Search

תרומתה של מחלת הסרטן לתחום הדמיון המודרך

המחלה שהחייתה את הדמיון המודרך
"סרטן" – הפן האופטימי

כתבה: דפנה רטר

מחלת הסרטן מעוררת בכל אחד תחושות קשות. בעבר רבים לא העזו להגות את המילה 'סרטן' ומצאו דרכים שונות לומר זאת, למשל: 'המחלה'. רוב האנשים מאמינים שמחלת הסרטן היא מחלה קשה מאוד וקטלנית. מחלה שהריפוי ממנה כמעט בלתי אפשרי, או זמני עד לחזרת המחלה. עם אמונות כאלה, כשאדם מתבשר על כך שלקה בסרטן נוכל לשער מה הוא מדמיין בנוגע לעתידו. התסריטים הקשים שחולפים במוחו גורמים לדמיון להשפיע לרעה על ההחלמה.

הקשר בין אמונה ואופטימיות להחלמה מסרטן

בשנות השבעים החלו להיאסף עדויות הקושרות בין מידת האופטימיות של חולי הסרטן ובין מידת החלמתם. בני הזוג סימונטון, הוא אונקולוג והיא פסיכותרפיסטית היו מהחלוצים בתחום. שניהם עבדו שנים עם מבריאים מסרטן. בשנות השבעים יצא לאור ספרם "לשוב להיות בריא" (הספר תורגם לעברית בהוצאת מודן). זהו ספר חלוצי בנושא הקשר שבין גוף ונפש לבין מחלת הסרטן. הספר מומלץ מאוד.

ד"ר ברני סיגל, גם הוא אחד מהאונקולוגים שהבחינו בתופעה. עד אז, כשחולה הבריא באופן ספונטני סברו הכל כי ארע 'נס רפואי'. ד"ר סיגל החל לתשאל את אותם אנשים בנוגע לתהליך החלמתם ואבחן כי המשותף להם היה נחישותם, רצונם ואמונתם כי יבריאו.

בשנת 1978 יסד ד"ר ברני סיגל את ארגון 'חולי סרטן יוצאי דופן' (חסי"ד). הארגון מתאפיין בשיטות ריפוי שונות, אישיות וקבוצתיות הנעזרות בחלומות, ציורים ודימויים שמעלים החולים. ב-1986 יצא לאור ספרו הראשון "אהבה רפואה וניסים" ספר שהפך במהרה לתנ"ך של מבריאים רבים מסרטן. בשנת 1989 יצא ספרו השני "שלווה אהבה והבראה", ספרו השלישי "חיים, אהבה ובריאות" יצא לאור בשנת 1994. הספרים בהוצאת כתר, וגם הם מומלצים בחום.

מאז ועד היום נאספו עדויות רבות להשפעת המודעות והדמיון על המערכת החיסונית ועל תהליכי ההבראה. ניתן לומר כי מחלת הסרטן היא ש'החייתה' את הדמיון המודרך בימינו. שיטות של דימיון מודרך ידועות אלפי שנה אך היו רדומות במאה העשרים. הניסים שהביא השימוש בדמיון מודרך למבריאים מסרטן החייה את השיטה. כיום קורה לא אחת שפונים אלינו מבריאים מסרטן שהופנו לדמיון המודרך על ידי האונקולוג שלהם.

טיפול במבריאים מסרטן

מתוך אמונה רבה בכוחו של הדמיון נוכל לסייע למבריאים מסרטן להתמודד עם מחלתם ואף להירפא. בבואנו לטפל במבריאים מסרטן עלינו לברר תחילה מה מעוררת בנו המחלה הזו? תהליך זה מומלץ לעבור בסופרוויז'ן או בהנחיה פרטנית. אמונותינו יכולות לעבור באופן לא מודע למונחה. מנחים רבים מפחדים מהאחריות שמונחה חולה מטיל עליהם. הם מפחדים להזיק לו או להשלותו.

מנחה החושש מהתמודדות זו יכול לפרש את ההזדמנות שמאפשרת לו ההנחיה באופן חדש. לעבור מפחד מכובד האחריות והפחד לשגות ולהזיק לתחושת שליחות עצומה. מעבר זה יאפשר למנחה להעיז ולעזור לאנשים במצב קשה שרבים אחרים נרתעים מלעזור להם דווקא בתקופה בחייהם בה הם כל כך זקוקים לתמיכה.

עלינו לזכור כי מבריא מסרטן שפונה לדמיון מודרך פתוח לנושא ומאמין בכוחו של הדמיון, שאם לא כן, הוא לא היה פונה. כדאי לראות בכך זכות גדולה שניתנת לנו לעזור לאדם בתקופה כה משמעותית בחייו. בידי המנחה כלים שיאפשרו לחולה הסרטן לקחת אחריות על תהליך הריפוי שלו ולצאת מתחושת חוסר האונים מול המחלה.

אם אפשר, כדאי לסייע למונחה להבין שמשהו בו 'הזמין' את המחלה. אין זה אומר שהוא רצה לחלות אלא שמצבו בתקופה האחרונה החליש אותו ואפשר למחלה להתפתח. שינוי חשיבתי זה יכול לעורר תחילה התנגדות אך יש בו גם את התקווה שלמונחה יש את המפתח הפנימי לערוך שינוי ובכך להתחזק ולא לאפשר למחלה להתפשט עוד בגופו. אם המונחה מסוגל לכך, רצוי לאפשר לו לראות באופן אמיץ את 'המצב העכשווי' שלו ואף להיות מודע לרווחים המשניים שהמחלה מקנה לו.

מטפלים רבים נוהגים לתת למבריאים מסרטן הנחות משמעותיות במחיר הטיפול. זאת כדי להתחשב במצבם הכלכלי הקשה ובהוצאות הרבות שיש להם ממילא. יכולתו של המנחה להתחשב ולהתגמש היא יפה וראויה להערכה אך כדאי לזכור שהתחשבות זו עלולה ליצור או לחזק את הרווח המשני שיש לחולה ממחלתו.

סדנת העשרה במכללת רטר: תמיכה במבריאים מסרטן

למרות שמחלת הסרטן הפכה לכל כך נפוצה (חוקרים מעריכים שכל אדם שלישי יחלה בסרטן לפחות פעם אחת בחייו), מנחים רבים חשים עדיין רתיעה מטיפול במתמודדים עם מחלת הסרטן

מה שהופך את זה לבעיה של ממש, היא העובדה שחולים (או מבריאים) רבים מתקשים למצוא אנשי מקצוע שיתמכו בהם

על הרקע הזה יצרנו סדנה ממוקדת של יומיים רצופים (חמשוש) לבוגרי המסלול הדו-שנתי, כשהמטרות שלה הן לספק את הידע הנדרש להעניק את הכלים המתאימים, במטרה לחזק את הביטחון לטפל במבריאי סרטן ולהאמין ביכולתנו להביא ריפוי והקלה, ליווי ותמיכה בהתמודדות מאתגרת זו.

אנחנו מרגישים שליחות גדולה להפיץ את הכלים העוצמתיים של NLP והדמיון המודרך בקרב המבריאים מסרטן ולעזור לאנשים, קרובים או רחוקים בהתמודדות הלא פשוטה עם המחלה.

החזון שלנו הוא שבכל מחלקה אונקולוגית יהיה נציג שלנו שיהפוך את הידע הנפלא הזה לזמין עבור כולם ויקל על החולים והמבריאים מהמחלה.

אם החזון הזה מדבר אליך אנו מזמינים אותך להצטרף אלנו לסדנה הקרובה ולקחת חלק בהגשמתו.

מנחת הסדנה: דפנה רטר, מנהלת המכללה ובעלת ניסיון רב בליווי מבריאים.
מרצה אורח: פרופסור גרשום זייצ'יק. חוקר סרטן ורופא, לשעבר הפקולטה לרפואה באוניברטיסה העברית בירושלים

פרטים והרשמה לסדנת ההעשרה: תמיכה למבריאים מסרטן" – בלחיצה כאן

 

הסדנה מיועדת לבוגרי מסלול NLP Master Practitioner במכללת רטר

מתעניינים ב-NLP ודמיון מודרך? בואו לחוות את זה מקרוב!

נגן וידאו