך נכונה וראויה לחיות לפיה.

5. חסך אורגני- אנשים ששרדו את השואה וחוו טלטלה קיומית של חסך בחרו להאמין שיש אלוהים ובזכותו הם נשארו בחיים.

לפי התיאוריה של גלוק אנשים שחשו מקופחים הצטרפו לתנועות חברתיות או דתיות אשר הציעו להם שינוי ושיפור של מצבם. הם חיפשו פיצוי ומצאו מקום בו יוכלו לפרוק את רגשותיהם. ההצטרפות לדת אפשרה להם תמיכה מהרבנים ומהחברה הדתית.


ד"ר יואל ינון מאוניברסיטת בר-אילן חקר גם הוא את נושא החזרה בתשובה.
לפי דבריו קשה להגדיר פרופיל סוציולוגי/פסיכולוגי אחיד של בעלי תשובה. הם מגוונים: גברים, נשים, בני-נוער, בעלי משפחות, גרושים, אלמנים, ישראלים ותושבי חו"ל. ניתן למצוא בהם עדות שונות, זרמים שונים. השכלתם שונה ומגוונת, חלקם אקדמאים, בעלי משרות בכירות, מנכ"לים ופרופסורים וחלקם בעלי השכלה נמוכה, אנשי בוהמה, שחקנים, סופרים, עבריינים לשעבר, ואנשי צבא ומשטרה.

לפי תיאוריית ההתפתחות של אריק אריקסון, יש שמונה שלבים להתפתחות הזהות העצמית. אדם עובר משלב לשלב עד שיגיע לבשלות ביולוגית, פסיכולוגית וחברתית. ההתפתחות הינה תהליך מתמשך שבו כל שלב מקדם לקראת התפתחות הזהות. כשצעיר בגיל ההתבגרות מוצא את זהותו האישית, הוא יוצא מהמשבר בהצלחה.

אם הוא אינו פותר את הקונפליקט ההתפתחותי הוא עלול לגדול כמבוגר שאינו שלם עם עצמו, עם זהותו ועם ייעודו. אדם זה יכול לעצור ולערוך תפנית בחייו, לעיתים אף באמצע החיים, בסביבות גיל 40. אדם זה שהקים משפחה, הגיע להצלחה ולסיפוק אך חסרה לו המשמעות הרוחנית יכול לפנות עקב כך ללימודי דת. חלקם מגיעים לדת בשל משבר אישי, השינוי באורחות החיים מחזקות את האדם ונותנות לו משענת.

לדעתי, מה שמאפיין את "החוזרים בתשובה" הוא מאפיין הקשור לכוחות נפש קיימים העוזרים להם לשנות הרגלים, לדבוק במטרתם החדשה, להתמיד וללכת לשיעורי תורה ולמלא אחר מצוות ודינים. הם מצליחים להתנתק מאורח חייהם הקודם ולדבוק באורח חייהם החדש, מבלי להיות מושפעים ממשפחתם, מחבריהם ומאנשים אחרים בסביבתם. הם מאפשרים לרב להשפיע עליהם, ורואים בו דמות סמכותית היודעת הכל. כשהשינוי הוא ברמה רוחנית גבוהה, ליבם מוביל אותם והם הולכים אחר רצונם החדש ומצליחים לבסס את השינוי.

חלק ב': תיאור המקרה

בזמן לימודיי במכללת רטר, בעלי ראה שאני חווה שינוי אישי ומאמינה בכוחו של הדמיון ובתהליכי -NLP. באותה עת, בעלי חווה מצוקה רגשית רבה; הוא חש כעס ותסכול כתוצאה מחזרתו בתשובה של אורן. הוא ביקש ממני שאנחה אותו בדמיון מודרך ובטכניקות של NLP כדי שיוכל להתמודד עם השינויים שחלו בחייו עקב חזרתו של אורן בננו בתשובה.

התחלנו בסדרה של פגישות בו אני מתרגלת את החומר אותו אני לומדת על בעלי. היית בי מודעות אודות רגישות הנושא, ומורכבות היחסים בין שלושתנו ובכל זאת בחרתי להנחותו ואף הצלחתי לשפר את הרגשתו ולעזור לו.


להלן תיאור סדרת המפגשים:

במפגש ה-1 הנחיתי את גרשון להגדיר מטרה באופן חיובי. מטרת העל הוגדרה כך: "לשמור על אחדות משפחתי ועל בריאותי".

הנחיתי אותו דרך ראיון 'עשר השאלות'. התעמקנו בהבנת הנחת היסוד של ה-NLP ש"בכל רגע נתון, בוחר כל אחד את הבחירה הנכונה ביותר, האפשרית לו". סיימתי את הפגישה עם הדמיית 'האגם כראי הנפש'. את ההדמיה התאמתי לו באופן אישי. על כל 'עלה' הנחיתי אותו לשים את הרגשות מהם רצה להשתחרר: כעס, צער, עצב, תסכול, חששות ופחדים ממה שעשוי לקרות בעתיד אם אורן יתחרד.

בעלי הוא אדם מופנם וסגור, כאשתו יודעת לזהות מתי הוא חש במצוקה. אני קולטת את המסרים שהוא מעביר דרך שפת גופו ונימת קולו. סגנון החישה של גרשון הוא ראייתי, ובמעגל החוויה הוא מתמקד בפלח החשיבתי. כשתיאר מה מפריע לו, הוא ציין בעיקר את מחשבותיו ואת הפעולות שאורן עשה. הפן שהושמט היו רגשותיו. לאחר ששאלתי אותו מה הוא מרגיש הוא בטא את כעסו, עלבונו, צערו ותסכולו מכך שבני מושפע מהרב ומחבריו ללימודי התורה יותר מאשר ממנו.

במפגש ה-2 – 'מעגל המצוינות' הנחיתי אותו להתחבר למשאביו ויכולותיו. המשאבים שאיתר היו: אהבה, נתינה, בטחון עצמי, יכולת עמידה בשינויים (הוא נזכר בנסיעותיו הרבות לחו"ל מטעם עבודתו), יצירתיות וחוזק גופני ונפשי. המשאבים שחסרו לו היו: סבלנות וסובלנות. גרשון התחבר להנחת היסוד של ה-NLP הגורסת ש"לכל אחד יש את כל המשאבים שהוא זקוק להם, כדי להשיג את מטרותיו".

את המפגש השני סיימנו בהדמיה של דימוי 'העץ'.

במפגש ה-3 עסקנו בילדות עם דימוי: 'מפגש עם הילד הפנימי'. גרשון תאר את משפחתו והתחבר לשורשים של הוריו. סבו, שעל שמו הוא נקרא, היה אדם דתי-מסורתי. אביו איבד בשואה את אשתו ואת שלושת ילדיו. הוא עלה ארצה והתחתן בשנית עם אמו של גרשון, שגם היא איבדה בשואה את בעלה, שהיה חזן. הוריו שמרו בבית על המסורת היהודית וחגגו את חגי ישראל. עם זאת הם עזבו את הדת ולא האמינו עוד באל. לאחר מה שהם עברו בשואה, אמונתם באלוהים התערערה. לאחר ששרדו את השואה בחרו לחיות חיים חילוניים. אמו של גרשון לא שמרה על כשרות והוא אהב מאד את תבשיליה. גרשון ספר שהוא שייך לשושלת הכוהנים. אורן בננו התגאה בכך ושאלו מדוע אינו מתחבר לשורשים האלו.

ההדמיה שהעברתי לו בסיום פגישה זו הייתה: 'מפגש עם אדם בעל מסר'. ההדמיה ריגשה אותו מאד. הוא נפגש בדמיונו עם חמו, אבי, שמואל ז"ל, שנפטר כשלוש שנים לפני כן. גרשון סיפר, בדמיונו, לאבא שלי את מה שקרה לאורן ביום שבו נפטר. ביום זה, אורן התהפך מהאופנוע שלו, נפצע ונאלץ לעבור ניתוח בו מסובך בידו. גרשון סיפר לאבי, שמואל, שאני בקשתי מאורן, באותו יום, שילך לבית כנסת לומר את ברכת "הגומל". בעקבות אירוע זה התחזקה אמונתו של אורן עוד יותר.

אבי העביר לבעלי מסר שעליו להודות על כך שאורן נשאר בחיים ושהוא בריא. הוא ייעץ לו לדאוג לבריאותו שלו, לשחרר מליבו את הכעסים ולהירגע על מנת ליצור אוירה נעימה יותר בביתנו.

אבי שמואל ז"ל אמר, בהדמיה זו, לבעלי כי יש מצבים בחיים שאינם תלויים בנו, מצבים שאין לנו שליטה עליהם, אך הבחירה שלנו מתבטא באופן תגובתנו לאירועים אלו.

אחרי ההדמיה שיתף אותי גרשון במחשבותיו. הוא סבר שאם אבי היה בחיים התהליך הזה -החזרה בתשובה של אורן היה נמנע כיוון שאורן היה קשור מאוד לאבי, סבו, שדאג לו וטיפל בו במסירות כשאנו היינו בשליחות בחו"ל.

במפגש ה-4 גרשון היה נסער. הוא ספר לי על מריבה שהייתה לו עם אורן. היה לו קשה לראות איך אורן ממשיך להתחזק באמונתו. אורן הכשיר את הכלים בביתו והודיע לנו שהוא מפסיק לאכול בביתנו. גרשון נפגע מכך מאד, צעק עליו ואמר לו שהוא "התחרפן" ושיזכור בדמיונו את האוכל שאמו מבשלת. אולי הטעמים של האוכל שהוא כה אוהב יחסרו לו בעתיד.

הנחיתי אותו בעזרת SWISH לשנות את מרכיבי החושים – לשנות את התמונה ואת הקולות שנלוו אליה, וזה הצליח להרגיעו.

הצלחתי להעביר לו גם את הטכניקה של שלוש העמדות – הוא חווה קושי להיכנס לנעליו של אורן. לאחר שהצליח בכך, ואף עבר לעמדת משקיף הוא חווה את המריבה באופן שונה והוקל לו. בעמדה שלישית יכול היה לצפות על שניהם ולקבל תובנות. הוא אף החליט לבקש סליחה מאורן על כך שהתפרץ עליו וצעק. גרשון הבין את הנחות היסוד של ה-NLP ש"המפה שונה מהשטח" וגם ש"אין כישלון אלא משוב לצמיחה".

במפגש ה-5 בחרתי בטכניקה מחולל ההתנהגות החדשה – תהליך זה עזר לגרשון לענות לאורן בצורה יותר סבלנית. סיימנו בהדמיית 'המסדרון'. הוא הפנים את הנחת היסוד ש"מאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית".


במפגש ה-6
עסקנו בערכים – גרשון ערך רשימה של ערכים שחשובים לו. ע"י שינוי מיקום הערך ושינוי שמו מ'קבלה והכלה' לערך של 'אחדות המשפחה' הוא חש הקלה. בעזרת הטכניקה הזו הוא הצליח להבין שמה שחשוב לו ביותר הוא אחדות המשפחה.

במפגש ה-7 טכניקת הסחרור – בטכניקה זו הוא קלט שהוא עושה נזק לעצמו בכך שהוא מתעקש על ערכיו ואמונותיו נגד החרדים. בריאותו נפגעת כתוצאה מהמריבות עם אורן.

גרשון החליט לשפר את בריאותו ולהרגיע את עצביו שהתרופפו. כשהשיקוף הזה נקלט במוחו הוא הפסיק להתווכח עם אורן. בכל פעם שראה אותו השתדל לדבר על דברים כלליים מבלי להיכנס לעימותים עמו. הנחיתי אותו להתרכז בנשימות שלו, בשאיפה ובנשיפה, לספור עד עשר לפני שהוא עונה לו בחריפות. סיימנו בהרפיה משולבת.

במפגש זה הוא הבין את הנחת היסוד של ה-NLP ש"משמעות התקשורת שלך היא בתגובה שבאה בעקבותיה". זה היה שיעור "מאלף" עבורו.

במפגש ה-8 הצלחתי להרגיעו ע"י הטכניקה של שיחה עם איברים – הוא התחבר לליבו ולתחושות הבטן שלו ועשה עמם הסכם. סיימנו בטיפול במגע בשיטת "ברימה" והוא חש הקלה ורווחה בגופו.

במפגש ה-9 העברתי לו את תרגיל שלושת הכסאות – זה היה עוצמתי ועזר לו להגיע להסכם בין שני הצדדים. הצד האבהי והאוהב שבו (הוא קרא לו –אבא) לבין הצד השני המתנגד לשינוי (שהוא קרא לו – ערכיי). בעזרת הטכניקה הזו נעשה הסכם עם שני החלקים שבו, החלק הערכי פינה מקום לחלק האבהי. גרשון הבין שבידו הבחירה כיצד לנהוג. סיימנו בהדמיית 'הקרחון'.

במפגש ה-10 ו-11 דיברנו על אמונות – בעלי הבין שאמונה היא רגשית ביסודה ואין הוכחות ודאיות לקיומה.

הטכניקה של 'שינוי אמונות בעזרת מרכיבי החושים' ו'מחזור שינוי האמונות' סייעו לו להיפתח לאמונה חדשה. הוא הבין שברגע שישחרר שליטה, ישחרר את האגו שנפגע ויהיה קשוב יותר לצרכיו של בנו הוא יצליח לעזור בכך לשניהם. גרשון הגיע למצב שבו הבשיל והסכים לבסס את האמונה שיש גם לו השפעה על מה שקורה במערכת היחסים בינו לבין אורן.

הטכניקה של הדהוד עזרה לו להבין ולקלוט עד כמה ההדהוד החיובי חשוב. קבלת מסר משותף שיקפה לו שכולם רוצים שהוא יהיה בחיבור חם ואוהב לאורן ושירגיש איך הקשר ביניהם מתחזק.

במפגש ה-12 עשינו הדמיה המראה לעתיד – גרשון ראה בדמיונו את עצמו בעתיד כאב וסב מאושר. הוא הקרין רוגע ואופטימיות. הוא דמיין את אורן מתחתן עם בחורה דתייה ואח"כ ראה בדמיונו איך כל שנה נולד נכד קטן והוא הופך לסבא להרבה נכדים.

לסיכום

גרשון חווה שינוי מדהים דרך הטכניקות האלו. הוא שחרר את רגשותיו הקשים. כעת הוא רגוע ומאושר יותר. הוא למד להכיל ולקבל את אורן כפי שהוא.

גרשון נרגע במהלך שנה זו מאד. לאחר שאורן התחתן, אם בחורה דתייה, הבאה מבית דתי, לאומי, גרשון חש הקלה רבה עוד יותר. כלתנו היא רואת חשבון במקצועה, ריאלית מאד ומתונה בדעותיה. אורן עובד כמורה וצלם, הוא לומד תורה רק בזמנו החופשי. אורן מאושר וזה הסב לגרשון נחת להובילו לחתונה ולראותם מקימים בית משלהם.

החששות שלו מכך שאורן יתחרד התמוגגו. גרשון ראה שאורן דתי אך אינו זונח את עבודתו לשם הליכה לישיבה כדי ללמוד תורה. אורן ואשתו שומרים על אורח חיים דתי ואנו משתדלים להיות אתם בקשר הדוק. גרשון ואורן הודו לי על כך שגישרתי ופשרתי ביניהם לאורך כל הדרך והצלחתי לשמור על אחדות משפחתנו. אורן ממשיך לבוא לבקרנו יחד עם אשתו ואנו מכבדים את אורח חייהם והולכים לקראתם במה שאנו יכולים.

מאת: חגית מגל, NLP TRAINER

ביבליוגרפיה

אינטרנט:

http://www.peopleil.org/details.aspx?itemID=30202

http://www.mako.co.il/spirituality-popular_culture/weekly-answer/Article-d9bdee74f934e21006.htm

http://www.bizmakebiz.co.il/Members/11cbacfa-6394-4a85-8fce-89370b5e5f85/Blog/15075/

http://he.wikipedia.org/wiki/חזרה_בתשובה

ספרים:

תקשורת עם התת מודע –ספר ללימוד דמיון מודרך ו-NLP –דפנה ואמיר רטר

שינוי המתחיל בדמיון – של מכללת רטר-דפנה ואמיר רטר

להעיר את הענק שבפנים – אנטוני רובינס-1998 –הוצאה "אור-עם"

כוחו של הרגע הזה- אקהרט טול -( 2006) פראג הוצאה לאור בע"מ

לאהוב את מה שיש – ביירון קייטי-2004- פראג הוצאה לאור בע"מ

100 שיעורים על החיים – אלון גל-2009 –כנרת, זמורה-ביתן, דביר- מוציאים לאור בע"מ